Husbil över 3500 kg i Europa / av euroline-56

• 12 svar
Husbil över 3500 kg i Europa
2015-01-05 kl 14:27

Hur noga kollas totalvikten när man t.ex. kör in i Schweiz ? Vår bil väger 3850 kg och då räcker det ju inte med en Vignette. Ej heller i Österrike där man då enligt regelverket skall ha en s.k. GoBox. Det "syns" ju inte på bilen om det är 3500 eller 3850 kg totalvikt då måste man läsa på i reg. beviset. Törs man chansa ?

2015-01-06 kl 15:31

Kan bli dyrt vid kontroll, och böterna betalas på plats.
Varför chansa?
Reg.beviset ska vara med under färd.

2015-01-06 kl 15:51

Jo förvisso har du rätt. Är lite sur bara för att den husbil vi köpte visade sig tyngre än vad som stod i papperen. Måste vägas upp till 3850 för att bli användbar och då försvinner ju fördelarna med att ha en "lätt lastbil".

2015-01-06 kl 17:09

Surt sa räven.
Man bör nog räkna med en kontroll eller två i Tyskland.

Så här kan det se ut.
Tycker synd om familjen i slutet som inte får köra iväg med vagnen.
http://youtu.be/Qogqfwa6sJs

2015-01-07 kl 10:52

Där ser man. Det har jag aldrig under alla år på Tyska vägar råkat ut för. Men nån gång skall väl vara den första, så det blir uppvägning och laglig körning även fortsättningsvis :)

2015-01-07 kl 11:31

Jag tycker EU borde se över detta med gränsen för tung bil.
Har man höjt vikten för bil o släp till 4250Kg borde även denna vikt följa efter.

Bilarna är inte som på 60-talet. Nu är det stabilare byggen med mer elektronik samt krockkuddar mm.
Men så är det med byråkrater även här i Sverige.

Tänkte då mest på Hastigheterna på fina vägar. Tänk förr när det behövdes en registreringsbesiktning för att montera en dragkrok även fast man visste vilken vikt draget hade med bultar o allt!

2015-01-09 kl 07:19

Hej
Jag tycker inte synd om familjen. Bra polisen blockar bort skräp från vägarna. Det borde vara mer kontroller. Det handlar om våran säkerhet.
Med vänlig hälsning Knut

2019-09-05 kl 20:31

Står i begrepp att skaffa husbil, den vi tittat på är 3500kg men är lastbilsregad.
Vad gäller i Europa med hastigheter, kan jag köra samma hastighet som personbilar eller är det lastbilarnas hastighet som gäller?

2019-09-05 kl 22:28

För lätt lastbil gäller den skyltade begränsningen. Om det nu inte finns något udda undantag någonstans.
Du kan lämpligen titta här, så får du slå upp de länder som är aktuella för dig.

Gör nu inte misstaget som jag gjorde och läs Lätta lastbilar med släp som om den gällde Lätta lastbilar. De lätta lastbilarna är mycket riktigt insorterade bland personbilarna.

2019-09-05 kl 23:14

Jag tittade på sidan du länkade till och jag får det till att 80 gäller personbilar och lätta lastbilar med släp och det stämmer ju.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-09-06 kl 08:17

Ja, du har rätt. Det var nog lite för sent igår kväll...

Ursäkta förvirringen jag måhända orsakade.

2019-09-06 kl 22:49

Jag tackar för den upplysningen. Hur är det då med avgifter på vägarna i Italien och Spanien med 3.5 tons lätt lastbil?

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842