Solceller-Batterier... / av Bysse

• 23 svar
Solceller-Batterier...
2011-09-25 kl 11:36

Info från Tyskland.Det har redan startats med att utrusta alla husbilar med solceller som standard,samt kraftigare batterier,.Företagen har anammat kundernas önskemål. I mitt tycke helt i linje med dagens behov av att slippa vara så beroende av el.

Man bör klara 1 mån vid normal andvändning utan att behöva ladda batterier,givetvis under den ljusa årstiden....

En snabbare utbyggnad av ställplatser är ett måste om man skall kunna möta anstormningen / efterfrågan, husbilen har kommit för att stanna.

2011-09-25 kl 17:34

OCK..ock,ock - så SKA ställplatserna som byggs ,också rymma bilar med husvagnar,som semestrar på presis samma sätt .

Diskriminering innom det här är INTE bra !!!

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-09-25 kl 19:37

Diskriminering kan tyckas ,,så är det inte..

Skulle man utrusta en husvagn på samma sätt,blev den för tung= last och körkortsproblem eller hur ??

2011-09-25 kl 20:02

Bysse skrev:

Skulle man utrusta en husvagn på samma sätt,blev den för tung= last och körkortsproblem eller hur ??

Vad är det för utrustning? Precisera tack.

//Mats

2011-09-26 kl 09:54

MatsM skrev:
Bysse skrev:

Vad är det för utrustning? Precisera tack.

//Mats

Jag har bara husvagn, men har läst lite om husbilar.
Här syftas nog på de stora tankarna i husbilen: Färskvattentank och avloppstank. Verkar inte ovanligt att de är på 100 liter vardera.

2011-09-26 kl 10:45

Utrusta husvagn?? Solcell ex.80 x 100 =
vikten.. 2 st. batterier a 90 amp st = vikten.vad väger detta paket... sedan blir det större vattentankar . Allt ökar i vikt.

2011-09-27 kl 13:55

Vikt ???
Jag har båda solcellpanel,parabol ock 120 amp. batteri i min husvagn!!Det är faktisk inte illa lastvikt på min Dethleffs.

Ställplatser;
Det är semestrandet som är prikk lik som spelar nogon roll,eller hur?

ALLA campister borda kunna övernatta på ställplatser.Man diskriminerar den ena gruppen upp mot den andra på det här sättet som det fungerar nu !!

Nei Ni...ställplatser SKA vara för dom som är i behov avet!!

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-09-28 kl 19:10

Här fins ställplatser där även husvagnar kann stå,
om där inte står att det bara får vara husbilar, jag förstår inte den uppfattningen att det bara är för husbilar.

2011-09-29 kl 09:20

Finns skylt som visar husbil, så är det inte förbud för husvagn för det.Ställ husvagnen där,koppla loss bilen,ställ den på annan plats,ex. en bit ifrån..Du har bara tagit en plats,,så vem kam säga något då.Om så skulle vara att någon förfasar sig, så säg, båda är campingfordon,fast lite olika i utförande...Har du gjort så som ovan kan ingen flytta på dig.Hänvisar de till skylten, visst den är en anvisning till att det är en så stor plats som passar husbilar..Kom sen inte och säg att inte husvagnar får utnyttja ställplatser,handlar bara om hur man gör och uppträder..Hoppas förklaringen duger...

2011-09-30 kl 20:46

Då känns även denna tråd färdig eftersom ämnet ställplatser stötts och blötts både i denna och i annan tråd.
Nu går vi vidare.
/ostbergr, moderator

2011-10-02 kl 22:08

Bysse skrev:
Info från Tyskland.Det har redan startats med att utrusta alla husbilar med solceller som standard,samt kraftigare batterier,.Företagen har anammat kundernas önskemål. I mitt tycke helt i linje med dagens behov av att slippa vara så beroende av el.

Man bör klara 1 mån vid normal andvändning utan att behöva ladda batterier,givetvis under den ljusa årstiden....

En snabbare utbyggnad av ställplatser är ett måste om man skall kunna möta anstormningen / efterfrågan, husbilen har kommit för att stanna.

Nja..det beror på vad menas med normal andvändning,jag har 245W på taket och 200AMP i batteribanken,men det räcker ändå inte,visst om det är sol hella dagen men hur många dagar är det?Och kör man bundesvägar som jag gör då räcker garanterat inte solpaneler om man driver kompresorkylen och vill titta på tv på kvällen.Så vill man vara verkligen obundet av strömanslutningen så ser jag ingen annan utvägen än instaleringen av en Efoy...fast vad menas med normal anvädningen???

2011-10-03 kl 09:10

Nu kan jag konstatera att du skiljer dig från mängden.Hur, jo du driver inte ditt kylskåp med gasol,och det tar ju el givetvis hela tiden...Du tar ut mera än du kan få levererat...

Jag menade normalt användande = menas...Hushållsapparater rakapp.tel.ladd.kaffebr. m.m. TV,3-4 tim. Alla dessa används kort tid.Fråga, Zubac ,har du en gammal järnspisTV, de nya tar ingen märkbar ström. Det du skriver är tvivelaktigt enl mig..

