Undersökning: rening av färskvattnet / av Anonym 2007139491

• 8 svar
Undersökning: rening av färskvattnet
2015-07-30 kl 15:03

Hejsan,

Jag skulle vilja göra en väldigt enkel marknadsundersökning här och höra efter hur många det är av oss med färskvattentank i bilen som använder sig av någon form utav filter (UV/Kol) rengöringstillsatser (droppar/tabletter) - antingen kontinuerligt vid varje tankning eller mer sällan för exvis en årlig rengöring.

Frågorna lyder helt enkelt:

1. Dricker du av vattnet i tanken?
2. Använder du något filter eller tillsats? Hur ofta?
3. Om ja, vilken typ föredrar du?
4. Hur ofta byter du vatten/tömmer du tanken i din bil?
5. Rengör du tanken regelbundet? Hur ofta?
6. Har du någon gång blivit magsjuk av vattnet i din tank?

Stort tack på förhand för era svar och spekulationer!

2015-07-30 kl 17:40

En stilla undran från en husvagns ägare som inte har fasta tankar i husvagnen.
I äldre husvagnar, och säkert även i många nya, består färsvatten tanken av en plastdunk på 10 - 20 liter. Vi har alla åren druckit av detta vatten utan att bli magsjuka eller annat. När vi har kommit hem från en campingtur har dunkarna tömts ut så det inte står vatten kvar i dem.
Tydligen är det så att de husvagnar/husbilar som har fasta tankar är det helt omöjligt att tömma dessa tankar utan stort besvär. Ja annat kan jag då inte tolka det med alla de diskussioner det är om vattnets kvalitet och olika tillsatser till samma. Om man tömmer tanken efter varje camping tur kan jag nämligen inte se något problem, det kommer ju aldrig att stå "gammalt" vatten i tanken.
Ja det var bara en undran från en utan fasta tankar.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2015-07-30 kl 21:25

Likt hpl har vi också lösa dunkar i vår husvagn. Men våra står i toaletten och därifrån går slang runt hela bakdelen på vagnen, till köket mitt emot toaletten. Hur fräscha är dessa slangar efter alla år? Så svaret på fråga 1 blir i vårt fall: Nej, vi har en lös vattendunk med kran på köksbänken. Känns fräschast så.

2015-07-30 kl 21:45

Och vem är "Jag" och varför?

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2015-07-31 kl 09:58

ShadowF skrev:
Och vem är "Jag" och varför?

Hej,
Jo jag och en vän har en idé om en vattenreningsmetod som skulle kunna vara intressant för alla som har stående vatten, men självfallet inte något för en bredare marknad om inte den bredare marknaden upplever något behov av att rena vattnet överhuvudtaget. Personligen kan jag bara båtsidan, men för att gå hela vägen krävs fler segment.

2015-08-08 kl 09:11

Med tanke på att det finns ganska mycket inom det här området redan och mer än ett företag som sysslar med den relativt enkla metoden med klordioxidlösning (dessa anser tydligen att det finns ett behov eftersom de redan är aktiva på marknaden) i detta fall handlar det ju inte om behovet finns utan om er produkt kan tillföra något i form av kvalitet, pris eller funktion jmf med befintliga företag.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2015-08-08 kl 19:52

Byter vatten helt minst 1 gång per månad. Använder medel i gråvattentanken ca 1 gång per 3 månader. Varje gång vi tankar vatten använder vi desinficerande rengöringsservetter och spray. Fyller på vatten varje dag, ca var 3:e dag helt och hållet. Vi dricker inte vattnet men borstar tänder och duschar förstås.
Vi har åkt med husbil i minst 10 år, sedan många år med Hymer. Före dess hade vi 11 husvagnar. Trevligt med husbilsliv :-) Vi har aldrig haft problem med magsjuka via husbilslivet.

2020-01-09 kl 13:22

Jag har haft tank i husvagn sedan 2011. Tidigare vagnar hade två dunkar, en på toa, en i köket.

Tanken fyller jag när jag ska iväg, och fyller sedan på efterhand, så länge jag är borta. När jag kommer hem och vagnen är rengjord släpper jag ut vattnet i tank och varmvattenberedare.

Något särskilt medel har jag aldrig använt. Inte har det behövts heller.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842