Står man ut med en liten bensinare? / av Aniara

• 17 svar
Står man ut med en liten bensinare?
2010-04-03 kl 15:57

Hej alla!
Jag står i begrepp att köpa min första husbil och vill gärna ha en liten helintegrerad med långsoffa och ett pris runt 120 - 170 000. Det betyder tydligen att jag hamnar på årsmodeller runt 1988-1992. Hymer eller Dethleffs verkar vara vanligast. Något speciellt att tänka på med dem (förutom fukt - som väl gäller alla marken)?
Jag har hittat en Hymer/Fiat Dukato från 1989 med en bensinmotor på endast 55 kW (75 hk?). Den har bara gått 9 900 mil. Orkar en sådan maskin upp för en backe över huvud taget? En motsvarande diesel verkar kosta betydligt mer och för den mellanskillnaden får jag ganska många liter bensin. Jag har släpat runt på en gammal husvagn under några somrar så jag har vant mig vid att inte ha så bråttom, men visst vore det skönt att kunna hänga med i normal trafik.
Alternativet är en alkovbil från 1995 eller nyare men de verkar klumpigare. Hur mycket mer bränsle drar en alkovbil jämfört med en jämförbar helintegrerad, Finns det någon som har gjort några jämförelser? Och en annan sak: Hur varmt blir det i en alkov om man sover ett par stycken där och solen börjar gå upp?
Ja, det finns en del som jag funderar på och jag är säker på att liknande frågor har behandlats tidigare här på forumet, bifoga gärna användbara länkar. Jag blir även glad för andra tips, t.ex. om var jag hittar fler annonser än på Blocket.
Tack på förhand!

2010-04-03 kl 17:06

Hej jag tror du bör titta på en turbodiesel storlek typ 2,5 eller över! Fiat dukato med 2,5 tdi med 116 hk annars kommer du att ledsna rätt fort! Visst kommer du fram med en bensinare på typ 75-80 hk men bara på små vägar du kommer inte att kunna följa med i tempot på motorvägarna! Och med priserna på bensin, då blir det dyrt!
Du skall inte vara rädd för en alkovbil, den är inte som en husvagn! Jag har en och är helnöjd med den! Den är luftigare än en husvagn och därigenom inte varmare! Men med ett större vrid i motorerna hos dieseln blir det genast mycket trevligare att köra en husbil.

2010-04-03 kl 21:56

Tja..viserligen så åker jag bara tvärs över Europa och på autobahn med en sån liten bensinare och inte upplever nåt störe bekymmer med det.Funkar bra på Kasselbackar också...men kanske är det störe bekymmer i Sverige med sån trafik på motorvägar..skämt åsidå köpt det som du tycker.Skall du köpa en gammal diesel då kan man snacka om trafikhinder.Och skilnaden i skatten är ungefer 2000 :- till fördelen bensinare.

2010-04-04 kl 07:57

Ja Zubac visst går det, det säger jag inte emot! Men när du åker i kassel backarna på vilken växel och hastighet åker du uppför med då! Visst blir du omkörd av lastbilarna också! Ja visst om du köper en gammal diesel utan turbon så ja då går det inte fort där heller. Men en turbodiesel då blir det annat då får du en kraft att åka kasselbackarna med. Och då blir det roligare också. Köp det ni tycker om bäst om, provkör ordentligt så ni känner att det passar er.

2010-04-04 kl 09:39

[quote user="sorento"]Ja Zubac visst går det, det säger jag inte emot! Men när du åker i kassel backarna på vilken växel och hastighet åker du uppför med då! Visst blir du omkörd av lastbilarna också! Ja visst om du köper en gammal diesel utan turbon så ja då går det inte fort där heller. Men en turbodiesel då blir det annat då får du en kraft att åka kasselbackarna med. Och då blir det roligare också. Köp det ni tycker om bäst om, provkör ordentligt så ni känner att det passar er. [/quote] Bara ett litet tips..det går att göra ett bensinare till trevligare inslag i trafiken..där man bli inte längre omkörd..instalera ett extraktorgrenrör med tillhörande avgassystem ,blir litte mera krut under huven och mindre soppaåtgång..och inga problem med lastbilarna vid Kassel...fast å andra sidan..man ser inte så många svenskregistrerade husbilar så lång söderrut.

2010-04-04 kl 12:17

[quote user="sorento"]
Ja Zubac visst går det, det säger jag inte emot! Men när du åker i kassel backarna på vilken växel och hastighet åker du uppför med då! Visst blir du omkörd av lastbilarna också! Ja visst om du köper en gammal diesel utan turbon så ja då går det inte fort där heller. Men en turbodiesel då blir det annat då får du en kraft att åka kasselbackarna med. Och då blir det roligare också. Köp det ni tycker om bäst om, provkör ordentligt så ni känner att det passar er.
[/quote]
Ska man köpa en husbil bara just i åtanke på Kallelbackarna? Resterade sträcka då? Det går ju köra andra vägar förbi Kasselbackarna.
Just detta argument att köpa diesel för Kassel (eller för en annan backe) är urdumt.
Köpa diesel för att spara in en slant på drivmedelskontot när man kör många bil om året är ett bättre argument. Eller för att bättre hänga på autobahntempot i 110-120km/h.
Men kör man små/mindre vägar, sänker tempot till 80-90 på motorvägen, lullar fram längs landsbygden eller en city tur. Ja då spelar det ingen roll om det är bensin eller diesel.

