Husbil i stället för husvagn / av LarsGunnar

Dölj första
Husbil i stället för husvagn
2018-10-03 kl 10:36

Hej på er!
Jag har börjat fundera på husbil istället för husvagn. Det har varit lite strul med vår Adria Adora. Så nu har jag börjat snegla på husbil. Funderar på Hobby halv integrerad, tänkte begagnad. Ni får gärna komma med kommentarer.

^^ Första inlägget ^^
2018-10-03 kl 10:36

Hej på er!
Jag har börjat fundera på husbil istället för husvagn. Det har varit lite strul med vår Adria Adora. Så nu har jag börjat snegla på husbil. Funderar på Hobby halv integrerad, tänkte begagnad. Ni får gärna komma med kommentarer.

2018-10-08 kl 10:42

Vi har bestämt oss för att ha kvar vår husvagn några år till. :)

2018-10-09 kl 10:52

Husbil är ju bekvämt men dyrt. Ska nu skrapa en trisslott vinner jag mycket, blir det vår 3dje Husbil.

2018-10-09 kl 17:34

Har skrivit i tidigare trådar om att vi valde husvagn efter att först ha varit inne på husbil (kändes som alla pratade om det i bekantskapskretsen så vi var färgade från början).
Eftersom vi använder husvagnen som många använder husbilen (en eller max två nätter på samma ställe) måste jag hålla med David om att en nackdel är att en del ställplatser inte tillåter husvagn. Känns trist även om det inte är något större problem då vi oftast fricampar.

2018-10-21 kl 08:58

Vi körde med husvagn i 10 år. Vi bytte till husbil förra våren och kunde ned enkelhet upptäcka Europa. I fredags bytte vi husbil till en med aldepanna och helt vinteranpassad. Till er som förespråkar husvagn. Håll er till den och de argument som talar för husvagn. Vi har hittat vårt sätt att campa på och byter inte till husvagn igen.

2018-10-23 kl 00:30

Hur många är ni som far omkring? Jag har fått uppfattningen att alla utom de mest gigantiska husbilarna är rätt trånga om man ska vara fler än två.

2018-10-23 kl 18:45

Man behöver nog prova bägge för att ha en relevant åsikt. Bägge har för- resp. nackdelar. Sedan torde användningsområde och den egna situationen vara avgörande och de har andra svårt att bedöma på detta forum.

2018-10-23 kl 20:02

Fast jag tycker det vore intressant om dom som har en relevant åsikt om hur det är att ha husbil ville delge sina erfarenheter av det, så att vi som ännu inte provat får ta del av era erfarenheter. Kanske skulle det få fler att prova på husbilslivet, om ni berättar vad som gör att ni föredrar husbil framför husvagn, istället för att bara säga att vi ska hålla oss till husvagn eller prova båda för att ha en relevant åsikt. Att byta från husvagn till husbil går ju lätt, förutsatt att man har råd förstås, men skulle det visa sig att man inte gillar husbilslivet så blir det ju svårare byta tillbaka, misstänker jag, eftersom förmodligen få handlare är intresserade av en "baklängesaffär" där dom ska betala emellan för husbilen. Eller har nån gjort en sån affär? En husbil känns inte som nåt jag vill lägga ut på Blocket. Därför vill jag gärna känna mig någorlunda säker innan jag ev byter till husbil. Bägge har som sagt för- och nackdelar, men svårt se alla utan att själv prova.

2018-10-23 kl 20:14

hyra går ju för att prova.

2018-10-23 kl 23:02

Bra tanke xman68. Fast får i så fall vänta tills vi är "after dog". Kollade på det förra året, men kostade 10.000kr tillägg om man haft hund med sig, för sanering. Har tyvärr inte hittat nån hyrfirma i närheten som tillåter hund i husbilarna. Men för alla utan hund (eller katt) är det ju ett jättebra alternativ!

2018-10-24 kl 02:05

På sätt och vis har jag provat på både att resa med husbil/campingbil och husvagn. Det har nu förflutit mer än 12 år sedan jag skaffade en VW-buss som jag har anpassat och använder som en campingbil. För tre år sedan "byggde vi ut" campingbilen genom att hänga på en mini-husvagn på dragkroken. Huvudskälet till att vi skaffade husvagnen var att vi började ha med två katter under resorna genom Europa för sex år sedan och det blev lite väl trångt i bilen när det också kom in en stor transportbur för katterna.

