Impotera helt ny husbil, Sedan sälja / av Johan1057

• 4 svar
Impotera helt ny husbil, Sedan sälja
2018-02-15 kl 15:48

God afton! Jag har tänkt köpa en helt ny husbil, Den har inte rullat 1 meter. Jag har 600.000:- på banken som bara ligger där, Min avkastning på detta är ca 300:- / År. Inget att hänga i grannen.

Jag är ingen expert på ämnet, Men har några frågor.

Handlare i Tyskland begär 470.000 :-
Precis samma husbil kostar 770.000:- i Sverige

Vad jag förstått ska jag inte betala 19% till handlaren, Utan jag betalar 25% när jag är i Sverige, Och även om jag blir tvungen att betala 19% i Tyskland eftersom jag läst att vissa inte släpper bilarna annars, Så får man tillbaka den summan när man betalat 25% i Sverige.

Mina frågor är.

1, Kan jag bli blåst på en helt ny bil? (skador, Vattenläckor osv? Låter ganska omöjligt på en helt oanvänd husbil

2, Eftersom den är helt ny ska man ändå besikta den? Med gas osv?

3, Hur svårt blir detta att sälja som privat person? Samma modell och samma miltal som en bilhandlare fast min kommer vara ca 100.000 :- billigare, Dock ingår ju inte försäkring och garantiter kanske som det hade gjort hos en bilhandlare?

4, Kommer värdet sjunka mycket om jag kör den 100 mil som det är hem till mig? Eller kommer jag tjäna på att en kompis hämtar den med lastbil? Så den står på 0 mil?

5, Vad måste man lägga ut pengar på förutom, Skatt, Bensin? Hur mycket betalar man i tullen? Osv

Alla hjälpsamma svar uppskattas.

2018-04-02 kl 07:52

Jag har själv tittat på samma sak, även om jag tänkt använda husbilen. Räkna på rabatt i Tyskland. Även i Sverige men rabatten verkar vara lägre i Sverige. Hur lätt eller svårt det är att säkja, är svårt att veta. Lycka till!

2018-04-02 kl 09:53

Försäkring och garantier = VIKTIGT.. värt en hel del.

2019-05-17 kl 17:19

Det vill naturligtvis till att du säljer för ett pris som väger upp att den inte har nybilsgaranti, då det kan vara svårare att få på en bil, köpt i utlandet, och sen säld privat.
Det är inte ovanligt med fel även på nya produkter, så även fordon. Men det är ganska ovanligt att det är fel som kostar 100000 att rätta till. Den som köper bilen av dig måste naturligtvis ha tillräckliga resurser för att kunna köpa bilen till normalpris, och så ha de 100000 som skillnaden är i reserv, om han själv behöver bekosta något som annars gått på garantin. Det han spelar med är förstås att det inte ska gå så illa, för då har han sina pengar kvar, när garantitiden gått ut, och han ändå får betala själv.

Rent allmänt tappar en vanlig personbil i den prisklassen ungefär 50000 i värde när du kör den nya bilen över tröskeln hos handlaren. Vänder du och kör in igen och vill byta bort den får du räkna med det värdetappet. Så ur den synvinkeln kanske det gör skillnad om den rullat 100 mil eller ej. Det beror nog mest på hur den tilltänkte köparen värderar bilen och de milen. Du får ju räkna med att sälja den privat, vilket oftast också begränsar kundkretsen till sådana som, precis som du själv, har tillgångar som kan omsättas på direkten, eller har möjlighet att få bra lån på annat sätt.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842