Husbilar och säkert åkande? Även för passagerare bak... / av Anonym 503380674

• 3 svar
Husbilar och säkert åkande? Även för passagerare bak...
2013-09-03 kl 11:31

Nån som har bra koll på detta med husbilar och säkerhet? Olika märken jämfört med varandra?
Vad gäller hur säker bilen är t.ex. vid en krock?
Hur stabil och hållbar i själva bilen/karossen osv
Hur bra sitter skåp, sängar, luckor och annat fast?
Osv...
Spekulerar på husbil men är fundersam p.g.a. ovanstående frågor och bristen på krocktester etc...
Nån med tankar, erfarenheter, kunskaper?

2013-09-03 kl 15:21

ja du det är funderinar även jag har haft och där brister det nog väldigt mycket där fins mig veterligt ingen som gort krocktest på dom och har det gorts så är det kanske så uselt så ingen vill diskutera det vad vet jag,

när det gäller halvintigrerade bilar så är dr ingen variation det är tyvät Fiat dukato hela högen. lådan som byggarna slänger på kan det inte heller skilja så mycket på.

2013-09-03 kl 19:14

Tror inte något husbilsmärke skulle vara så mycket bättre än något annat vid en krock. Letar man efter krocksäkerhet bland husbilar får man nog tänka om. Även om hytten numera är försedd med krockkuddar och annat så hjälper det ju inte när hela bodelen kommer farande med allt sitt innehåll. En bodel som är tillverkad av lättast möjliga material, träribbor, plywood, tunnplåt och plast.

Det här var en av flera orsaker till att jag numera bogserar "äggskalet" istället för att åka i det.

Visst har det gjorts en del krocktester med husbilar, men det är nog inget som branschen direkt vill framhäva.

http://www.youtube.com/watch?v=c9vZdoomTuA

Klippet visar frontalkrock i måttliga 48 km/tim, JAG skulle inte vilja sitta där inne... Hur skulle det se ut i dubbla farten?

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1621 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 686 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842