Tjänstevikt / Totalvikt ! / av JuliaMagnhild

Tjänstevikt / Totalvikt !
2011-05-04 kl 12:40

Har lite funderingar angående vad som ingår i tjänstevikten på en husbil.
Letat på diverse sidor på nätet och även ställt frågan via epost till Trp-styrelsen som har 14 dagars led tid för svar ?????????
Så, är det någon som har koll eller vart man kan få reda på exakt vad som ingår i tjänstevikten? Förare, bränsle, kylvatten, batteri, färskvatten, spillvatten etc........ Känns som om de 430 kg jag har mellan tjänstevikt och totalvikt inte räcker långt.

/Skalman

2011-05-04 kl 15:01

Tjänstevikt för en bil, är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick, verktyg och reservhjul, bränsle, smörjolja, kyl o spolarvatten+förare
Alltså det som krävs för fordonets "behov".

2011-05-04 kl 15:14

430 kg!!!! Ska du ha bohaget med dej??? 430 kg är nästan ett halvt ton........
Driver du med oss???

2011-05-04 kl 16:31

Du kan väl skriva till generalagenten som borde veta vad som ingår i tjänstevikten på din bil.

Passagerare samt spillvatten, dricka ingår väl knappast och är ni då 3-4 personer med markis, utemöbler, cyckelställ kanske med cycklar och andra bra ha saker så är du säkert uppe i övervikt som du skriver. Lätt

2011-05-04 kl 16:50

Du Jakob... En släpkärra bakefter ,så går det att få med mera och även svärmor hehe....430 kg är mycket tänk efter!!!

2011-05-04 kl 19:56

Det absolut bästa är om Du kan köra upp bilen på en våg. För det är inte helt 100% säkert att tjänstevikten stämmer med vad som står i regbeviset. Min erfarenhet är att det är lite olika på olika fabrikat.
Reservhjul tvivlar jag på att det ingår i tjänstevikten. Verktyg? Ja möjligtvis om det finns nåt som följer med som standard.

För om det är så att ni blir stoppade & vägda så är det förarens ansvar att ha koll på vikten. skulle då bilen väga 30 kilo mer än vad det står i regbeviset så är det iaf förarens ansvar att veta det.

2011-05-05 kl 07:52

kolla om bilen är extra utrustad, resevhjul ingår inte och ej heller airkond på taket den grejen är extra och det är inte säkert markis in går det är olika på fabrikat, är bilen uppvägd över 3500 så är där större last vikt så där är mycket att hålla reda på, ett tips gå inn på transportstyelsens hemm sida och slå fam uppgift på mina fordon där kann du få fram endel nyttiga uppgifter.

2011-05-05 kl 09:04

edling skrev:
430 kg!!!! Ska du ha bohaget med dej??? 430 kg är nästan ett halvt ton........
Driver du med oss???

Trist inlägg från dig! Om du var uppmärksam så gäller det en husbil.
Man vill ju ha familjen med sig och lite cyklar etc, då går det bort vikt snabbt.
Jag vet inte vad du jämför med, kanske cykelsemester och tält?

2011-05-05 kl 09:40

Är bilen utrustad med reservhjul vid typgodkännandet räknas det in i tjänstevikten. + verktyg o domkraft

2011-05-05 kl 11:36

Tack Julia Manghild.Om du finner mitt inlägg trist,så beror det givetvis på något.
Fundera på de du .

2011-05-05 kl 12:13

Det är som Jakob skriver, när man räknar efter på en husbil så är nog inte 430kg så mycket lastvikt. Man får ju tänka på att 3 passagerare om man nu har det med ,väger kanske en del ,sedan är det inte så många kg kvar av lastvikten.

2011-05-05 kl 17:30

Hej
Det är som krister-j skriver, det går inte at lita på tjänstevikten i bilens papper. Inte ens produsenten ansvarar för at den är rättt. Det enda som gir 100% koll är at få bilen på våg. Men tjänstevikten är ointerresant vid viktkontroll, endast totalvikt räknas.
Mvh Knut

2011-05-05 kl 19:54

edling skrev:
Tack Julia Manghild.Om du finner mitt inlägg trist,så beror det givetvis på något.
Fundera på de du .

Var det hela inte en fråga om hjälp från Julia Manghild?

Att ha respekt för frågeställaren kräver tydligen en viss intelligens!!

2011-05-05 kl 20:55

Inte kan väl alla typer av vätskor ingå i tjänstevikten? tex Diesel/Bensin... då skulle jag kalla det Bruttovikt istället... för när du kör så går det ju bränsle och då har tjänstvikten ändrats=)

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Drar en Adria altea 462 PS -12

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2011-05-05 kl 21:21

Det borde väl ingå full tank ,kan inte tänka mej något annat .Allt som finns med vid leverans ingår nog i tjänstevikten,men tanka fullt får man nog stå för själv,

2011-05-05 kl 21:47

Julia!
Vad som ingår i tjänstevikten är faktiskt inte så spännande att veta.Har Du en husbil så är det totalvikten som är intr.Du skall väga Din bil när den är lastad och klar med alla passagerare,vatten och drivmedel ej att förglömma.Det vågen visar är Din bruttovikt.Är vikten över totalvikten ex.3500 kg har Du överlastat.
430 kg är inte mycket att hurra för när det gäller husbil,det är riktigt dåligt!
Det polisen vill veta är tjänstevikt och totalvikt för att få fram lastvikt om Du blir vägd, böterna ställs ut i procent på lastvikten.Fram och bakaxel är också av intr.

