Primus manöverpanel / av Bennybedford

• 13 svar
Primus manöverpanel
2017-10-13 kl 23:46

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ha bytt ut en 2480 mot 2470, går det med omkoppling använda 2480 manöverpanelen?

Är medveten om att det inte är samma.

Mvh

2017-10-14 kl 08:52

Bennybedford skrev:
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ha bytt ut en 2480 mot 2470, går det med omkoppling använda 2480 manöverpanelen?

Är medveten om att det inte är samma.

Mvh

Har du den mekaniska?...Ja.

Har du den elektroniska med säkring i fronten?....Nej.

2017-10-14 kl 17:30

Attans.. Har den med säkring i fronten, och pannan går att starta men varken pumpen eller elpatronen går . Så det går inte att göra nån annan koppling som gör att det funkar?

Tacksam för svar!

2017-10-14 kl 18:17

Bennybedford skrev:
Attans.. Har den med säkring i fronten, och pannan går att starta men varken pumpen eller elpatronen går . Så det går inte att göra nån annan koppling som gör att det funkar?

Tacksam för svar!

Svaret blir Nej.

Panelen för 2480 har inbyggt att den skall öppna två (2) magnetventiler vid start, först den ena som då tänder en grön diod, ropar sedan systemet på mer värme (skillnaden ute och inne) så vill den öppna ventil två.

Pannan kan starta med bara en men om sedan termistorn och loopen i systemet säger att den skall öppna även ventil två (som då inte finns) så borde den bryta då den får en felsignal på att ventil två inte fungerar eller är trasig.

Röd diod i triangeln bör då tändas.

Skillnaden på 2480 och 2470 pannorna är att 2480 har två magnetventiler och 2470 har bara en.

Och den elektroniska innerplanen passar bara till 2480 och ingen annan.

Alla andra pannor av Primus har bara en magnetventil. 2480 är ett litet missfoster som egentligen inte skulle ut på marknaden, därför gjorde man snabbt om den till 2490 med en magnetventil och lite sämre verkningsgrad (effekt) men den fungerade bättre.

Det som är synd är om man köpt en bättre begagnad pannkropp på skroten och den är strippad så får man i regel betala priset för en ny när man köpt allt som borde höra till redan från början.

Men det du kan göra är att skaffa en mekanisk panel och har du en varmvattenberedare så skall byglingen bort bakom panelen (om den inte är borta) för att körning av endast varmvatten skall fungera. Alla mekaniska paneler passar 2470 pannan som har originalnummer 714981.

2017-10-17 kl 17:19

Hej!

Jag förstår! Det konstiga är att den startar och går 4-5 minuter, sen stannar den men ingen röd triangel tänds utan panelen är som om inget har hänt.

Men du är hundra på att det inte går att använda den panelen?
Funderar på om den stoppar av vattentermostaten då cirkulationen är för dålig så den blir överhettad.

Tack för svar!

2017-10-17 kl 20:16

Bennybedford skrev:
Hej!

Jag förstår! Det konstiga är att den startar och går 4-5 minuter, sen stannar den men ingen röd triangel tänds utan panelen är som om inget har hänt.

Men du är hundra på att det inte går att använda den panelen?
Funderar på om den stoppar av vattentermostaten då cirkulationen är för dålig så den blir överhettad.

Tack för svar!

A = det saknas en ledning mellan panelen och pannan. Samt att 2480 har direktström från batteri (den Röda).

B = att den stannar efter ca 4 minuter är frågan om den bryter på termostaten då termostaten bryter vid 80 grader (varmvattenberedaren vid 70 grader) kan bli så då signalledningen saknas.

Riktigt hundra kan nog ingen vara, vet att en del kunniga har försökt byggt om och fått det att fungera (något sånär) men då bör man nog vara insatt i hur man gör och ha rätt delar och inte minst ett schema på kretskortet (om man inte kan läsa av det själv).

Men varför lägga energi på det?

Du förstår nog att det är två elektronikenheter som skall "prata" med varandra, den ena är panelen i vagnen och den andra är den som sitter på pannan.

2017-10-18 kl 10:47

Skulle såklart inte lagt tid på det om jag inte redan hade en panel, så jag sparar 1500 minst, om det funkar.

Orsaken var nog att jag inte fått ut all luft därav dålig cirkulation så termostaten slår till. Blir inte varmt runt hela med elpatronen nu heller så.
I övrigt verkar det funka med 2480 panelen!

2017-10-18 kl 19:05

Bennybedford skrev:
Skulle såklart inte lagt tid på det om jag inte redan hade en panel, så jag sparar 1500 minst, om det funkar.

Orsaken var nog att jag inte fått ut all luft därav dålig cirkulation så termostaten slår till. Blir inte varmt runt hela med elpatronen nu heller så.
I övrigt verkar det funka med 2480 panelen!

Nu får man inte skriva att man har tänkt, utan mer då funderat på vad som kan vara.

Men har du inte gjort någonting med kablarna i kontaktstycket eller i panelen så borde det inte fungera fullt ut.

Har egentligen aldrig funderat på att använda saker som inte hör ihop då det oftast tillkommer en massa problem.

Men då du nu har en 2470 panna med ett tillhörande elektronikstyrningskort på pannan (som är väldigt känsligt för felkopplingar) och som du har stoppat i kontaktstycket för 2480 pannan utan att kanske ha tagit den den Röda (direktspänningen) och den Bruna ledningen (signalledningen för magnetventil två).

Den bryter på panntermostaten säger du?

Då kan det vara att ett av två fel, pannan går i "tvångsläge" vilket innebär att övriga funktioner inte fungerar (ungefär samma läge som om man trycker in knappen för varmvatten, då tvångskör man den på varmvattentermostaten).

