Husbil i stället för husvagn / av LarsGunnar

Dölj första
Husbil i stället för husvagn
2018-10-03 kl 10:36

Hej på er!
Jag har börjat fundera på husbil istället för husvagn. Det har varit lite strul med vår Adria Adora. Så nu har jag börjat snegla på husbil. Funderar på Hobby halv integrerad, tänkte begagnad. Ni får gärna komma med kommentarer.

^^ Första inlägget ^^
2018-10-03 kl 10:36

Hej på er!
Jag har börjat fundera på husbil istället för husvagn. Det har varit lite strul med vår Adria Adora. Så nu har jag börjat snegla på husbil. Funderar på Hobby halv integrerad, tänkte begagnad. Ni får gärna komma med kommentarer.

2018-11-01 kl 11:38

Frank skrev:
Det är upp till var och en att göra sina bedömningar av vad man vill ha ut av campinglivet och vilka ekonomiska förutsättningar man har.

Helt rätt!

Vi är en hetrogen skara med olika behov och därför blir utfallet av våra val olika. Det finns dessutom både stora och små husbilar/husvagnar att välja bland.

2018-11-02 kl 10:48

Frank skrev:
Vi har under några år fått provköra både splitter nya husbilar som har stått i försäljningshallen och begagnade husbilar. Detta hos olika handlare. Den sista nya bilen vi fick provköra var den vi också köpte. Det har antytts i inlägg ovan att jag skulle dela med mig av min erfarenhet för att därför få fler husvagnsägare att bli husbilsägare. Jag har inte för avsikt att försöka värva över någon. Det är upp till var och en att göra sina bedömningar av vad man vill ha ut av campinglivet och vilka ekonomiska förutsättningar man har. Mitt svar ovan bygger på inlägg som argumenterade för husvagn utan att skribenten hade någon erfarenhet av husbil.

Roligt att höra att ni fått provköra såväl nya som begagnade husbilar! Antingen skiljer detta sig åt hos olika handlare eller så beror det på vem som frågar. ;) Jag får undersöka till våren hur det är hos dom två firmor jag har i närområdet.

Jag menade väl inte att du behöver värva över någon och mina ekonomiska förutsättningar har jag full koll på, men det var väl just detta "vad man vill ha ut av campinglivet" som jag tyckte var kul höra hur ni som bytt till husbil upplever det, med både för- och nackdelar. Men jag tror inte vi kommer så mycket längre här, så jag fortsätter min undersökning på egen hand.

2018-11-02 kl 21:47

Det skulle gå åt en mindre bok att beskriva känslan av att sätta sig i sin egen husbil första gången. Det är svårt att i ord beskriva känslan i att åka runt i Europa och norden med sin egen husbil. Det är bra mkt mindre krångel än när vi hade husvagnen och kånkade runt med. Argumentet att ha husvagnen som bas och åka runt med bilen till utflyktsmål funkar inte. Med husbilen kör du fram direkt till målet, eller så tar du elcyklarna dit, eller varför inte moppen som står i garaget. Med husbil stannar man i regel bara en till två nätter på samma ställe. Vi tar nästan aldrig in på camping i Sverige men gör det ofta då vi är utomlands. Åtminstone när vi står vid Medelhavet och badar. Har ni kört med familjen i husvagnen, barnen har vuxit upp och ni vill hitta ett nytt sätt att campa på ja då ska ni titta på husbil. Det blir en helt ny grej och dessutom förbaskat roligt. Vi har dessutom utökat vår vänkrets ordentligtsedan vi började med husbil. Man träffar vänner på de mest konstiga platser. Det vi ha gemensamt är campinlivet i husbilen, goda viner, god mat och en livskvalitet som slår det mesta.

