• 7 svar
Toakasett full?
2018-07-11 kl 06:40

Hej, har ordagrant satt mig i skiten!

Lånat husbil av en god vän, efter ca två dagars användning av toa ( känns inte så speciellt mycket använd) tömde vi kassetten. När vi öppnade luckan till så kändes en klar lukt av urin. Tänkte bara här behöver vi spola rent sen, och gick och tömde.

Stoppa tillbaka och vi körde iväg ett par timmar senare, när vi sedan stannar efter en kort körning så tycker borde jag och frugan att det luktar väldigt mycket. Kollar toan och och tycker allt ser bra ut mm.När vi sedan öppar huvudlucka utan för så att vi att det är blött på plastmattan ( stora luckan på andra sidan jämt emot luckan till toa kassett).

Har försökt att rengöra och fixa men blir inte av med lukten.

1. Hur har detta gått till, varför är stället där kassett inte helslutet??? (Ser längst i att det är öppet) Hur kan ev läckor/missar rinna ner i förvaringen.

2. Vad gör jag nu för att bli av med urinstank. Självklart så luktar det för att jag missat rengöra någonstans, men har svårt att kolla åt längst in för från facket. Skulle egentligen vilja ta bort toan och försöka rengöra från detta hållet med.

2018-07-12 kl 18:20

Hej och välkommen till forumet.
Nej en kasettoa är inte helt tät, du kan pinka ingen så den blir överfull, det kan även skvalpa när man kör och bromsar..
det är bara att bita under sura äpplet ochbskura ordentligt, man kan ju alltid använda en svag citronsyrelösning för den värsta lukten...
Vad gäller i kassetten så är det brukligt att man sköljer ur den ordentligt efter varje tömning, sen häller du i rent färskt vatten så det kommer upp några cm från botten, sedan det viktigaste... en Duoex tablett eller liknande, det finns tabletter för att få bort lukten i tanken, förmodligen ligger det någon sådan i ekipaget ni hyrt/lånat, brukar finnas i flytande, pulver eller fast tablettform... oftast blå eller röd i färgen..

2018-07-12 kl 18:23

Ta bort toan är oftast inga problem, på vår thetford finns det 4 st skruvar med torx20 att skruva bort, dessa sitter väl åtkomligt om man tar bort sittringen... men det kan skilja mellan olika modeller... men relativt lätt är det iaf..

2018-07-12 kl 22:38

Tack, för nu känns det som att det skänkt in medlems
mellan själva siddörren på mottsat sida och toan. Får testa montera ner toan. Man har ju inte med så mycket verktyg och annat när man är iväg.

Men varför bygger man en sådan konstruktion, helt ofattbart. Att inte vara kunna spola i med slang i kassetfacket är för mig en gåta.

2018-07-13 kl 07:20

Kan ju vara för att man inte ska spola med vattenslang inne i boutrymmet.. vatten och mögel kan man få på andra ställen på andra sätt så det räcker.. kasettfacket är inte heller tätt..

2018-07-13 kl 07:37

Vet inte vad boutrymmet är, själva toalett rummet?

Jag pratar bara om facket där man trycker in kasetten under själva toan.
Att konstruera ett plastfack som är tätt är väl inte direkt någon utmaning (helgjutet), som man kan spola av.

2018-07-13 kl 12:56

Jag har för länge sedan lärt mig att en rejäl verktygslåda måste man ha med sig på camping. Tror aldrig det hänt att den inte blivit använd.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1483 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 532 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842