Av natruliga skäl är det mycket enklare att resa med en campingbil som utan problem får plats på vanliga personbilparkeringar. Utan husvagn och med en bil vars totalvikt inte överskrider 3,5 ton, tar man sig också fram som en personbil även på sträckor där det gäller omkörningsförbud för tung trafik och bilar med släpvagnar.

I Tyskland och Frankrike finns det många ställplatser för husbilar, varav en hel del av dem även är gratis. Ställplatserna har vanligtvis inte några in- och utcheckningstider, vilket gör att man kan komma och åka när helst det passar. På en del husbilsplatser har vi även stått när vi hade husvagnen med oss, men många husbilsplatser är gjorda för kortare fordonskombinationer vilket försvårar nyttjandet av dem när man reser med husvagnsekipage.

Trots att vi enbart har en spartansk campingbil utan matlagningsmöjligheter i bilen, så har vi nu valt att återgå till att enbart resa med bilen genom Europa, då det är så mycket enklare för oss när vi kan stanna på vilken personbilsparkering som helst.

2018-10-24 kl 06:27

Det är väl just det är med enkelheten som lockar folk. Jag har haft husbil innan. Det var för rätt många år sedan så det går inte riktigt att jämföra med dagens moderna.
Största nackdelen med den var väl att man var tvungen att plocka in allting om man skulle handla eller köra och titta på något.
Det var ofta mycket skrammel och oljud från bodelen också. Tyvärr har jag inte hittat någon handlare i närheten som låter en provköra en ny bil så jag har inget att jämföra med. Vi letade efter en ny alkovbil (2 barn), men inga handlare i närheten kändes villiga att hjälpa en barnfamilj att hitta en bra husbil.
Men i Jan-E´s fall så går det väl bra att lämna hundarna hos någon bekant en helg och åka provköra. Då får man iallafall en känsla av om man kan tänka sig att köra runt i en husbil.

2018-10-24 kl 06:34

Jag kom även att tänka på att de gånger i månaden jag kör lastbil i jobbet, då tänker jag ofta på hur smidigt det är att ta sig fram igenom staden och även på trånga ställe. Man ser bra i speglarna och det är enkelt att se var man har bilen.
Eftersom man i många städer gör det svårt för biltrafiken så kan det vara mindre kul att krångla runt med bil och vagn.
Det kan vara en sak att överväga. Det är som andra säger väldigt smidigt. Men husbilen hade fått bli en lite större alkovbil om det skulle passa oss med två barn.

2018-10-24 kl 11:02

Tack Sokrates och David för era intressanta synpunkter. Ditt tips David var också tänkvärt. Får undersöka om nån i närområdet hyr ut bara en helg. Har hittills bara sett veckovis. Jag har också tänkt tanken om man kan få provköra en husbil på nån firma. Märkligt att man inte tillåter provkörning. Visst, dyra fordon men just därför vill man ju gärna provköra innan köp, så man känner att det känns bra. Var det enbart för att ni var en barnfamilj? Får kolla upp det där till våren hos dom handlare vi har nära. Kanske lättare få provköra en bättre begagnad husbil som redan har några mil på mätaren?

2018-10-24 kl 12:09

Hej för vår del som haft 3st husvagnar och 2st husbilar, men för tillfället inte har något av dem. Skulle vi skaffa ett campingfordon igen blir det en Husbil helt klart. Sålde senaste husbilen i augusti och fått uppleva saker på ställen man inte åker med husvagn. Klart ska man ha husvagnen som sommarkåk är det en sak. Håller med Frank. // Hälsningar Sören ;)

2018-10-25 kl 01:19

Om jag ska köpa en ny husbil för någon miljon eller så, så vill jag allt att den inte använts för ett antal provkörningar innan jag köper den.

Så varför man inte får provköra nya bilar som står hos handlaren begriper jag utmärkt väl.

2018-10-25 kl 07:38

apersson850 skrev:
Om jag ska köpa en ny husbil för någon miljon eller så, så vill jag allt att den inte använts för ett antal provkörningar innan jag köper den.