Men om vi går till skillnaderna på 2480 och 2470 så har 2480 en elektrod som känner av om låga finns eller ej och tillsammans med tidsreläet i elektronikenheten i 2480 pannan så skall detta ske inom några sekunder och stänger sedan spänningen till stift 3 på magnetventil 1.

2470 har en Pyrostat som stänger av kretsen (spänningen) till öppningsspolen på magnetventilens stift 3 när den känner låga och kretsen via termostaten håller hållspolen öppen via stift 2 ingen spänning på stift 3 (bryter då panntermostaten så får den ingen signal från den inre panelens termistor och samma läge blir som varmvattenknappen).

Att pannan ändå går utan att något är gjort och ifall det saknas spänning på stift tre under gång "och om alla funktioner inifrån panelen fungerar som det ska" då är det lite konfyst om ingenting är gjort med kablarna i kontaktstycket till pannan eller om ingenting är ändrat i panelen.

Då borde man ju kunna ha samma panel till alla pannor, varför då saluföra tre olika typer?

2017-10-19 kl 10:47

Blir lite orolig när jag läser dylika trådar. Vore kanske bra att tänka lite på nästa ägare innan man gör egna lösningar i vagnarna. En dag säljer man vagnen och en ny ägare ska försöka förstå hur sakerna funkar och upptäcker att det inte stämmer med instruktionsboken. Tack o lov har jag hittills inte råkat ut för nån "förbättrad" vagn...

Det kanske går att få tag i nån begagnad panel från nån firma som skrotar vagnar till lägre pris? Då slipper även du mycket krångel.

2017-10-19 kl 11:43

Jan-E skrev:
Tack o lov har jag hittills inte råkat ut för nån "förbättrad" vagn...
Det har däremot jag. Eller rättare sagt fusklagad. Så visst förekommer det. Dessutom köpte jag vagnen av en handlare, inte av förre brukaren, så det fanns ju ingen chans till någon erfarenhetsöverföring heller.

2017-10-19 kl 15:32

apersson850 skrev:
Jan-E skrev:
Tack o lov har jag hittills inte råkat ut för nån "förbättrad" vagn...
Det har däremot jag. Eller rättare sagt fusklagad. Så visst förekommer det. Dessutom köpte jag vagnen av en handlare, inte av förre brukaren, så det fanns ju ingen chans till någon erfarenhetsöverföring heller.

Är ju möjligt jag har nån "förbättring" som jag ännu inte upptäckt. ;)

Vore ju bra om ägare som gör förändringar dokumenterade det på något sätt och bifogade det med vagnens handlingar, så kommande ägare vet hur man ska hantera "förbättringarna".

2017-10-21 kl 00:16

Tack för synpunkterna! Jag trodde dock det var beprövat av dom som säger att det inte funkar.

Det jag gjorde nu var att jag skippade som sagt röd kabel som jag senare förstod bara är minnet till 2480, och alltså inte alls påverkar panelen om man inte har med den.

Pannan funkar utmärkt och den gav utslag på grund av att den vart för varm då jag inte fått ut all luft i systemet. Nu är det luftat ordentligt och den går bra!

Vad gäller egna lösningar så har jag en närmare 40 år gammal husbil och allt vad som hör till. Byter jag panna så lär jag byta kablar så det passar, skulle jag inte kalla fusklagat..

2017-10-23 kl 10:07

Bennybedford skrev:
Tack för synpunkterna! Jag trodde dock det var beprövat av dom som säger att det inte funkar.

Vad gäller egna lösningar så har jag en närmare 40 år gammal husbil och allt vad som hör till. Byter jag panna så lär jag byta kablar så det passar, skulle jag inte kalla fusklagat..

Beprövad?

Det är nog många som försökt och lyckats men det är nog inte ett sånt här forum till för att sprida kunskaper om. Men i en 40 år gammal husbil så har det kanske prövats på många olika sätt.

Men grunden för en Primuspanna oavsett nummer så är dom godkända med sina tillhörande beståndsdelar och i det äldre regelverket så var det Sprängämnesinspektionen som gav ett godkännande. Det innebar att det som tillverkaren lämnat in för godkännande skall också finnas enligt det intyg som skulle medföras i husbil/husvagn under färd.
var utrustningen förändrad utifrån detta intyg så var utrustningen inte godkänd och fick inte användas.

Att sedan många försökt att få igång de olika pannorna utifrån egna tankegångar är egentligen inte svårt, det behövs bara tre ledningar. Jord ström till pannan och ström till c-pumpen sedan går den (oavsett panna utom 2450 som bara behöver två ledningar) kallas för tvångsstart.
Och vill man då få en egen styrning så kan man sätta en bimetallstermostat mellan dessa kablar (utom jorden) och pannan så har man termostatstyrning ganska enkelt. Men kruxet är att då är inte pannan och systemet godkänt för ett montage i husbil/husvagn.

Att den sedan går på kretskortet för 2480 är inte så konstigt om du kopplar bort en Röda och den Bruna.

Men om man ser på kretskorten så har termistorn i 2480 en annan funktion då den har en egen IC krets som skall jobba och då blir frågan?
Vad händer under tid då den jobbar men det inte händer något?

Det kanske ingen har prövat, alltså under en längre tid och att alla övriga funktioner samtidigt fungerar?

Ingenting som bränns?

I övrigt så har det godkännandeintyg (om det nu finns ett sådant för din husbil) nu upphört att gälla då systemet inte uppfyller tidigare godkännandeintyg med tillhörande komponenter.

Men gasolsystemet kanske redan tidigare var ett hemmamontage och inte var besiktigat eller monterat fackmannamässigt så varför bry sig om godkännandeintyg då.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06