Resa och campa med husbuss. / av larzan

• 22 svar
Resa och campa med husbuss.
2009-11-01 kl 23:47

Kan inte hitta någon artikel på sajten om leva med husbuss. Själv ser jag det som ett alternativ kanske i framtiden jämtemot dessa nya kolosser som husbilstillverkarna spottar ut i mångmiljonklassen. De är ju snart där, eller hur?
En ombyggd Neoplan turistbuss eller gammal Kutter, charmen med dessa är olika men dock tilldragande tycker jag.
En artikel om tips och råd vore på sin plats. :-)

2009-11-02 kl 02:04

Ja den tanken är det nog fler som snubblar över så visst vore det bra även med liknande artiklar här.Jag har för övrigt provat bo ett år i just en husbuss och det gick alldeles utmärkt.
Just nu ser man att det går att fynda bla på Blocket vad gäller äldre fd turistbussar och det är ju spännande att bygga efter eget huvud så man får sitt mobila hem precis så som man vill ha det.

2009-11-02 kl 08:58

Lässer med förvåning...med den alternativet så kommer du aldrig till Italien.Visst kan det vara charmig...men oftast är det inte,och miljöaspektena råder man inte över.[quote user="Larzan"]Kan inte hitta någon artikel på sajten om leva med husbuss. Själv ser jag det som ett alternativ kanske i framtiden jämtemot dessa nya kolosser som husbilstillverkarna spottar ut i mångmiljonklassen. De är ju snart där, eller hur?
En ombyggd Neoplan turistbuss eller gammal Kutter, charmen med dessa är olika men dock tilldragande tycker jag.
En artikel om tips och råd vore på sin plats. :-)[/quote]

2009-11-02 kl 08:59

Lässer med förvåning...med den alternativet så kommer du aldrig till Italien.Visst kan det vara charmig...men oftast är det inte,och miljöaspektena råder man inte över.[quote user="Larzan"]Kan inte hitta någon artikel på sajten om leva med husbuss. Själv ser jag det som ett alternativ kanske i framtiden jämtemot dessa nya kolosser som husbilstillverkarna spottar ut i mångmiljonklassen. De är ju snart där, eller hur?
En artikel om tips och råd vore på sin plats. :-)[/quote]

2009-11-02 kl 09:37

Vad blir du förvånad över Zubac?
Tycker personligen om att se och läsa om folks skapande, hur de byggt efter eget tycke och smak och ofta så mycket bättre än det fabrikerna spottar ut, framför allt personligt. De stora husbussarna med garage och extrabil är ju snart inte långt ifrån storleken på en gammal Kutter med plats för folkracebil. För garage har de båda. Att det sen är "lyxigare" (om man nu vill se det så) med en ny husbil för 2-3 miljoner, det må vara en sak.
Tycker bättre om att läsa hur man löst själv olika problem med bygget (det får man ju aldig reda på utav fabrikstillverkarna) och vart man kan hitta delar och vad man har använt.
Tidningen tar upp mycket om husbilar och husvagnar, men inte så mycket om den egna skapandeprocessen t.ex. vid ett husbussbygge. Läste några intressanta tips på ombyggnader av husvagnar på hemsidan bl.a. en Solifer, lite inredningstips i en äldre Adria. Sånt vill jag se mer av.
Vilka problem man kan tänkas stöta på vid ankomst till en camping, fricamping fungerar det, att ta sig ut och igenom europa, Egentligen många infallsvinklar om just hur det är att äga en husbuss.

2009-11-03 kl 18:06

Håller med dig Larzan. Alla tips o ideer är ju jätte intressant. Min lillebror har byggt om ett antal gamla bussar, han körde road racing. Det var många fiffiga lösningar här o var som han fick komma på själv. Mitt största problem är att komma på lätta saker då jag alltid tar med för mycket.mvhGela

2009-11-04 kl 16:47

Hade själv funderingar på att köpa en gammal buss i början av -80 talet. Nu blev det motorcykel i stället. Skulle vara kul att se olika lösningar på en ombyggnation till husbuss.

