• 9 svar
Truma-Fel
2013-04-23 kl 20:24

Har en Burstner 2006 med luftvärme Trumatic C 3402. Sedan 2009 händer slumpvis att gasolpannan
stannar, vanligen mitt i natten då det är minus-
grader ute.Har lokaliserat felet till för lågt
varvtal på varmluftfläkten som resulterar i stigande lufttemperatur så att aggregatet över-
hettas och röd lampa tänds samt driftstopp. Efter
avkylning går det att återstarta igen. Några
droppar tunn olja på 12 V varmluftfläktens båda lager fick aggregatet att fungera i 2 nätter.
Men marginalerna är ändå snäva.Batteriet= nära
14 V.Borde finnas fler som råkat ut för samma fel.
Tacksam för tips! ALDE är svåra att nå.Såg en insändare som kört en Truma i 19 år utan fel, men
det var före kretskortens och termistorernas tid.

2013-04-23 kl 22:20

Har du kollat så det är rent överallt? Jag brukar ta lossa på pannan och flytta ut den lite, sen dammsuger jag, detta gör jag vartannat år ungefär.

2013-04-23 kl 22:36

På min förra vagn som var en 2002 dom jag köpte 2010 var fläktmotorn utsliten. Förra ägaren hade kört den hela vintrarna. Så jag fick byta fläkten.

2013-04-24 kl 10:46

Ursäkta att jag kapar tråden lite.

Har en fråga till knutaugust!
Hur mycket vågar man dra ut pannan,utan att gasolledningen tar i eller stopp?
Har tänkt på samma sak ang damm o smuts bakom detta.

2013-04-26 kl 19:14

Kolla om det inte räcker att bara byta kolen?

2013-04-27 kl 08:40

dicka o skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden lite.

Har en fråga till knutaugust!
Hur mycket vågar man dra ut pannan,utan att gasolledningen tar i eller stopp?
Har tänkt på samma sak ang damm o smuts bakom detta.

Ytterst lite om du inte vill lossa gasolrören, grejen är att du flyttar kaminen från sitt läge och då kommer man åt dolda skrymslen med dammsugaren.
Jag har även kunnat vicka lite på kaminen.
Man kan även blåsa ytterst försiktigt med tryckluft men dammet kan lägga sig på fel ställen och orsaka brand.

2013-06-13 kl 16:18

Vi har haft massor av fel på vår Trumatic värme. Mesta felen berör på att fläkten sitter så illa till så att det kan komma in grus och skräp som stoppar fläkten. Senast i år stannade fläkten i Lund. Jag tog en pinne och petade igång den men då lät den så högt att vi inte kunde ha den på. Köpte silikonspray sen och sprejade och det hjälpte.
Enligt Trumatic så var det en serie som inte var bra - men vad hjälper det oss...

2013-06-13 kl 20:28

Hej,Husbilsmärke och årsmodell ?
OD

2013-06-13 kl 21:09

Burstner Travel Van 570G 2009

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1622 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 687 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842