Isolering utsidan av husbil / av livingforthejoy

• 13 svar
Isolering utsidan av husbil
2020-02-02 kl 14:11

Jag köpte en pegue 88 som jag upptäckte var mögel och fuktskadad. Har nu börjat att riva ut allt och ska börja från noll. Har pratat isolering enkel med olika och det svåra med fukt och kondens i husvagn/ husbil. Har därför en tanke att sätta isoleringen (frigolit) på utsidan samt ha ett tunnare material på insidan så plåten blir där emellan .

Jag har letat på nätet efter regler för ombyggnad och krav på utsidan av fordon i trafik men hittar inte något. Är det någon som vet ?

Andra tankar är också välkomna :)

2020-02-02 kl 18:49

En "pegue", är det en Peugeot, eller? Hur bred är den?
Ändras fordonets mått ska det registreringsbesiktigas. Du kan inte göra den bredare än 250 cm. I Sverige får visserligen fordon vara upp till 260 cm, men det blir onödigt begränsande.

2020-02-02 kl 20:31

Jag hade nog satsat på isolering som inte suger, med täta celler. Monterat på insidan och sedan sett till att täta alla skarvar osv innan ytskiktet monteras. Allt för att hindra fuktig luft att nå den kalla plåten.

Isolera på utsidan har jag svårt att se hur man skulle kunna göra.

2020-02-03 kl 07:39

Klarar frigolit av påfrestningarna om det sitter utvändigt? Eller kan det lossna i fartvinden efter nåt år av sol och regn, kyla, värme och lite saker som slagit emot det? Får man sätta fast sånt på utsidan av ett fordon ens?
Jag har ingen aning, men det är de första frågorna som dyker upp i mitt huvud. :)

2020-02-03 kl 10:25

apersson850 skrev:
En "pegue", är det en Peugeot, eller? Hur bred är den?
Ändras fordonets mått ska det registreringsbesiktigas. Du kan inte göra den bredare än 250 cm. I Sverige får visserligen fordon vara upp till 260 cm, men det blir onödigt begränsande.

Det är en Peugeot, :) den är 213 så det går att lägga till på sidorna innan 250.

2020-02-03 kl 10:27

David skrev:
Jag hade nog satsat på isolering som inte suger, med täta celler. Monterat på insidan och sedan sett till att täta alla skarvar osv innan ytskiktet monteras. Allt för att hindra fuktig luft att nå den kalla plåten.

Isolera på utsidan har jag svårt att se hur man skulle kunna göra.

Saken är den att jag inte vill ha massa skarvar och tätning, det är dessa som i slutändan gör det fuktigt och svår skött. Där av min tanke på att täta hela vägen med den nuvarande aluminium plåten så att det inte finns skarvar, lägga ett annat tak med lutning och sedan fästa frigolit på utsidan. Frågan är om det skulle vara enligt reglerna för trafikfordon

2020-02-03 kl 10:29

PJ skrev:
Klarar frigolit av påfrestningarna om det sitter utvändigt? Eller kan det lossna i fartvinden efter nåt år av sol och regn, kyla, värme och lite saker som slagit emot det? Får man sätta fast sånt på utsidan av ett fordon ens?
Jag har ingen aning, men det är de första frågorna som dyker upp i mitt huvud. :)

Precis dessa frågor som jag ställs inför. Frågan är om det finns någon typ av färg som en kan måla på frigoliten som kan skydda den lite exaktare för just väder förhållanden. Sen också att Lima på dessa, kommer det vara nog för fartvinden, också en fråga! Och sen om man får fästa sådant på utsidan av ett fordon . Så det är just dessa frågor som jag ställer mig som dyker upp i ditt huvud. :)

2020-02-06 kl 13:20

Under förutsättning att frigoliten verkligen sitter fast har jag svårt att föreställa mig att det finns någon regel mot det. Jag tror inte någon regelmakare har förutsett att någon ens skulle försöka.

Men jag tror aldrig att det håller, utan något tåligare ytskikt. Men då är du tillbaka där du började igen.

2020-02-06 kl 18:34

apersson850 skrev:
Under förutsättning att frigoliten verkligen sitter fast har jag svårt att föreställa mig att det finns någon regel mot det. Jag tror inte någon regelmakare har förutsett att någon ens skulle försöka.

Men jag tror aldrig att det håller, utan något tåligare ytskikt. Men då är du tillbaka där du började igen.

Tack för dina tankar.

Något jag tänt på, är att fästa någon form av markduk eller liknande utanpå frigoliten, något som skulle kunna skydda mot eventuella problem med att frigoliten vill åka av, kanske även annat skydd. Någon som har en tanke där?

2020-02-09 kl 12:39

Frigolit suger vatten....

2020-02-11 kl 10:28

livingforthejoy skrev:
Något jag tänt på, är att fästa någon form av markduk eller liknande utanpå frigoliten, något som skulle kunna skydda mot eventuella problem med att frigoliten vill åka av, kanske även annat skydd. Någon som har en tanke där?
Det är väl närmast om du har någon gräns för hur fult ekipaget ska få bli, när du är färdig?
Jag får en inre syn av något som ser så gräsligt ut så jag inte skulle vilja uppehålla mig så nära fordonet att någon tror jag äger det.

2020-02-11 kl 10:50

Kanske svetsa på en ny kaross utanpå frigoliten? ;)

2020-02-12 kl 08:15

Ja, fast då är han tillbaka där han började.

Det kan naturligtvis också vara så att om det här verkligen var en god idé, då hade den redan funnits på något fordon. Att det inte har hänt säger ofta något om kvalitén på själva idén. Det är ganska sällan man får en snilleblixt som ingen annan redan tänkt på, eller rent av provat.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842