• 12 svar
Nivåklossar
2014-07-16 kl 20:03

Varning för Biltemas nivåklossar för husbilar/husvagnar!!
Köpte för ett lite drygt år sedan dessa, dom ska enligt produktinfon klara 2,5 ton per styck.
Min husbil väger 3,5 ton och trots det har dom gått av!
Skulle reklamera dom för materialfel idag.
Jag kunde få nya utan garanti men inga pengar tillbaka. Dvs skulle även dom nya paja så hade jag inget mer att säga till om. Om jag ville ha pengar tillbaka så var jag tvungen att anlita en oberoende expert på området och bevisa att det var material fel!? Trodde att vi hade 2 års garanti på varor när det gäller fabrikationsfel?!
DÅLIGT BILTEMA! Köp ej dessa nivåklossar!!

2014-07-16 kl 23:39

Hur lång garanti tillverkare eller biltema vill lämna är helt upp till dem. Konsumentköplagen ger dig sex månaders garanti mot ursprungsfel och totalt tre års reklamationsrätt där du själv måste bevisa ursprungsfel de sista 2,5 åren. Leverantören har rätt att i första hand reparera i andra hand byta ut och efter tre reklamationer på samma fel under garantitiden kan du som konsument begära hävning av köpet dvs pengarna tillbaka.
Detta är de regler som gäller alla företag i Sverige idag och alla som erbjuder bättre villkor är väl generellt att föredra framför de som bara håller sig till lagkravens minimum

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-07-17 kl 17:34

Hur bevisar man fabrikationsfel?
Höll fram klossarna och visade hur dom hade gått av.
Vet inte riktig hur man kan bevisa att något är mer fel än så??
Varje kloss ska trots allt hålla för 2,5 ton, bör vara rätt tåliga grejor?!

2014-07-17 kl 19:47

Underlaget bör ju vara jämt annars är det inte konstigt att dom går av.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-07-17 kl 22:39

Om det är jämt/plant, varför då använda nivåklossar?
Är det inte meningen att dom just ska se till att fordonet står plant där det är ojämnt?

2014-07-17 kl 23:30

Freddiebeach skrev:
Hur bevisar man fabrikationsfel?
Höll fram klossarna och visade hur dom hade gått av.
Vet inte riktig hur man kan bevisa att något är mer fel än så??
Varje kloss ska trots allt hålla för 2,5 ton, bör vara rätt tåliga grejor?!

Det är just det som är grejen, det är nästan omöjligt att bevisa till rimlig kostnad. Precis som det är för tillverkaren att bevisa att det är köparens fel det första halvåret.
Tycker i det här fallet att Biltemas agerande är bättre än genomsnittet. Att häva köpet på en reklamation efter garantitidens utgång skulle heller inte jag acceptera om det inte gällde en skitsak (i penningvärde).

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-07-17 kl 23:35

Biltemas Garantiåtaganden
Vad har Biltema för garanti på varorna?
Vi lämnar ett års garanti på varorna i vårt sortiment med undantag av förbrukningsartiklar som t.ex. ficklampsbatterier, glödlampor och slitagedelar där vi lämnar 6 månaders garanti. På en del produkter erbjuder vi 3, 4, 5 eller 10 års garanti – dessa produkter är försedda med en särskild garantisymbol.

Garantitiden räknas från ursprungligt inköpsdatum mot uppvisande av kassakvitto. Om en vara under garantitiden går sönder på grund av tillverknings- eller materialfel reparerar eller alternativt byter vi ut den. Om varan inte längre finns i vårt sortiment erbjuder Biltema en lämplig ersättningsvara. Det är Biltema som avgör vad som är en lämplig ersättningsvara.

I övrigt följer vi konsumentköplagens regler och tillämpningsområden. Biltema ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet. Kassa-kvittot gäller som garantibevis.

2014-07-17 kl 23:41

Köpte en kloss på Biltema förra veckan för 129:-(tror jag det var).
För det första tror jag klossen ska ligga an mot marken och inte hänga i luften.
Skulle den gå sönder kan jag leva med att inte få någon förlängd garanti på ersättningsklossen, det var ju inga jättepengar trots allt.
Ser det nog också som att för en dryg hundring kan man kanske inte förvänta sig samma styrka som andra klossar som kostar det tredubbla.

2014-07-18 kl 09:58

Hemtillverkade av trä kostar kanske inget om man har en brädstump,jag har två som är snedsågade så det är lätt att köra upp ,ibland får jag dubbla om det är väldigt snett annars räcker det med en.
Ha en fortsatt bra sommar .
Med vänlig hälsning Amigo.

2014-07-22 kl 20:36

Freddiebeach skrev:
Om det är jämt/plant, varför då använda nivåklossar?
Är det inte meningen att dom just ska se till att fordonet står plant där det är ojämnt?

Jag menar att det kan ju inte vara en håla under klossen !

För då håller den ju inte.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2014-07-22 kl 21:09

Jag köpte mina hos Karlssons i Bräkne Hoby o jag har en Kabe Ametist o det har inte varit några problem alls.

2014-07-23 kl 08:06

Jag köpte mina från Husvagnssvensson och en av dem sprack ganska snabbt. Men om det var skitgrejer eller handhavandefel vet jag inte.
Köpte dem billigt och accepterade att kvaliteten nog motsvarade priset.
Man får vad man betalar för heter det.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
  • 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 579 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842