2018-11-02 kl 23:13

Tack Frank för en målande beskrivning! Jag såg det verkligen framför mig och kan leva mig in i känslan. Hittills har vi gjort som du beskriver, ställt upp vagnen på nån camping som en bas och gjort utflykter med bilen. Men det som skulle locka med husbil är just att göra längre resor, som jag tycker känns jobbigt med husvagn och då stanna en till två nätter på varje ställe. Ja, barnen är vuxna, så det är bara vi och jycken, som gärna följer med. Jag har även tröttnat på att spika förtält, så att veva markis känns mera lättsamt. ;) Jag ska som sagt fundera över vintern, ut och kolla till våren, så får vi se hur vi gör.

2018-11-04 kl 18:50

Det gör du rätt i :)

2018-11-04 kl 20:45

Står nu fyra nätter hos en av döttrarna. Bilen har redan varit iväg flera gånger på egen hand, ibland med bara en av oss i den. Dessutom en resa på underlag där en husbil aldrig hade tagit sig fram.
Vore komplett odugligt om vi hade en husbil i det här läget.

Tur bägge alternativen finns.

2018-11-04 kl 22:20

Hustrun vill ha husbil, men sålänge vi behöver två bilar vägrar jag skaffa en tredje. Sen får vi se. Det finns ju så många olika sätt att resa på, där det ena fordonet ibland är bättre än det andra. Än så länge passar ändå husvagn oss bäst men lämnar vi de svenska skogarna o fjällen och börjar fara runt i europa - då skulle nog husbil va smidigast. Tänk om man kunde ha råd med en av varje.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2018-11-07 kl 15:35

Vi har nu köpt oss en Hobby husvagn för vi kom fram till att vi inte var redo för husbil ännu. Så vi får se om några år om det blir husbil då. För det är som någon skrev att vi trivs med att ha husvagnen som bas och göra utflykter med bilen. Sedan bor vi på landet utan kollektivtrafik och vi har för närvarande tre bilar för döttrarna bor hemma ännu och de måste ta sig till jobb och utbildning, så husbil skulle bli för mycket bilar att ta hand om.:)

2018-11-08 kl 09:44

Blev plötsligt utan husvagn, men det får bli en husvagn igen. Inte husbil.

2018-11-08 kl 09:55

Hoppas det inte hänt någon olycka?

2018-11-08 kl 15:44

Jo, det kan man säga. Fick en liten Peugeot instoppad i U-soffan där bak.

2018-11-08 kl 16:18

Fy vad tråkigt! Hoppas ingen skadade sig!

2018-11-08 kl 17:35

Vi hade husvagn men ville pröva husbil men hade den bara två säsonger och bytte sedan tillbaka till husvagn pga flera orsaker.
Vi tycker att man blir mer låst med husbil. Nu kan vi slå läger och köra runt med bilen. Många säger, men vi har cyklar, det hade vi också men när det regnade i tre dagar tar man inte och gör cykelutflykter men med bil kan man.
Kostnaden är ett annat skäl.
Vi kör ca 1500 mil per år med husvagnen och har med den bl a varit i Rumänien, Albanien och England.
För att ha det bekvämt har vi mover, elstödben, solceller och har även bytt ut kylskåpet mot ett kompressorkyl.
Detta passar oss bra.

2018-11-09 kl 08:34

Jag stod stilla på en parkeringsplats och vi befann oss 200 m därifrån, i en lägenhet, när kraschen inträffade. Vi hörde inte ens smällen, så nej, det var ingen som blev skadad. Han som körde på klarade sig också utan större men. Han fick ungefär en tredjedel av vagnens bredd över passagerarsidan, och där satt tydligen ingen. Men han var så långt inne under vagnen att det var spår av stödbenet upp till taket i rutans ovankant på bilen.

2018-11-09 kl 08:47

"Han som körde på"

Var väl förberedd med mobilen i hand för att ringa en bärgare kan man tro?

2018-11-09 kl 08:48

Enligt polisen hade han sagt att han väjde för en räv. Men polisen trodde räven hette Samsung...

