Materialfel och konstruktionsfel på husbilar / av larsandersson

• 15 svar
Materialfel och konstruktionsfel på husbilar
2010-04-27 kl 09:22

Jag har en husbil från 2007 där bägge bakramperna, där belysningen sitter i, och som har spruckit i plasten under vintern, utan yttre påverkan!
Fabriken tar inte ansvar för det inträffade utan kan stå med materialet men inte med arbetskostnaden på ung. 20.000:-

2010-04-27 kl 13:55

Har du kollat med din försäkring? Jag vet att en del försäkringsbolag (bland annat Salus Ansvar) ersätter skador på husbilen som orsakats av snöras ed.
Återkom gärna till mig så kanske jag har fler idéer.

2010-04-27 kl 15:14

Ja det är riktigt det bara gäller att ha rätt fösäkringsbolag.

2010-04-28 kl 15:08

Jag har kontakt med Länsförsäkringar men eftersom det inte finns någon yttre påverkan så kan de inte ersätta skadan. Hobby ersätter bara materialet och lämnar över problematiken till kunden! Eftersom husbilen är från 2007 har garantin gått ut men fabrikens ansvar kan man fundera på!
Jämför man med bilfabrikanter, Toyota, Volvo ex, så upptäcker de ett materialfel så tar de på sig detta utan problem.

2010-04-28 kl 17:49

Kontakta din konsumentvägledare och se om de kan hjälpa dig på något vis.

2016-11-18 kl 20:17

Hej jag jobbar som mekaniker och ibland får vi in husbilar. Det spelar ingen roll om man får in ett kvalitets märke eller en billigare husbil. Dom är jätte fint inredda och fina invändigt, men helbyggda husbilar är totalt amatörs mässigt byggda i fronten. Antagligen av någon som tror under huven behöver man aldrig titta eller göra något. Det verkar så att man tar något som nästan passar och slipar av tex en lykta och fyller ut med många brickor och långa skruvar.Även krocksäkerheten på ett sådant bygge verkar katastrof. Verkar bättre med original hytt Där är det inte byggt av någon amatör under huven, även om dom har sina brister men inte en ren katastrof.

2016-12-14 kl 12:39

Då ingen annan än jag (552 uk) verkar ha erfarenhet av slarvigt och amatörs mässiga byggen på helbyggda husbilar. Så måste jag haft otur och bara sett fuskbyggen eller ser jag som reparatör något som vanliga ägare inte ser. Gäller i front och under rede där vanliga kunder sällan ser.

2016-12-17 kl 22:29

552 uk skrev:
Då ingen annan än jag (552 uk) verkar ha erfarenhet av slarvigt och amatörs mässiga byggen på helbyggda husbilar. Så måste jag haft otur och bara sett fuskbyggen eller ser jag som reparatör något som vanliga ägare inte ser. Gäller i front och under rede där vanliga kunder sällan ser.

Inget som sagt emot dig ;-), vare sig bekräftelser eller det motsatta och du har inte ställ någon fråga, så vad är det du vill höra?
TS inlägg är sex år gammalt så den diskussionen är nog avslutad.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-09-03 kl 12:20

ShadowF skrev:
552 uk skrev:

Inget som sagt emot dig ;-), vare sig bekräftelser eller det motsatta och du har inte ställ någon fråga, så vad är det du vill höra?

tror jag absolut inte, även om tråden är gammal så är det fortfarande gamla Husbilar på vägarna.

Och vad händer med dom?

Behöver dom inte repareras?

För att inte nämna det medskick avseende växellådor?

Och speciellt det högre växeldrevet...:)

2017-09-03 kl 12:56

ShadowF skrev:

Det slog mig som en klar blixt i pallet!

Menar Du att om tråden är sex år gammal och någon önskar besked så skall vi starta en ny även om ämnet är relevant med den gamla tråden?

2017-09-03 kl 13:24

Kan det vara som så att man inte tänker på vad det egentligen är i grunden som en Husbil är uppbyggd på och vad den skall klara av.

I grunden är det en Lätt lastbil som i sitt grundutförande tillverkas för närtransporter och för lättare gods. Använd lastkapaciteten i regel av ca 30 till 40% av sin maximala kapacitet och livslängd.

En husbil byggd på ett detta chassi från en lätt lastbil och konstruerad för en maximal totalvikt och i den vikten ligger kanske en liten lastmöjlighet som utnyttjas till max.

Kan man då anta att en Husbil i hela sin livslängd i regel alltid går med maximal vikt vilket sliter önödigt stort på ett chassi som kanske är tänkt för annat.

Skulle den tillverkas för att bära maximal last "ständigt och jämt" så skulle den nog konstrueras på ett helt annat sätt. Men det behöver man inte då chassit är godkänt för den maximala vikten.

Tänker vi på det?

2017-09-03 kl 14:51

Hagbard skrev:
Kan det vara som så att man inte tänker på vad det egentligen är i grunden som en Husbil är uppbyggd på och vad den skall klara av.

I grunden är det en Lätt lastbil som i sitt grundutförande tillverkas för närtransporter och för lättare gods. Använd lastkapaciteten i regel av ca 30 till 40% av sin maximala kapacitet och livslängd.

En husbil byggd på ett detta chassi från en lätt lastbil och konstruerad för en maximal totalvikt och i den vikten ligger kanske en liten lastmöjlighet som utnyttjas till max.

Kan man då anta att en Husbil i hela sin livslängd i regel alltid går med maximal vikt vilket sliter önödigt stort på ett chassi som kanske är tänkt för annat.

Skulle den tillverkas för att bära maximal last "ständigt och jämt" så skulle den nog konstrueras på ett helt annat sätt. Men det behöver man inte då chassit är godkänt för den maximala vikten.

Tänker vi på det?

Lite OT, skapa en ny tråd med dina funderingar ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-03 kl 15:06

mrcool skrev:

...?

2017-09-03 kl 15:15

Hagbard skrev:
mrcool skrev:

...?

Kanske under "Skriv(k)lådan" med rubrik "Hagbard spekulerar" ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-09-03 kl 16:36

mrcool skrev:
Hagbard skrev:
mrcool skrev:

...?

Kanske under "Skriv(k)lådan" med rubrik "Hagbard spekulerar" ;-)

♥ ♥ ♥

• 15 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017