Trafikverkets krockprov med husbilar / av perin

• 9 svar
Trafikverkets krockprov med husbilar
2019-05-16 kl 19:39

När man ser den här filmen så undrar man om tillverkarna är medvetna om att vi skriver 2019 nu.
Här är filmen från Trafikverket

Mer i ämnet går att läsa här.

2019-05-16 kl 22:24

Är du förvånad?

En husvagn består av en låda med inredning, där allting är gjort för att vara så lätt som möjligt. Det räcker att svänga tillräckligt tvärt, så lossnar dörrar och liknande i vagnen. Jodå, jag har sett resultatet efter en kraftig undanmanöver med en vagn vi hade. Det blev inte någon riktig kollision, men påfrestningarna på vagnen, "bara" av en tvär sväng, krökte axeln och gjorde att delar i inredningen lossnade.

Nu ställer man samma sorts låda ovanpå en lastbilsram, och verkar bli förvånad över att delarna flyger omkring i en krock. Själv är jag mer förvånad över att inte hela överbyggnaden kollapsar.

2019-05-17 kl 06:35

https://www.youtube.com/watch?v=qmTCej6gfis

Titta på denna video och fundera sedan över hur ni kör i sommar. Är både husvagn och husbil med i filmen.

Vi var på väg att köpa en husbil, jag försökte förklara för frun att jag aldrig skulle kunna placera våra barn bak i en husbil. Vi tittade på halvintegrerade. Några månader senare passerar vi en olycka med bla. en husbil. Husbilen ligger på taket och har glidit en bit. Kvar är vad som liknad en vanlig lastbil med flak. Bodelen är utsprid likt tappad last över större delen av vägen. Det äldre paret som körde klarade sig mer eller mindre oskadda och stod chockade och stirrade på bilen.
Det blev en ny husvagn för oss istället :)

2019-05-17 kl 07:15

apersson850 skrev:
Är du förvånad?

Både ja och nej.
Ja på att jag trodde nog det åtminstone skulle vara bättre skydd för de åkande i den halvintegrerade än vad det var.
Nej på att bodelen kollapsade (mer eller mindre).

2019-05-17 kl 15:04

Ur säkerhetssynpunkt torde alltså bil och husvagn vara att föredra framför husbil...

2019-05-17 kl 16:56

Problemet är förstås att man vill hålla ner vikten. Speciellt på husvagnar. Det är ju bara att titta här, där det då och då dyker upp frågor om lätta vagnar osv.
Husvagnarnas byggsätt appliceras sedan ovanpå en lastbil, när man bygger en husbil.

Tittar man istället på en vanlig personbil, så har en sådan bil som jag har, som är Sveriges vanligaste (både märke och storlek) blivit ett halvt ton tyngre på 20 år, bara för att bli säkrare. Om en husbil skulle öka lika mycket, procentuellt sett, skulle den bli ett ton tyngre. Men eftersom den är mycket uslare idag än vad en personbil var för 20 år sedan, skulle den förmodligen bli minst två ton tyngre, om konstruktionen skulle bli så stabil att krocksäkerheten blev någorlunda rimlig.

Sverige har förvisso specialbegreppet Personbil klass II, men Sverige är ju inte den enda marknaden för husbilarna. Många fler skulle behöva bättre körkort, bränsleförbrukningen skulle öka, bilarna bli ännu dyrare än vad de redan är osv.

2019-05-18 kl 13:00

Sen är det lite så att lastbilarna de byggs på "paketbilar" altså bilar för kortare körningar osv, Man räknar med att de är i drift i 3-5 år innan de byts ut av företagen. Altså läggs inte så stor vikt vid säkert osv.
När de sedan blir husbilar, rullar de omkring med så nära maxvikt det går i hela sitt liv.
Vilket de i princip inte är gjorda för.
Men nästa steg är ett rikigt lastbilschassi, och det är inte det smidigaste att flänga omkring med. Men hållbarheten och krocksäkerheten i hytten blir iallafall bättre.

2019-05-18 kl 14:51

Fast även en femårsbil kan ju kollidera första veckan. Men du har säkert rätt i att krockegenskaperna på lätta lastbilssidan är eftersatta. Alla insatser tar en stor procent av lastförmågan, som däremot alla efterfrågar. Alla har ju tänkt lasta, men få har tänkt kollidera.

2019-05-19 kl 10:37

Krocka med lätt lastbil/skåpbil vill man inte göra. En god vän har ett åkeri med rätt många paketbilar, lastbilar och skåpbilar. Vi har även ett 40tal där jag jobbar. Så man har på nära håll sett en del krockskador. Som tur är har ingen skadats allvarligt då olyckor skett i stadstrafik. Men med tanke på hur illa skadade bilarna blev så skulle jag inte vilja krocka i högre hastighet.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842