2018-11-09 kl 11:58

Tråkig historia apersson850. Det blir till att leta ny husvagn då... Hoppas mobilföraren lärde sig en läxa av detta.

2018-11-09 kl 12:03

Blådörren skrev:
Vi hade husvagn men ville pröva husbil men hade den bara två säsonger och bytte sedan tillbaka till husvagn pga flera orsaker.
Vi tycker att man blir mer låst med husbil. Nu kan vi slå läger och köra runt med bilen. Många säger, men vi har cyklar, det hade vi också men när det regnade i tre dagar tar man inte och gör cykelutflykter men med bil kan man.
Vi kör ca 1500 mil per år med husvagnen och har med den bl a varit i Rumänien, Albanien och England.
För att ha det bekvämt har vi mover, elstödben, solceller och har även bytt ut kylskåpet mot ett kompressorkyl.
Detta passar oss bra.

Intressant att läsa om er erfarenhet. Hur löste ni bytet tillbaka till husvagn? Sålde ni husbilen privat, eller var nån handlare intresserad av att byta in husbilen mot en husvagn? Tänker eftersom en husbil oftast är mycket dyrare än en husvagn...

2018-11-09 kl 16:08

apersson850 skrev:
Enligt polisen hade han sagt att han väjde för en räv. Men polisen trodde räven hette Samsung...

Tur i oturen att ni satt 200 meter bort, kunde lika gärna vara en idiot som smällde in i er under färd.

2018-11-10 kl 13:20

[quote="Jan-E"][quote="Blådörren"]Vi hade husvagn men ville pröva husbil men hade den bara två säsonger och bytte sedan tillbaka till husvagn pga flera orsaker.
För att ha det bekvämt har vi mover, elstödben, solceller ouyhhch har även bytt ut kylskåpet mot ett kompressorkyl.
Detta passar oss bra.[/quote]
Intressant att läsa om er erfarenhet. Hur löste ni bytet tillbaka till husvagn? Sålde ni husbilen privat, eller var nån handlare intresserad av att byta in husbilen mot en husvagn? Tänker eftersom en husbil oftast är mycket dyrare än en husvagn.../

Firman där vi köpte husvagnen sålde husbilen åt oss mot lite provision. Vilket var enkelt och bekvämt eftersom de fixade allt med pengar och pappersarbete.

2018-11-10 kl 13:49

Blådörren skrev:
Firman där vi köpte husvagnen sålde husbilen åt oss mot lite provision. Vilket var enkelt och bekvämt eftersom de fixade allt med pengar och pappersarbete.

Ah, det var en väldigt smidig och bra lösning! Tack för tipset, ifall jag skulle hamna i samma sits.

2018-11-16 kl 10:10

Det blev en husvagn igen.

2018-11-16 kl 14:51

Hoppas det går bättre nu utan påkörningar apersson850. Vad blev det för vagn?

2018-11-16 kl 15:00

En Tabbert 580.

2018-11-17 kl 18:18

Ok. Är det bra vagnar?

2018-11-17 kl 22:49

Ja du, fråga om ett år!
Jag hoppas det i alla fall. Bortsett från att de har omkommit på grund av omständigheter som varit bortom vår kontroll, har de två Tabbert vi haft i familjen varit till belåtenhet.

De är i alla fall rejält byggda.

2018-11-18 kl 11:30

Grattis och lycka till med nya vagnen! Jag googlade på skoj för att se hur en sån vagn ser ut, eftersom jag aldrig varit in i nån och det var fin inredning i dom. Märkligt att man inte ser dom oftare. Aldrig sett nån på nån firma i närområdet. Bara den lilla T@b, tror jag den heter.

2018-11-18 kl 21:40

Noga räknat är det en Tabbert Puccini 580 SPEC 2008 som jag lagt mig till med, när nu den andra blev skrotad.
Den gräddgula färgen är avskaffad.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 560 fristående campingplatser och 614 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842