2010-04-04 kl 13:52

Det är ingen som säger nåt om du kör i 90 på autobahn...och det är fortfarande snabbare än lastbilar!

2010-04-07 kl 21:02

Jag tackar för era synpunkter - även om jag inte blev så mycket klokare. Det är tydligen så att de flesta är nöjda med det de har. Men jag ska ut och provköra så mycket jag hinner. Förhoppningsvis så finns jag i min egen husbil i någon skogsbacke vid en sjö till sommaren, oavsett vilket bränsle jag använde för att komma dit.
En kul sak: I dag var jag och tittade på en bensindriven (75 hk) som säljaren talade sig varm för, men han avslutade med att rekommendera mig att köpa en diesel... Ingen vidare säljare även om han var ärlig.

2010-08-04 kl 10:59

Motorn går mycket enkelt att skrämma upp till ca 100 hk, med obetydlig bensinförbrukning som följd.

2011-02-12 kl 07:29

Hur menar du att detta skulle gå till med en gammal förgasarmotor?

2011-02-12 kl 08:38

Står man ut med en gammal bensinare, svar nej jo zubak gör det tydligen
jag jag funderade i många år på husbil och jag hyrde en gammal elnag med 72 hästars fiat bensin motor det var ett miisstag från början den stod och stampade i backarna var ett verkligt trafikhinder det var ingen höjdare sedan bostaden allt skramlade i hyllorna vi stannade flera gånger att kolla så att allt var helt. men dett botade mig för att skaffa husbil jag var såless på fiatt så jag fick nästan blodstörtning bara jag hörde talas om namnet hade jag inte haft den upplevelsen så hade jag nog haft husbil för många år sedan, men tiderna ändras så nu har det blivit husbil ändå och det är bara positivt men jag rekomenderar dig att köpa en dieslturbo annars tror jag du tröttnar ganska fort.

2011-02-12 kl 17:29

Nu handlar tråden om en bensinare, men vi hade en diesel runt 75 hästar och det gick för det mesta bra. Dock när vi åkte i Norge en sommar så var det inte så kul med alla bilar, lastbilar som fick ligga bakom oss i uppförsbackarna. Men på rak och plan väg så räcker nog motorn till.

2011-02-15 kl 09:46

Putteelin skrev:
Hur menar du att detta skulle gå till med en gammal förgasarmotor?

Min är uppskrämd till cirka 95 hk...så att välja mellan en gammal bensinare eller en gammal diesel så är valet självklart bensinare.

2011-02-15 kl 13:57

Allt handlar ju om hur man ser på saker o ting, tex Zubak som läser tidningen Husvagn O Camping på "bibloteket" slösar nog inte så många kronor om han inte behöver. Han nöjer sig med lite, väldigt lite!

Att prova på och om du sedan tycker att det är ok, så kanske du vill satsa på ngt mer än en sur bensinare som Zubac har?
Glöm sedan inte att du kommer sälja bilen, hur eftertraktad är den på beg marknaden??

2011-02-16 kl 09:40

Karl den XI skrev:
Allt handlar ju om hur man ser på saker o ting, tex Zubak som läser tidningen Husvagn O Camping på "bibloteket" slösar nog inte så många kronor om han inte behöver. Han nöjer sig med lite, väldigt lite!

Att prova på och om du sedan tycker att det är ok, så kanske du vill satsa på ngt mer än en sur bensinare som Zubac har?
Glöm sedan inte att du kommer sälja bilen, hur eftertraktad är den på beg marknaden??

Nejdå,jag nöjer mig inte med lite,för mig är husbilen bara ett medel att komma dit jag vill och att då betala minst ett halv miljön för det existerar inte i mitt sinelag.Jag slössar mina kronor på betydlig angenemare saker än nya bilar som blir gammla bara dom åker ut från försäljningsställe.Och att åka med en gammal diesel säg från 90 talet är ingen höjdare...det slamrar och det slår...

2011-02-16 kl 10:50

Man ligger ju inte bara på motorväg och kör med husbil där farten är hög.
Blir en hel del stadskörning och då går det alldeles utmärkt med bensinare.
Man ser ju så mycket mer när man svängt av motorvägen.

2011-02-16 kl 13:49

Phippa skrev:
Man ligger ju inte bara på motorväg och kör med husbil där farten är hög.
Blir en hel del stadskörning och då går det alldeles utmärkt med bensinare.
Man ser ju så mycket mer när man svängt av motorvägen.

Håller med dig Phippa,kör ganska mycket på bundesstrasse och där är det ganska lugnt tempo så varför skall man stressa...det är i alla fall ens ledigt tid...

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1626 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 695 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206