• 16 svar
Husbil/husvagn
2012-06-15 kl 21:16

Vi har i dag en Husvagn Cabby L 56 2002. och funderar på att byta till Husbil, vad är fördelar och nackdelar med husbil. Och är det något speciellt märke man ska akta sig för. Vad är helintegrerad och halv integrerad vet inte. Har sett att det är mycket Fiat chassi, är dessa bra, när det gäller personbilar då är det udda märke inte känt för kval lite inte. Och vad får man räkna med för kostnad kontra husvagn. Vi är 65+ husvagnscampat i ca 25år. Vad bör man tänka på. Vad krävs för körkort har både C D.

2012-06-15 kl 22:00

Spontant så tänker jag att ni gör helt rätt att kolla efter en Husbil....
Fiat och Iveco är billigare och Mercedes dyrare.. Man får vad man betalar för. Så är det bara.
Ska du köpa beg, så skulle jag begära fullständig dokumentation på allt som rör Fiat/Iveco... Sen pruta hejdlöst om det är något tjall på linjen, eller någon kamrem som inte är bytt under rätt tid..
Mercedes klarar detta bättre, och dessutom brukar man nästan få igen pengarna på en Mercedeshusbil...
Så.... Budget eller inte Budget...

2012-06-15 kl 23:21

Vad jag tycker är den största nackdelen med husbil jämfört med husvagn är att när man ställt upp den på en camping eller ställplats så har man inget fordon att åka omkring med.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2012-06-16 kl 00:01

Min erfarenhet är att de flesta som har husbil har extrafordon med sig i bagaget! ;-)

2012-06-16 kl 08:12

Husvagn husbil det är frågan jag stälde mig en gång för fyra år sedan efter 40 år med husvagn så var inte omställningen lätt,men nu tror jag inte jag vill byta tillbaka igen, husbilen har både för och nackdelar en av nackdelarna är priset det är dyrare att ha husbil men betydligt roligare nu när man lärt sig lite om den, köpa husbil det är beroende på kraven den som haft riktig husvagn i många år har svårare för att finna en bil som passar den som är bortskämd med svensktillverkade husvagnar har nog svårt att förlika sig med tyska husbilar när det gäller värme och komfort, (undantag Adria det ären bra bil till rimliga priser)Fiat ha 90% av marknaden Dukaton är en mycket bra bil i det segmentet har jag lärt mig nu, det var lite av mina erfarenheter och tnkar efter 4 år jag vill inte ändra på det nu men vist är det en svår omställning i början.

2012-06-16 kl 11:53

I en halvintegrerad används originalfordonets förarhytt och man får bättre takhöjd Ofta går framstolarna att svänga runt, vilket medför större yta att utnyttja.
I en helintegterad har man ersatt bilens förarhytt med en helt integrerad förardel av husbilen. Oftast finns en nerfällbar dubbelbädd i taket. Normalt finns en dörr enbart för föraren, men nästan alltid är stolarna svängbara för bästa utnyttjande av boutrymmet. Denna variant är den dyraste att tillverka.
Då du har körkort för tunga fordon förstår du nog att framhjulsdrift inte passar på tyngre fordon så försök att hitta en bakhjulsdriven. En husbil reggas idag som personbil klass

och det räcker mer körkort B. Väger den över

3,5ton får dom som tagit körkortet före juli 1996 köra med körkort B
Dom andra måste ha körkort C.
Detta fenomen blev till Den 1 maj 2006 då Finansdepartementet införde fordonsklassen PbII av skatteteknisk natur. Utan samråd med Vägverket eller Näringsdepartementet som har hand om trafikfrågor. Och då blev det som det blev.

Någon begränsning av totalvikten för Pb II bestämdes inte och det kom att innebära att en rad turistbussar och andra mycket tunga fordon försågs med bostadsinredning och registrerades om till Pb II. Ingen hastighetsbegränsning infördes i beslutet från 2006. Och det betyder att dessa fordon kör efter vägens största tillåtna hastighet
Ett beslut som diskuterats då många förare med för litet körkort tillåts köra för stora fordon med för hög hastighet och vad det betyder.

2012-06-16 kl 11:59

Kenny skrev:
Min erfarenhet är att de flesta som har husbil har extrafordon med sig i bagaget! ;-)

Cyklar eller i bästa fall en EU-scooter på en normal husbil, det är trots allt stor skillnad mot en riktig bil. Sen finns det ju de som har en släpkärra med exempelvis en Smart men då undrar man ju hur det blev med smidigheten.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2012-06-16 kl 13:16

I dom alla flesta fallen kan man ju använda kollektivtrafiken... Är man utomlands så brukar det vara ett bra och trevligt sätt att uppleva städer på... Oftast är det billigt oxå, London är däremot en dyr stad att åka kollektivt i, men ack så bra systemet funkar.
Berlin är en annan stad som det funkar alldeles utmärkt i... Billigt som tusan är det där också....

