Husbil i stället för husvagn / av LarsGunnar

Husbil i stället för husvagn
2018-10-03 kl 10:36

Hej på er!
Jag har börjat fundera på husbil istället för husvagn. Det har varit lite strul med vår Adria Adora. Så nu har jag börjat snegla på husbil. Funderar på Hobby halv integrerad, tänkte begagnad. Ni får gärna komma med kommentarer.

2018-10-03 kl 12:10

Husbil eller husvagn avgörs rimligen snarare av hur man vanligtvis vill bo. Jag vill kunna ha huset kvar på lägerplatsen och ändå åka därifrån. Därför har jag husvagn.

Tycker man det är bättre att alltid ha allting med sig ska man ha husbil.

Problem kan man få med allt.

2018-10-03 kl 14:20

Har själv haft samma fundering, men har ännu inte kommit fram till något svar. Finns för- och nackdelar med båda. Just det apersson850 nämner, att kunna lämna vagnen och göra utflykter med bilen, har väl hittills övervägt till husvagnens fördel. Men smidigheten med en husbil lockar också. Att bara kunna dra iväg och ha allt i samma enhet. Det blir nog mer av en natt på varje ställe med husbil, föreställer jag mig, istället för flera nätter på samma ställe med utflykter därifrån med husvagn.

Nackdelarna med husbil, som jag hört från folk jag pratat med, är att bodelen är trängre än i en husvagn. Sittgruppen i en husvagn är ju t.ex. rymligare. Men även köket och gången är oftast mindre i en husbil. Att det skramlar under färd är en annan negativ synpunkt jag stött på. Samtidigt som andra framhåller att man sitter högre och ser bättre. Stolskomforten har jag hört olika synpunkter på, kanske beroende på vad man har för bil därhemma att jämföra med. Några jag känner valde t.ex att ta sin V90 på en långresa till Norrland (4 pers) och bodde istället på hotell, eftersom det var så jobbigt pga att man satt sämre och tog längre tid åka långt i husbilen! Det var en åsikt som förvånade mig, eftersom jag tänker att det borde vara just på en sån resa som husbilen kom till sin rätt. Men att dom var 4 vuxna spelade säkert in. Platserna bak är inte lika sköna som framstolarna.

"Problem kan man få med allt", skriver apersson850 och jag skulle tro att den risken är större med en husbil, eftersom man då har ytterligare en bil som måste servas och fungera, utöver den personbil man förmodligen ändå har. Trots dessa nackdelar är jag ändå lite nyfiken på att prova på husbilslivet.

Vore kul om andra som bytt från husvagn till husbil kommenterade hur dom upplever bytet. Gärna både för- och nackdelar.

2018-10-03 kl 15:12

Jan-E tack för ditt inlägg! Allt det du skrev har också snurrat i mitt huvud. Det blir till att fundera över vintern.

2018-10-03 kl 17:09

Oavsett vad man väljer så handlar det om kompromisser som bl.a. baseras på hur många man är i sällskapet och hur resemönstret ser ut.

Som redan har nämnts är det betydligt dyrare att äga en husbil än en husvagn. Kostnaden för service är mycket högre för husbilar. Om bilen är utrustad med kamrem, så skall den ändå bytas efter viss tid även om bilen inte körs speciellt mycket. Vidare kostar det mer att försäkra husbilar och försäkringspremierna är tilltagande p.g.a. allt fler tar försäkring i anspråk för reparation av skador. Bara kostnaden för byte av en vindruta på en helintegrerad husbil kan kosta 30.000-40.000 kr, vilket till syvende og sist belastar försäkringspremierna. Fordonsskatten är också mycket högre för husbilar. Eftersom husbilar till uteslutande del är utrustade med dieselmotorer är det lätt att inse att fordonsskatten kommer att öka mycket framöver nu när politierna har fått för sig att straffskatta bort de oönskade dieselbilarna.

2018-10-04 kl 00:57

Nästan alla husbilar jag har sett har mycket sämre sittkomfort för den tredje personen. Ofta rätt dålig sikt utåt också.
Nu kan det vara si och så i en personbils baksäte också, förvisso, men även om det inte är så gott om plats brukar själva sittandet vara rätt OK.

Jag använder dessutom min husvagn på underlag där man fullständigt kan glömma att ens försöka ta sig fram med en husbil.

