• 10 svar
Partikelfilter
2017-03-10 kl 15:40

Kanske tidningens redaktion kunde göra reptage om Fiats problem med partikelfilter?
Jag har själv försökt att få kontakt med fiat
Och sökt info om problemet,men utan framgång kommer till Karin på kundtjänst i italien men hon verkar inte få någon kontakt med tekniker på fiat men om tidningen gör ett repotage så kanske ansvariga ställer upp med korrekt info
Om orsaken och vad man rekomenderar för åtgärd.
Bengt

2017-03-10 kl 18:10

Vår motorvarningslampa började lysa under vår första färd med bilen 2015. Enligt den verkstad i Tyskland som fixade felet berodde det på dåliga tryckavkännare på vardera sidan om partikelfiltret. De var tydligen känsliga för fukt och det hade regnat ganska ordentligt. Enligt verkstaden är det ett känt problem och givarna skall bytas på garanti (eller godwill). Vet inte om du Betongbengt har andra uppgifter eller synpunkter.

2017-03-10 kl 18:35

euroline-56 skrev:
Vår motorvarningslampa började lysa under vår första färd med bilen 2015. Enligt den verkstad i Tyskland som fixade felet berodde det på dåliga tryckavkännare på vardera sidan om partikelfiltret. De var tydligen känsliga för fukt och det hade regnat ganska ordentligt. Enligt verkstaden är det ett känt problem och givarna skall bytas på garanti (eller godwill). Vet inte om du Betongbengt har andra uppgifter eller synpunkter.

2017-03-10 kl 18:40

Hej det är ingen som har sagt inte ens fiatverstäder i sverige känner till detta,
Men de kaske vill ha felsökningstimmar.
Vad jag har läst mig till är att man enligt vissa verkstäder skall köra på högt var i 25 min så att temperaturen blir hög i filtret och bränner bort sotet.

2017-03-10 kl 22:56

Enligt min besiktningsmann är det en bra idé att komma på dieseladditiv varje gång jag tanker. Dieseloljen är inte så ren numera.

2017-03-11 kl 11:07

Det är just det som tryckgivarna skall upptäcka. Om tryckskillnaden blir för stor skall motorstyrningen gå in och "feta till" blandningen diesel/luft för att på så sätt öka temperaturen i katalysatorn och bränna bort sotet. Visar givarna då, som i mitt fall, fel hjälper det inte och då tänds motorvarningslampan. Men jag håller med dig att det vore på sin plats om herrar Stålenhag, Wallsten ägnade sig åt lite grävande journalistik !

2017-03-11 kl 11:10

Tack för den upplysninge .

2017-03-11 kl 19:34

Hej Euroline-56
vilken lampa är det som tänds, är det den som ser ut som oljekanna eller den för partikelfiltret ser ut som en liten ljuddämpare med sprut?
Jag läste i instruktionsboken att tänds den lampan så skall bilen köras tills lampan slocknar kapitel D:6 i boken.Men det verkar som att oljelampan börjar blinka hos många och hur kopplas detta till partikelfiltret?
Är det givarna som det är fel på eller programmering mjukvaran? sitter givarna lätt tillgängligt och lätt kan bytas?
Bengt

2017-03-12 kl 10:55

Hej
Den var gul, men vilken symbol ? tror det var den med en motor som symbol. Definitivt inte den med oljekanna i alla fall, och inte den med ljuddämpare heller. Bilen fungerade som vanligt med jag stannade och ringde FIAT europé service och fick rådet att uppsöka närmaste FIAT verkstad som för oss då låg i Oldenburg.

2017-03-19 kl 08:58

Igensatt partikelfilter åtgärdas genom att sluta köra på hög växel i 75-80 km/h. Varva motorn ordentligt genom att t.e.x köra 70-90 på 3:ans växel i några kilometer, i stadstrafik låt motorn varva ut på 2:an och 3:an. Motorerna är byggda för transportbilar som körs hårt i tät trafik inte för Gubbkörning på 5-6:an i mellan 60-90 km/h, när Du kör så så Gubbigt koxar filtret igen snabbt och varningslampan tänds.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017