Husbil för vinterbruk? / av g98mbj

• 9 svar
Husbil för vinterbruk?
2016-10-12 kl 10:07

Funderar på en husbil till skidsäsongen.
Vi är två vuxna och två barn. innehar B-körkort.
Åker mkt till fjälls. Max pris 500 000:-. Antar att det är beg-marknaden som gäller för oss.
Snälla hjälp mig solla på marknaden och tips om viktiga saker vi ska tänka på.

2016-11-01 kl 22:14

Välkommen till forumet.
Tyvärr så kan jag inte så mycket om husbilar, hoppas någon skriver som har husbil och kan lägga in något.

Kan ju jämföra med husvagn. Om du inte kommer skaffa "plåtis" förståss. Kolla med att det finns distansskivor mellan sängar och ytterväggar. Alltså en skiva så det cirkulerar luft från ytterväggarna på husbilen. Det kommer bli kallt annars. Golvvärme och vattenburen värme är att föredra.
Husbilar har inte dubbelfönster i vindrutan (får inte enligt lagen) och sidofönster fram, så det är bra med ett stort täcke man trär över fronten utifrån sett.
Kolla så inte spillvattnet/vattentanken kan frysa. Oftast är de inbyggda i bodelen.

Vet att de nordiska husbilarna är byggda för just svenskt vinterbruk tex Kabe.

Hoppas lite kommer till hjälp/nytta.

2016-11-12 kl 20:22

Några saker som är viktiga att tänka på när man väljer fordon för vintercamping:
- vattenburen värme ger jämnare temperatur och bättre inomhusklimat.
- husbilens stora glasytor gör att den är sämre isolerad jämfört med en husvagn, isolerande täcke hjälper
- golvvärme är skönt, helst vattenburen
- tankar och ledningar i frostfritt utrymme
- avtappningskranar för vatten och gråvatten måste också vara placerade frostfritt
- dubbelgolv ger varmare golv
- ofta räcker inte elvärmen när det blir minusgrader ute, kombination av el och gasol krävs
- kan man skärma av hytten från bodelen är det bra
- en dieselvärmare med värmeväxlare kan användas både för att värma bodel och motor

Erfarenheterna baseras på resor med en Burstner 680i som fungerar bra vid vintercamping.

LAEN
2017-01-03 kl 16:27

hej å gott nytt år! Jag köpte mig en begagnad Fiat Iveco 65.10, 1985 i somras. Ett väldig fint hemmabygg. den kräver C-kort, så den är inte så liten. Nu är frågan: var hittar jag vinterdäck + eventuella fälgar till "stridsvagnen"?... som går att betala, förstås. Den har tvilling-montering bak, så det blir 6 styck 8R-17,5... någon som har tips?

2017-01-03 kl 16:45

Närmaste däckhandlare. Eller på nätet om du vill spara några kronor.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-01-12 kl 10:41

Håller på att vinter-rusta min husbil med M-S däck etc, men tänker även ta med kedjor. Hur är reglerna för använding av kedjor? Min husbil har dubbeltmontering bak -(inte boogie. Räcker det med kedjor på de yttre däcken? Hittar inget på transportstyrelsen.

2017-01-12 kl 13:02

Finns inga regler för det i Sverige, däremot vad det gäller kravet på vinterdäck räknas snökedjor som likvärdigt. Endast i en del Alpländer på vissa vägar finns krav på snökedjor, ska du resa dit så kolla för respektive land du tänker åka till.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-01-12 kl 14:42

Tack. Än så länge stannar jag inom Sverige, och kedjorna är tänkt som extra hjälp om jag råkar på oröjad väg. Så tackar för svaret.

2017-02-02 kl 09:27

Ett tillägg på det här med att hytten inte är isolerad osv så finns andra alternativ på lösningar.
Kabe har länge haft en tjock isolerad gardin man drar för på insidan så slipper man gå ut å lägga på termotäcke på utsidan. Senare årsmodeller har dom börjat testa med att dra upp ett värmerör på instrumentpanelen. (dock är dom så nya så dom hamnar högre i pris)
Nordic husbilar (Svensktillverkad) har istället modeller där man skiljer hytten från bodelen med en isolerad mellanvägg. fördelen är ju att den blir varmare å bättre isolerad medans nackdelen blir att stolarna fram inte integreras till bodelens gemensamma sittgrupp.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017