2018-10-04 kl 06:35

Jag hade samma funderingar men valde en ny husvagn. Detta efter att ha sett en husbil som hade vält vid en olycka. Det var i princip bara chassit kvar.
Men husbilen är bra mycket smidigare att resa omkring med. Särskilt då husbilar ofta får fördelar som ställplatser och parkering nära centrum osv.
Nackdelar förutom krocksäkerhet är väl som tidigare sagt att de är dyra i drift/underhåll.
När den är 10 år gammal så har man en sliten omodern lastbil som sitter fast i ett helt okej boende. En lastbil som har fått slita hela sitt liv med max vikt och ofta lite till.

2018-10-04 kl 08:32

Har även funderingar på en mindre vagn än vår Adria Adora som är 7,80 lång. Kanske Hobby 515 eller Knaus?

2018-10-04 kl 10:46

Efter att ha läst Sokrates inlägg känner jag mig nästan benägen att lägga husbilsfunderingarna på hyllan. Det är tydligt att inte bara inköpet är dyrare, utan allt. Tack för att du nämner detta.

Tänker även på det du skriver om dieselmotorer. Ja, det kommer bli dyrare. En annan aspekt med dessa motorer som jag funderat på är hur dom mår i en husbil? Visst, vissa kör långt och dieselmotorer mår bäst av att gå långa sträckor. Men många verkar köras ganska korta sträckor och stå still mycket. Många står stilla hela vintern. Hur mår en diesel av sån behandling? Borde kunna orsaka igensatt partikelfilter och algtillväxt i tanken, med påföljande igensatt bränslefilter = ytterligare kostnader för att åtgärda detta, tänker jag.

David nämner ännu en aspekt, säkerheten. Jo, jag har också sett bilder på krockade husbilar. Det finns även krocktester att se på Youtube för den som vill se vad som händer.

Med tanke på prisskillnaderna är nog en ny/nyare mindre husvagn ingen dum tanke, om man tycker nuvarande vagn är för stor och otymplig att åka runt med. Man får mycket husvagn billigare än en ganska gammal husbil. Just nu lutar även jag åt husvagnshållet, men jag funderar vidare. ;)

2018-10-04 kl 11:03

Sokrates skrev:
Eftersom husbilar till uteslutande del är utrustade med dieselmotorer är det lätt att inse att fordonsskatten kommer att öka mycket framöver nu när politierna har fått för sig att straffskatta bort de oönskade dieselbilarna.

Kom på en annan aspekt ang. detta. Hur lätt kommer det bli att hitta en bra dragbil till husvagnen framöver, efter Bonus-Malus? Så länge det finns begagnat att hitta går det ju an, men redan nu börjar nybilsförsäljningen svänga över mot hybrider, laddhybrider och elbilar och många av dom får inte dra tunga husvagnar. Detta skulle kunna vara ett minus för husvagnen. Kommer brist på dragbilar att leda till att det blir svårare att sälja sin begagnade husvagn om ett antal år? Å andra sidan förlorar man mindre på en osäljbar husvagn än en osäljbar husbil...

2018-10-04 kl 13:10

Jan-E
Vad har du för vagn nu? Jag menar om man köper en mindre vagn så kanske det går lättare och dra med framtidens bilar? Sedan så håller de på med att ta fram biodiesel. Så husbilar kanske kan köras på det?

2018-10-04 kl 14:22

Vi har en Solifer 520 S3 2002. Fördelen är att den är lätt, bara 1200kg totalvikt, men bara 180kg lastvikt. En nackdel är bäddsoffa på tvären bak, som vi gjort till permanentsäng. 140x200, men lite jobbigt klättra över varandra när man ska upp. Skulle vilja ha långbäddar, men då blir det tyngre och längre vagn... Delvis därför tanken på husbil, för att slippa bry sig om vikter hit o dit.

Men vikten på vår är ju svårslagen. Har tittat på t.ex. Adria 432PX och liknande från Hobby och Knaus, men dom väger ofta 1300kg eller mer trots mindre vagnar. Frågan är hur komforten är i dom jämfört med vår vagn... Så med bibehållen, eller bättre, komfort blir det en tyngre vagn.

Jo, ju lättare vagn, desto lättare bör det vara att hitta en dragbil även längre fram.

Biodiesel finns redan. HVO100 säljs lite varstans. Problemet är väl att få biltillverkare ännu godkänt det, så även om det går köra på det så äventyrar man garantierna om något skulle hända. Vet inte hur det är bland mindre lastbilar, som husbilar, men bland personbilar är det väl i princip bara Peugeot/Citroën som godkänt HVO100, i bilar från 2011 och framåt.