Så varför man inte får provköra nya bilar som står hos handlaren begriper jag utmärkt väl.

Om man "vänder på kuttingen" kan man fråga sig om det är någon som skulle beställa en ny personbil för 500.000-1.000.000 kr utan att man har haft chans att provköra en liknande bil :)

2018-10-25 kl 07:42

Nä, apersson850, det kan man förstå. Och att ha demobilar i den prisklassen, så som bilhandlare har, blir förmodligen för dyrt för i varje fall mindre handlare. Samtidigt har man ju demobilar i hallen, som folk får gå och "klämma o känna" i. Visst, det blir inga mil på mätaren, men säljs dom som nya sen eller till nedsatt demopris? Ska jag betala fullt pris vill jag nog inte ha en sån heller, eftersom den utsatts för ett visst slitage. Men en begagnad husbil borde man väl få provköra om man är seriös spekulant. Ni som köpt husbil, har ni fått provköra innan köp?

2018-10-25 kl 07:51

Exakt Sokrates! Så tänker jag också. Vore ju extremt surt att köpa ett så dyrt fordon som "grisen i säcken" för att på vägen hem t.ex. konstatera att, "oj då, förarstolen ger mig ont i ryggen", eller upptäcka nåt annat som visar sig först under färd. Vad gör man då? Åker tillbaka och byter? Nä, nog vill jag provköra alla fordon innan köp. Är det då lättare att få provköra en begagnad husbil än en ny så köper jag hellre en begagnad.

2018-10-25 kl 16:52

Jag blev hänvisad till de begagnade husbilarna som har ungefär halva värdet av den vagn vi nu köpte. Jag har redan åkt i en sådan rishög. Och ville känna på hur oerhört mycket bättre den nya med 160HK skulle vara. Men den fick jag givetvis inte prova. Detta var hos en av landets större handlare, så nog har de budget att iallafall ha en demobil.
På jobbet har vi en mindre kranbil, baserad på samma chassi med 160HK. Den är så fruktansvärt slö att man inte kan hålla 100 Km/h i motvind.
Så för mig var det av högsta vikt att kunna provköra. Ville givetvis även veta hur ljudvolym osv har förbättrats i nya bilar. I den gamla vi körde i jobbet kunde man inte snacka med varandra i motorvägsfart. Sen vill jag gärna känna in mig i bilen, hur är vändradien, ser man bra i speglar osv. Är körställningen ok, den kan kännas bra i hallen, men inte så bra efter en halvtimme på motorvägen.

2018-10-27 kl 13:28

Hjulbo skriver att med husbilen har han åkt på ställen man inte skulle ha åkt med husvagn. Vitsen med husvagn är att man kan separera bil och vagn. Oftast har man den stående på någon camp när man är ute och spanar med bilen, även på ställen man inte gärna skulle besöka med en normalstor husbil. Är man på transport och vill in i en trång stad kan man alltid parkera vagnen några timmar (det finns bra lås för kulhansken).
Åker själv med en Golf Sportsvan och en Hobby 495 (230 cm bred) och har svårt att se att jag inte skulle ta mig fram där normalstora husbilar kan åka.

2018-10-27 kl 14:36

Hej igen, som exempel åkte vi till Vinön i Hjälmaren, fin och trevlig plats. Färjan var väldigt liten vilken tog 25 minuter ut till ön. Där fanns det en trång ställplats iof kan en Husvagn också ställa sig där. Men för egen del var jag glad att slippa besväret med det långa ekipage som det innebär. Vill tillägga att då är man inte nybörjare att köra bil med släp.

2018-10-27 kl 15:25

SeljaA skrev:
Nybörjare här och har egentligen en fråga. Ska köpa en Polar 560 Gs -99 och undrar om någon har tips om vad jag ska kolla på?
Seljan

Nu bröt du tråden lite, kan vara bättre att du startar en egen tråd så får du nog många idéer om vad du skall titta på.