2011-05-05 kl 21:49

Hej "Mitt nya hem"
Helt rätt att det kallas bruttovikt vad bilen väger vid ett speciellt tillfälle Plocka bort verktyg, domkraft reservhjul och kliv ur bilen själv.efter ha kört slut på bränsle då är det bruttovikt., men tjänstevikten ändras inte. (det har du papper på) Krångligt eller hur??.......

2011-05-06 kl 06:33

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det lite olika hos olika tillverkare! Detta gäller både Husbilar, personbilar & husvagnar. Det går inte att säga att just "det" eller "det" ingår i tjänsteviken för det kanske inte är så hos alla tillverkare.

Jag tar min personbil som exempel, en helt vanlig Volvo V70.
Så här står det i instruktionsboken om vad som ingår i tjänstevikten! "bränsletank fylld till 90%"
Det ingår alltså inte full tank hos just Volvo.
Sen som en del redan påpekat så är tjänstevikten ganska ointressant, det är bruttovikten med alla passagerare & last som är det intressanta & den får INTE vara högre än angiven Totalvikt!!!

2011-05-06 kl 07:21

Hej på er alla som lagt möda på att ge sina tankar om tjänstevikt, tack för det.
Jag lyckades via Transportstyrelsen och deras fordonstekniska avdelning få reda på att för just mitt fordon så räknades in i tjänstevikten följande:
Bilen i driftsfärdigt skick dvs olja, kylvatten, batteri etc samt förare 75kg, reservhjul, fordonets orginal verktyg, 90% av färskvatten, 90% av gasol 1 flaska. Vad det gäller svar från tillverkare generalagenten i Sverige så kan man inte få några svar egentligen, tipset jag fått är att söka efter ett sk COC intyg från husbilsbyggaren det kan ge mer information tydligen.

2011-05-06 kl 08:22

Där ser man!!! 90% gasol var lite lustigt ;) Men ytterligare ett bevis på att det skiljer beroende på tillverkare. När det gäller husvagnar så brukar oftast en full P11 ingå!!

Men återigen så vill jag förtydliga att det är inte alls 100% säkert att husbilen faktiskt väger exakt dom kilona som tjänstevikten anger. Jag har läst både artiklar & trådar i olika tidningar & forum som varnar för att ett fordon väger (oftast mer) än vad tjänstevikten är satt till & det är Du som förare som har det yttersta ansvaret. Det hjälper inte att vifta med ett papper om vågen i en kontroll visar mer än totalvikten.

2011-05-06 kl 14:36

Vi har ju precis haft en tråd om övervikt, som gälde husvagnar som höll på i evigheter, med mer eller mindre dumma komentarer låt oss slippa en till, nu är det väl utrett.

2011-05-06 kl 16:16

Bästa BERO Det är ju så här att allting här går i repris.om och om igen ...Det är då inte mycket nytt som tillförs,och som gäller Camping med tillbehör.Finns också en del som inte hör hemma här på campingglädje.....

2011-05-06 kl 16:23

Nu får ni förklara tack??
Så länge man på ett sakligt sätt kommenterar trådens ämne så måste man väl få skriva på ett öppet forum???

I mina ögon är det endast dom två senaste inläggen efter min kommentar som är onödiga! Men om ni tycker att det är min kommentar på TS sista inlägg som är onödigt så får ni gärna förklara varför!.

2011-05-06 kl 18:44

Ingen fara med ditt inlägg krister det är helt OK. Sedan finns det en del som verkligen går i repris med konstiga svar.

2011-05-06 kl 20:19

Ja när det gäller vikter... Tjänstevikt/ Bruttovikt och totalvikt så är det en djungel att hålla reda på allt...=)

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2011-05-06 kl 21:16

Lägg inte ner energi på allt som rör vikter utan ha koll på totalvikten bara....

2011-05-06 kl 21:44

Nä, inte räcker det att bara hålla koll på totalvikten, det finns axeltryck ochså bara för att krångla till det. Och många av dessa husbilar med långt överhäng o stora lastutrymmen längst bak borde nog kollas, för nog finns det åtskilliga som kör med för stort axeltryck, med däcksexplosioner som följd. Detta skriver STRO.

http://www.gardsverkstan.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21:daeckproblem-pa-husbilar&catid=14

2011-05-06 kl 22:26

Håller med edling...
Kolla vad bilen får dra och kolla totalvikten så klarar man sig långt.

Utgår från Sundbyberg
/ Pär= Mitt nya hem
2011-05-07 kl 07:51

riktigt å enkelt är det inte, det är märkligt att vikter intreserar så många så länge där fins så mångaännu intresantare trådar som knap uppmarksammas men så är det tydligen alla är ju inte intreserade av samma sak, men man behöver ju inte överdriva för det är tråden diskuterad färdig så är det inte mycket att älta i evighet,

2011-05-07 kl 08:28

bero skrev:
men man behöver ju inte överdriva för det är tråden diskuterad färdig så är det inte mycket att älta i evighet,

Jag undrar ju vem Du är som tar dig rätten att över andras huvuden bestämma att ämnet är färdigdiskuterat??

TS JuliaMagnhild skrev att hon själv fått svar från transportstyrelsen & redogjorde innehållet i det svaret. Jag reagerade på 90% fylld gasolflaska & kommenterade det på ett sakligt sätt som hör till ämnet. Efter det inlägget kommer Du Bero in & påpekar längden på tråden, Dumma kommentarer hit & dit. Låt oss slippa det skriver Du!!!

Detta är ett Öppet forum & jag skriver precis vad jag vill så länge jag håller mig till ämnet på ett sakligt sätt & ingen annan ska framför näsan på mig bestämma när det är färdigdiskuterat!

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1239 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 516 fristående campingplatser och 276 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 447 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014

• Husvagn & Camping 2014-04

• Husvagn & Camping 2014-03