2018-10-04 kl 15:00

Tack för ditt uttömmande svar. Vi får ta oss en funderande över vintern så får vi se vart det landar till våren!:)

2018-10-04 kl 15:28

Det var så lite. :) Ja, vi får göra det.;) Jag har dessutom bara B-kort, så det är ytterligare en anledning till funderingen på husbil. Men med en lätt husvagn så funkar det ju.

En annan fundering. Det verkar bli vanligare med oväder. Vi har upplevt två åsk/hagelstormar när vi bodde i husvagnen som var mycket obehagliga. Vagnen riste, haglet slog mot tak o fönster så hunden fick panik och hörselskadorna kändes nära. Att köra ett husvagnsekipage i sånt blåsväder är inte roligt. Hur beter sig en husbil i sånt väder? Antar att det låter lika illa, men går/står den stadigare? Den är ju tyngre, vilket bör vara till dess fördel. Samtidigt är även den ett stort vindfång...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxdVr2/tromb-kaos-pa-camping-i-vastervik-vande-upp-och-ner-pa-allt/promo

Kanske läge köpa sommarstuga istället, som står stadigare och glömma såväl husvagn som husbil? :D

2018-10-04 kl 16:22

Som det ser ut än så länge så innebär Bonus/malus bara en högre skatt i tre år. Så lyckas man hitta en begagnad efter någon som varit tillräckligt välbärgad för att tåla skattepålägget de första åren kan man köpa den bilen begagnad.

2018-10-04 kl 17:38

apersson850 - Jo, men frågan är ju hur många sådana bilar som kommer ut på marknaden i förhållande till antalet spekulanter? Förhoppningsvis blir det inget problem, men jag befarar att det kan bli det. Att antalet tillgängliga bättre beg. dragbilar kommer att minska jämfört med idag kan vi nog vara relativt säkra på.

2018-10-04 kl 19:28

Jan-E skrev:
Biodiesel finns redan. HVO100 säljs lite varstans. Problemet är väl att få biltillverkare ännu godkänt det, så även om det går köra på det så äventyrar man garantierna om något skulle hända. Vet inte hur det är bland mindre lastbilar, som husbilar, men bland personbilar är det väl i princip bara Peugeot/Citroën som godkänt HVO100, i bilar från 2011 och framåt.

Biodiesel är nog snarare något som man kanske bör undvika använda i husbilar som står still i perioder.

"När du tankar diesel på macken får du med dig en andel förnyelsebara drivmedel i tanken. Det är inget som ska påverka den som kör regelbundet och som har en relativt stor omsättning på bränslet. Men för den som kör sällan kan det bli en mardröm."
(www.atl.nu/teknik/bengt-drabbades-av-svart-sorja-i-traktortanken)

2018-10-04 kl 19:52

Jan-E skrev:
En annan fundering. Det verkar bli vanligare med oväder. Vi har upplevt två åsk/hagelstormar när vi bodde i husvagnen som var mycket obehagliga. Vagnen riste, haglet slog mot tak o fönster så hunden fick panik och hörselskadorna kändes nära. Att köra ett husvagnsekipage i sånt blåsväder är inte roligt. Hur beter sig en husbil i sånt väder? Antar att det låter lika illa, men går/står den stadigare? Den är ju tyngre, vilket bör vara till dess fördel. Samtidigt är även den ett stort vindfång...

Husbilars storlek kan invagga folk i en falsk säkerhetskänsla. Dom utgör ett stort vindfång och ofta är karossen mycket bredare än bilens spårvidd, vilket gör dem känsligare för sidorörelser.

För något år sedan var det en husbil från Sverige som blåste av från tullmotorvägen i närheten av Barcelona. Vill minnas att den kvinliga passageraen i husbilen omkom. Vid tidpunkten för olyckan framgck det av väderleksprognosen att det väntades bli starka vindar runt Barcelona.

Personligen ger jag inte mycket för krocksäkerheten i husbilar och framförallt inte i de helintegrerade "frigolitburkarna". Jag anser att man åker säkrare i en personbil med en husvagn på dragkroken än vad man gör i en husbil.

2018-10-04 kl 20:14

Sokrates skrev:
Biodiesel är nog snarare något som man kanske bör undvika använda i husbilar som står still i perioder.