2011-10-03 kl 09:35

Tja,nej jag har ingen järnspis TV,bara den moderna LCD,men visst tar dom nya också väldigt mycket ström,men OK kvalite på bild kan man inte jämföra.Men återigen till den tråden om solceller-batterier.För mig är det numera helt normalt med kompresor driven kylskåp men ibland är jag tvungen att avstå från TV titande..kylen går på nätterna också..så att vara optimal så måste man ha nåt annat också än bara solpaneler och dubla batterier.Det är mitt erfarenhet,och då specielt den här tiden på året då det laddas inte så mycket med solens hjälp!

2011-10-03 kl 13:43

Har alltid klarat mig.130 watt solpanel,män givetvis kylen på gas.

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-10-14 kl 20:22

Bysse skrev:

Solcell som standard är Inget för Svenska Husbilsåkare eftersom de flesta Häckar på Campingar för att få ström till Kaffebryggare och 230 volt TV.n
Kolla in en camping när Du far förbi, vissa gånger är det fler Husbilar än Husvagnar på campingen.

2011-10-15 kl 09:29

Knutte ,Vad hade du för syninställning när du far förbi campingar,,Jag har då inte upplevt eller hört talas om att det är fler h-bilar än h-vagnar på en camping..Har du räknat, eller vill du ha det så,kanske...

När det gäller solceller så får du det du skriver att framstå som att det kan man vara utan = onyttig pryl..En rekomendation från mig och med flera användare så tar jag mig friheten att protestera mot ditt inlägg och inställning till solceller... En uppdatering från din sida i ämnet solceller torde ge dig en annan bild av verkligheten.... Har du egen erfarenhet tro..? ?

2011-12-03 kl 16:00

en del vill ha stearinljus andra vill ha komfort.solceller är ingen höjdare när solen är i moln men funkar hyfsat i övrigt.en del kör kyskåp på gasol andra med 12 volt och det dra stöm.Köp en bränslecell det funkar alltid.kostar pengar men vill man ha komfort så kostar det.en ledtv 22 drar ca:25-40 watt.Byt till ledlampor.Husbilsägare vill ofta leva ett friare liv än husvagnsägare,men syftet är det samma.

2011-12-04 kl 14:48

AdriaFia skrev:
Bysse skrev:

Solcell som standard är Inget för Svenska Husbilsåkare eftersom de flesta Häckar på Campingar för att få ström till Kaffebryggare och 230 volt TV.n
Kolla in en camping när Du far förbi, vissa gånger är det fler Husbilar än Husvagnar på campingen.

Ovanpå det här fins kyskåpet,som drar minimum 10 Amp,så gas eller 230 Volt ska man ha!!

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-12-04 kl 18:00

Varför generalisera?Min kylskåp drar ingalunda nåra 10 Amp..och jag har ingen gas eller 230V på den,men Solpaneler har jag:-)

2011-12-05 kl 11:58

Zubac skrev:
Varför generalisera?Min kylskåp drar ingalunda nåra 10 Amp..och jag har ingen gas eller 230V på den,men Solpaneler har jag:-)

Mitt 86 liters kylskåp från Dometic,drar tät innpå
1o Ampère när det körs på 12 Volt,eller 120 W om du vill.(120W delad på 12V = 10 Amp).,sisådär !!

Hittade Norsk sida om skåpet.
http://www.dometic.com/no/Europe/Norway/Produkter/Caravan-Hytte/Kjoleskap/Products/?productdataid=67901

Ska man också ha El till vattenpump,TV(3 Amp),ljus ock vidare,måste här laddas räjelt,ock stora batterier må man ha.

När alt sammans är i drift,drar det ju ungefär 14-15 Ampère från batteriet varje timme.

Nej,gas använder jag till kylskåpet.

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-12-05 kl 14:02

Som gammal Elux-arbetare så känner jag till att dom tar 120W,men som sagt min tar inte det.Cirka 1Amp brukar den ligga på i snitt,så jag klarar mig galant på solpaneler som sitter på taket och självklart skall man ha stor batteribank,men nåra 14-15 Amp är det väl ingen som förbrukar oavsett El till vattenpump,TV eller ljus...

2011-12-05 kl 14:17

Zubac skrev:
Som gammal Elux-arbetare så känner jag till att dom tar 120W,men som sagt min tar inte det.Cirka 1Amp brukar den ligga på i snitt,så jag klarar mig galant på solpaneler som sitter på taket och självklart skall man ha stor batteribank,men nåra 14-15 Amp är det väl ingen som förbrukar oavsett El till vattenpump,TV eller ljus...

Bara 1 Ampère Zubac?? 12 Watt ?? DET är inte illa.

Du har rätt i att ingen brukar 14-15 Ampère.Dom kör ju aldrig kylskåpen på 12 Volt när dom campar, då man använder 230 Volt eller gas,så det används max 4-5 Ampère i regel.

Baggen som åker
i Europa med
Tysktilvärkat
Husbil,Sunlight T66
2011-12-05 kl 14:32

Visst i snitt 1Amp ..såna är kompressor skåp!

• 23 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Campingkatalogen

1221 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 515 fristående campingplatser och 258 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 448 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014

• Husvagn & Camping 2014-04

• Husvagn & Camping 2014-03

• Husvagn & Camping 2014-02

• Husvagn & Camping 2014-01

• Husvagn & Camping 2013-12