2009-11-16 kl 18:39

Köpte för ett par år sedan vår första buss, en orkesterbuss - 12 meter lång VanHool. Inredde denna med kök m.m samt byggde en dubbelsäng ovanför lastutrymmet bak.
Hann dock inte göra klart allt innan en gammal dröm besannades och vi "blev med dubbeldäckare". Vår nuvarande husbuss är alltså en Neoplan Skyliner - är ni nyfikna på att se vår silverfärgade "husbil" så ta en titt på www.nightrider.se
Håller med om att det hade varit intressant att läsa en artikel om husbuss :)

2009-11-16 kl 19:38

[quote user="Skyliner"]
Köpte för ett par år sedan vår första buss, en orkesterbuss - 12 meter lång VanHool. Inredde denna med kök och dubbelsäng ovanför lastutrymmet bak.
Hann dock inte göra klart allt innan en gammal dröm besannades och vi "blev med dubbeldäckare". Vår nuvarande husbuss är alltså en Neoplan Skyliner - än ni nyfikna på att se vår silverfärgade "husbil" så ta en titt på www.nightrider.se
Håller med om att det hade varit intressant att läsa en artikel om husbuss :)
[/quote]
Här en sida om mycket kring husbuss.Finns ett forum oxå.
http://www.husbussensvanner.net/

2009-11-16 kl 21:41

Skyliner : Hade varit kul att se lite interiörsbilder. Sökte på din sajt utan att hitta några. Otroligt tjusig buss !

2009-11-18 kl 20:21

http://www.nightrider.se/
Så fina tycker jag i alla fall.

2009-11-18 kl 23:01

Nja...skulle aldrig falla mig in att ha såna koloser....

2009-12-01 kl 10:15

Hej på er!
Roligt att det finns intresse för husbussar. Jag kan avslöja att det redan är en artikel på temat inplanerad... Men ni får hålla er till tåls några nummer.
Ha det gott och missa inte vår julkalender som öppnar idag!
/Jenny

2009-12-16 kl 00:32

Hej såg att du sökte en artikel om att bygga en husbuss samt att resa med den. Gick själv i samma tankar för två år sen och gjorde slag i saken. Sålde den befintliga husbilen en 2003 chausson 26 welcome och plöjde ner pengarna i en volvo b10m vanhool -85, det bästa jag någonsin gjort har rest runt två somrar med den nu senast gotland. Har fått mycket beröm för bygget vilket är kul vill du ha tips om vilka regler som gäller samt byggtips så hör av dig. Sneglade själv innan bygget på husbussensvänner och deras forum där finns en del bra tips. Men utgick själv efter amerikanskt koncept med garage för två motorcyklar samt regad för b-kort. Hur som helst lycka till om du gör slag i saken. PAX

2009-12-16 kl 10:50

Såg en bild på en husbuss som stod uppställd på Gotland i somras. Kan det har varit din ? Kul om du lägger upp lite bilder på din pärla. Har en bekant som sitter och söker på blocket efter en husbuss. Har erbjudit mig att hjälpa till med delar av inredningen om det blir ett köp.

2010-03-28 kl 10:37

Min nuvarande buss har jag haft i 10 år. Innan hade jag en Volvo B58 från -66.Skräcken är en MB Deltaplan från -74 och hon körs med C-behörighet.Anledningen till att jag och barnen köpte husbuss var att vi skulle sälja vårt sommarställe och behövde ett annat semesteralternativ och det har vi inte ångrat. Campingar har vi inte varit speciellt intresserade av men visst har även sådana besökts. Känner jag inte till campingen så har jag ringt och kollat om det går att komma in. Det handlar inte bara om yta att ta sig fram på utan även om bärighet och för min del även höjden. Låga portaler vid infarten och alléer mm funkar inte alltid. Vissa campingar tar även dubbla avgiften för så här stora fordon :-(Bifogar en länk till bussens sida, men bilderna är 10 år gamla och det har skett en del förändringar. Hoppas någon blir inspirerad och sugen på att själv skaffa buss. http://www.husbuss.net/myran.html

2010-03-28 kl 11:04

Kanske lite avis .

2010-03-28 kl 11:47

Jag håller med Conny-555 att man kanske är lite "bara" lite avis. Nu börjar väl någon liten orolig cell i knoppen få för sig saker!
Jobbig tanke!

2010-03-29 kl 14:17

mm ja med... har gått så långt att jag inte går in och tittar på byggena... Jag vet ju att jag inte kan hålla en skruvmejsel utan att förstöra nånting och dessutom göra mig illa under tiden..:-(

2010-06-21 kl 13:59

PAX, är det inte dags att bli medlem i Husbussens Vänner? De är ju till för såna "galningar" som oss - för visst är det lite knas att köra omkring med en fullsize buss, men roligt och bekvämt :)

2010-06-21 kl 14:01

Frank: Sänd mig ett PM så kan jag skicka över några interiörbilder.

2013-07-28 kl 19:10

Har inte sett artikeln än, vilket nummer var artikeln med i?

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1621 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 686 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842