"När du tankar diesel på macken får du med dig en andel förnyelsebara drivmedel i tanken. Det är inget som ska påverka den som kör regelbundet och som har en relativt stor omsättning på bränslet. Men för den som kör sällan kan det bli en mardröm."
(www.atl.nu/teknik/bengt-drabbades-av-svart-sorja-i-traktortanken)

Nu är det skillnad på biodiesel och biodiesel. RME bör man akta sig för. Det var den stora boven till att många dieselbilar fick problem med igensatta bränslefilter och tillväxt i tanken för några år sedan. HVO100 har inte uppvisat några såna problem. Detta vet jag eftersom en lokal bonde kört på båda bränslena i sina maskiner några år och han hade stora problem med RME. Problemet är väl att tankar man "vanlig diesel" på macken så innehåller den 5% RME. Men kanske har man någon tillsats idag som begränsar/förhindrar algtillväxten? HVO100 innehåller ingen RME.

Det du skriver om husbilars vindkänslighet var intressant. Håller med dig om att krocksäkerheten i en personbil är högre än i en husbil.

2018-10-04 kl 20:40

Om husbilen står vinterförvarad bör man nog starta den då och då för att slippa att det "växer" i dieselen. Men det där med olyckor är väl lika stora för husvagnsekipge.? Har hört om en del olyckor med husvagn.

2018-10-04 kl 21:20

Det räcker nog inte. Det som krävs är ju att man kör slut på dieseln och tankar ny regelbundet.

Jo, visst finns risken för olyckor även med husvagn. Skillnaden är att du då sitter i en bil som har högre krocksäkerhet än husbilen, så även om husvagnen blir kaffeved har du större chans klara dig.

2018-10-04 kl 21:54

Jan-E skrev:
Det räcker nog inte. Det som krävs är ju att man kör slut på dieseln och tankar ny regelbundet.

Ja, det gäller att ha bra omsättning på dieseln i tanken för att man inte skall få problem, alternativt tanka s.k. blankdiesel men som tyvärr inte säljs på andra mackar än sjömackarna.

Jan-E skrev:
Jo, visst finns risken för olyckor även med husvagn. Skillnaden är att du då sitter i en bil som har högre krocksäkerhet än husbilen, så även om husvagnen blir kaffeved har du större chans klara dig.

Förutom att det inte finns lika höga krav på krocksäkerhet för husbilar som för personbilar, bör man även ta i beaktande att det vanligtvis inte sitter något lastförskjutningsskydd mellan passagerarna och allt löst som finns i bodelen, vilket gör att flaskor, kastruller, stekpannor och annat kan komma farande. Om man har riktig otur kan även delar av inredningen slitas loss och skada de åkande.

2018-10-04 kl 23:16

Min far råkade en gång ut för en olycka med bil och husvagn. När vagnen krängde kraftigt på vägen efter bilen slets bland annat dörren till toaletten av från sina gångjärn. Så visst kan inredning fara omkring, även om den är fastskruvad.

2018-10-05 kl 11:14

https://youtu.be/c9vZdoomTuA

https://youtu.be/hhtu0hPOexU

https://youtu.be/knce667xQOE

https://youtu.be/7mIDEeY210w

https://youtu.be/CPWzdBeTOE0

https://youtu.be/nMogs3NCbeE

Visst, att få in dragstången i bilen är nog inte så bra, men i övrigt förefaller det vara större risk att bli skadad i en husbil än med husvagn på kroken bakom bilen.

2018-10-05 kl 12:17

Med tanke på alla husbilar och husvagnar som är på våra vägar så är olyckor väldigt få, eller? Jag menar att olyckor kan ske överallt där man befinner sig. Så campa vidare!:)

2018-10-05 kl 12:59

Tänk på att de flesta dör liggande i en säng.........

Vi åker husbil sedan 10 år tillbaka och ser många fördelar med det jämfört med vårt tidigare husvagnsåkande. Rörligheten och oberoendet, vi har ju allt med oss och klarar tre dygn utan att fylla/tömma.
Håller med LarsGunnar, campa vidare. Höstcamping är mysigt.

LAEN
2018-10-05 kl 14:01

Ja, inte ska vi sluta campa.:) Det var inte meningen med mitt inlägg. Livet är farligt, vad man än gör. Dödligheten är hundraprocentig. Så campa vidare.B)

2018-10-05 kl 18:46

Det var inte min mening att kritisera någon här! Alla är vi campare här på sajten, så njut av tillvaron som campare både i husbil och husvagn!:)

2018-10-05 kl 20:05

Nybörjare här och har egentligen en fråga. Ska köpa en Polar 560 Gs -99 och undrar om någon har tips om vad jag ska kolla på?
Seljan

2018-10-05 kl 20:10

alltid denna fråga husbil eller husvagn. Det beror främst på hur man campar vad man vill och kan lägga pengar på. Det är helt klart att det är betydligt dyrare att äga husbil samt att värdeminskningen är högre än för husvagn.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1482 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 544 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842