2018-10-29 kl 08:17

Sokrates skrev:
Om man "vänder på kuttingen" kan man fråga sig om det är någon som skulle beställa en ny personbil för 500.000-1.000.000 kr utan att man har haft chans att provköra en liknande bil :)
Jo, men det har du ju oftast, så länge det gäller personbilar. Det är inte bara för att de själva gillar det som personbilsförsäljare kör förmånsbilar av nyaste modell. De kan du provköra. Men husbilshandlare åker inte omkring i husbilar till vardags, så där är det en annan sak.

2018-10-29 kl 18:10

Jan-E skrev:
Exakt Sokrates! Så tänker jag också. Vore ju extremt surt att köpa ett så dyrt fordon som "grisen i säcken" för att på vägen hem t.ex. konstatera att, "oj då, förarstolen ger mig ont i ryggen", eller upptäcka nåt annat som visar sig först under färd. Vad gör man då? Åker tillbaka och byter? Nä, nog vill jag provköra alla fordon innan köp. Är det då lättare att få provköra en begagnad husbil än en ny så köper jag hellre en begagnad.

Jag tjackade nyss en husbil i 200k klassen, jag fick provköra utan problem.

2018-10-29 kl 19:30

havskrattan skrev:
Jan-E skrev:

Jag tjackade nyss en husbil i 200k klassen, jag fick provköra utan problem.

Spörsmålet handlar om provkörning av nya husbilar med 0 mil på mätaren.

2018-10-29 kl 19:38

Slutklämmen i mitt inlägg var: "Är det då lättare att få provköra en begagnad husbil än en ny så köper jag hellre en begagnad."
Havskrattans inlägg stärker min teori om att det kan vara lättare att få provköra en begagnad husbil. Nya verkar vara svårt.

2018-10-29 kl 22:28

Jag vet inte hur det ser ut i Sverige, men i Tyskland är det relativt vanligt att husbilsförsäljarna tar ett visst antal nya husbilar varje år, som dom använder för uthyrning. Husbilarna är under hösten till försäljning efter att dom har varit uthyrda över sommaren. Av detta följer att det bör vara möjligt att få provköra en likvärdig husbil som man är intresserad av att köpa som ny om den finns tillgänglig bland de husbilar som dom har för uthyrning.

Man skulle också kunna tänka sig att man skulle kunna få hyra husbilen under en kortare tid för att prova den och att hela eller del av hyreskostnaden kunde räknas av när man beställer en ny husbil.

2018-10-30 kl 12:19

Det kan man tänka sig. Men med tanke på att värdetappet på ett nytt fordon i de här prisklasserna, när du kör över tröskeln hos handlaren, är någonstans norr om 50000 kronor, blir det nog en rätt dyr hyra.
Handlaren löper ju risken att du konstaterar att 1,2-miljonersbilen inte var något att ha, och då står han där med en 1,1-miljonersbil och funderar på hur han ska få in mellanskillnaden. Den blir rätt saftig, även om du betalat tiotusen för att fara runt med bilen några dagar.

Så ja, det där är nog bara rimligt i de fall då handlaren faktiskt avsätter några nya bilar till uthyrning, och kan hämta hem värdetappet genom att hyra ut samma fordon ett flertal gånger.

2018-10-30 kl 13:47

apersson850 skrev:
Så ja, det där är nog bara rimligt i de fall då handlaren faktiskt avsätter några nya bilar till uthyrning, och kan hämta hem värdetappet genom att hyra ut samma fordon ett flertal gånger.

Jo, det var detta jag avsåg. Handlarna i Tyskland tjänar nog betydligt mer än att bara hämta hem "värdetappet" när dom hyr ut nya husbilar under sommaren och sedan sätter ut dom till försäljning under hösten.

2018-11-01 kl 08:45

Vi har under några år fått provköra både splitter nya husbilar som har stått i försäljningshallen och begagnade husbilar. Detta hos olika handlare. Den sista nya bilen vi fick provköra var den vi också köpte. Det har antytts i inlägg ovan att jag skulle dela med mig av min erfarenhet för att därför få fler husvagnsägare att bli husbilsägare. Jag har inte för avsikt att försöka värva över någon. Det är upp till var och en att göra sina bedömningar av vad man vill ha ut av campinglivet och vilka ekonomiska förutsättningar man har. Mitt svar ovan bygger på inlägg som argumenterade för husvagn utan att skribenten hade någon erfarenhet av husbil.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 614 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842