2012-06-16 kl 17:13

findus1 skrev:
I en halvintegrerad används originalfordonets förarhytt och man får bättre takhöjd Ofta går framstolarna att svänga runt, vilket medför större yta att utnyttja.
I en helintegterad har man ersatt bilens förarhytt med en helt integrerad förardel av husbilen. Oftast finns en nerfällbar dubbelbädd i taket. Normalt finns en dörr enbart för föraren, men nästan alltid är stolarna svängbara för bästa utnyttjande av boutrymmet. Denna variant är den dyraste att tillverka.
Då du har körkort för tunga fordon förstår du nog att framhjulsdrift inte passar på tyngre fordon så försök att hitta en bakhjulsdriven. En husbil reggas idag som personbilframhjulsdrift passar inte till tyngre fordon sama skröna som att at en framhjulsdriven bil inte går att dra husvagn med, det har gått jättebra i 40 år,hur många husbilar hittar du med bak hjuls drift 99% är framhjulsdrivna då skulle dom inte kunna köra bevisligen kann dom det (humlan kann enligt expertisen inte flyga lika förbaskat flyger den rackaren)

och det räcker mer körkort B. Väger den över

3,5ton får dom som tagit körkortet före juli 1996 köra med körkort B
Dom andra måste ha körkort C.
Detta fenomen blev till Den 1 maj 2006 då Finansdepartementet införde fordonsklassen PbII av skatteteknisk natur. Utan samråd med Vägverket eller Näringsdepartementet som har hand om trafikfrågor. Och då blev det som det blev.

Någon begränsning av totalvikten för Pb II bestämdes inte och det kom att innebära att en rad turistbussar och andra mycket tunga fordon försågs med bostadsinredning och registrerades om till Pb II. Ingen hastighetsbegränsning infördes i beslutet från 2006. Och det betyder att dessa fordon kör efter vägens största tillåtna hastighet
Ett beslut som diskuterats då många förare med för litet körkort tillåts köra för stora fordon med för hög hastighet och vad det betyder.

2012-06-16 kl 17:21

Det är ingenting som diskuteras om behörigheten den är satt där och blir där om jag köper en husbil så kann jag välja om den skall väga 3,5 ton 4,2 varför skulle det inte gå att köra på B-kort det är ju samma bil som fåt högre vikt på paperet för att kunna lasta mer samma regler som gäller för husvagnar.

2012-06-16 kl 18:08

Hej bero.
Citatet som du hänvisar till har jag inte skrivit på detta sätt, det måste vara någon klåfingrad person som gått in och lagt till något som jag absolut inte har skrivit eller står för.

Behörigheten har jag inte försökt att diskutera för som du skriver reglerna är som dom är.
Jag ville bara förklara för en novis varför det blev så att är B-körkortet taget juli 96 får man köra tung personbil, är det taget augusti så får man inte. Att dom flesta husbilar är framhjulsdrivna beror på att den billigaste bilen används oftast och att det går att bygga dom lägre.
Att du kört i 40 år säger ingenting du kanske aldrig lämnat asfalten någongång.

2012-06-16 kl 20:45

Hva gjør de som har de som har husbil i det daglige livet? Har de en bil nr 2 eller anvender de husbilen også i det daglige? Hvordan er det med tilkomsten i parkeringshus med husbil? Hvordan er det med krocksäkerheten i en husbil jämnfört med en vanlig moderne personbil?

2012-06-16 kl 20:57

Krocksäkerhet för dom som har en halvintegrerad är väl skaplig då originalhytten finns kvar.
Men för passagerarna i bodelen undrar man...!!

http://www.verkehrsirrsinn.de/unfallursachen/reifenplatzer/unfaelle-2011/unfallbilder/schwerer-wohnmobil-unfall-auf-der-a9-bei-creussen-am-22.08.2011_bild_2.html

2012-06-16 kl 21:42

Tack alla det var allt lite att tänka på. Det är ett svårt val, och mycket pengar.

2012-06-16 kl 22:28

att jag kört i 40 år säger ingenting jo jag lämnar asfalten men tyvär så är där många bakdhjulsdrivna lastbilar som inte lämnar asfalten på vintern när det är halt.

2012-06-17 kl 14:01

Ha-ha, men 99% av alla husbilar lämnar vägen när det blir halt.....
Jag kanske ska förklara mig bättre. Det finns fördelar och nackdelar med bägge framdrivningssätten, och när vad jag förmodar inte många har koll på N-värdet på sin bil och dom flesta har lastutrummet i ett stort överhäng bak blir bilen ofta fellastad med följd att axeltrycket bak ofta överskrids och överhänget fungerar som en hävstång som lättar framaxeln. Därför är det bättre att ha drivningen där största axeltrycket finns. Andra problem förekommer med att ha lasten bakom sista axeln.
http://www.gardsverkstan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21:daeckproblem-pa-husbilar&catid=14

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1622 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 687 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842