Kommentar till insändare i senaste Husvagn & Camping / av knutte

• 6 svar
Kommentar till insändare i senaste Husvagn & Camping
2011-01-22 kl 03:43

En insändare i tidningen hade synpunkt på att det finns/finns ej fönster på bakstammen på husbilen. H&C.s Skribent tycker tvärtom!
Nackdelarna är större än fördelarna genom att detta fönster inte ger samma genomsikt som på en p-bil, husbilens akterparti är högt och medför att fönstret sitter högt, ofta ca. 150 - 185 cm över marken. Det gör att om man ser en bil genom fönstret så befinner den sig så långt bort från den egna husbilen att den synns i ytterbackspegel! Har testat hur långt bort ett barn måste vara bakom bilen för att synas genom bakrutan från förarplats, en knatte som är 125 cm hög! syns först på 35 m avstånd! i provbilen, hur högt fönstret satt vet jag ej. På mindre avstånd är han osynlig genom bakrutan. Backkamera är i detta fall att föredra då man ser intill bilen...om, man inte har cyklar på bakstammen, då syns inte mycket på de flesta bilar eftersom kameran inte monteras med tanke på cyklar. Gör ett eget test! ställ något som är av samma höjd som en 4 -6 åring bakom bilen och kör framåt tills Du ser föremålet i backspegeln inne i bilen, mät avståndet!!
En annan nackdel är att fönstret på bakstammen blir ogenomskinligt ganska snart pga. av damm, skit, saltslask, dessutom blir det fort repigt eftersom det är plast, går inte att torka av med en skrapa som vindrutan då blir det omedelbart repor i plasten.

2011-04-12 kl 14:04

Hje! Litet sent kanske! Vi har bakruta i vår husbil. Det hade vi inte de sista åren med husvagn. Måste säga att jag uppskattade bakåtsikten - när fönstret nu ändå fanns där - det fungerade hyfsat även med 2 cyklar. Så köpte vi överdrag till cyklarna - vips så har vi bara nackdelarna med fönstret kvar! i vårt fall att fönstret är vid kortänden på sängen.

2011-04-12 kl 15:02

Med back kamra och rätt instälda speglar så behöver man ingen bakruta, dom sista 15 åren med husvagn så hade vi vagnar utan bakruta, och nu på husbilen har vi desutom backkamra så jag saknar inte bakrutan tvärtom och det förekommer inte nuförtiden att där fins bakruta på fordonen trots att tidningen ett tag i sina tester envisades med att det var en fördel men även dom har tydligen tängt om.

2011-04-12 kl 18:23

Det är ju en smaksak om man önskar en bakruta. Själv har jag inte haft bakruta på 40 år. I och för sig inte campingbuss men likväl buss. Nu är det likadant med bussen som drar husvagnen så det blir inget tittut bakåt för min del. Den som känner för en bakruta ser väl till att det sitter en där bak skulle jag förmoda.

2011-04-12 kl 20:18

Det enda man skulle se i en bakruta på en husvagn är om det ligger en långtradare 3 meter bakom vagnen.

2011-04-12 kl 21:12

Jag behöver ingen bakruta i vagnen ,det är bara yttligare ett ställe som det kan läcka in vid .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
  • 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1626 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 695 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206