Vattentank i husbil / av euroline-56

• 10 svar
Vattentank i husbil
2014-11-16 kl 10:34

Som nybliven husbilsägare ( 37 år med husvagn ) undrar jag lite över hur ni gör med vattenmängden i tanken vid färd. I min Hymer står det i instruktionerna att vattennivån vid färd inte får vara mer än 20 liter. Det finns t.o.m. en läge på avtappningskranen för "20 liter kvar". Kan förstå att t.ex.100 liter kan skvalpa en del men överlag, brukar ni bry er om det ? Har sett att de flesta husbilar brukar tanka "fullt" vid avfärd från campingar eller ställplatser.

2014-11-16 kl 11:27

Har du en husbil där man "fuskvägt", dvs bara 20 liter vatten ingår i tjänstevikten?
Själva fyller vi alltid vattentanken full, 100 liter, när vi åker hemifrån. Det är ju inte säkert att det finns möjlighet att fylla på vatten när man stannar för att sova, dessutom behövs ju vatten när man reser.
Sedan fyller vi på efter behov och när tillfälle ges, oftast så fyller vi fullt. Inga problem att köra med vatten i tanken. Dessutom har vi ju oftast en del vatten i gråvattentanken. Har aldrig märkt att det skvalpar.

LAEN
2014-11-16 kl 15:36

Nej var nog inte så jag menade. Det står i instruktionsboken att man inte skall köra med mera än 20 liter i tanken. Det har inget med tjänstevikt att göra. Förstår själv inte riktigt varför heller, därför jag frågar här men skall kolla med min säljare också var det kan bero på.

2014-11-17 kl 16:02

euroline-56 skrev:
Nej var nog inte så jag menade. Det står i instruktionsboken att man inte skall köra med mera än 20 liter i tanken. Det har inget med tjänstevikt att göra. Förstår själv inte riktigt varför heller, därför jag frågar här men skall kolla med min säljare också var det kan bero på.

Jodå visst har det med tjänstevikten att göra. En del husbilar registrerades med endast 20L i vattentanken för att lastvikten skulle bli högre och samtidigt hålla sig under 3500kg i totalvikt.

Därför kallas den för fuskvägd som LEAN skriver.

2014-11-19 kl 14:06

Tror dessvärre att ni har rätt. Trodde inte Hymer ägnade sig åt sådant. Nåja till våren blir det uppvägning till 3850 kg. Undrar hur många 3500 kg bilar som åker omkring med lite överlast ....

2014-11-20 kl 07:32

En mycket stor del skulle jag tro. Konstigt det inte är mera viktkontroller.
Är nog inte bara Hymer som väger bilar på det sättet.
Med vänlig hälsning Knut

2014-11-20 kl 15:21

Tjaa det verkar tydligen vara rätt vanligt. Men viktkontroller. Jag har aldrig under mina år med husvagn blivit stoppad och vägd. Inte ens stoppad för någon kontroll överhuvudtaget under våra semesterresor!

2014-11-21 kl 06:52

Precis va jag menar, det är sällan kontroller. Jag har nu ca 23 000 mil med husbil, aldrig blivit vägd. Men det är ju lite russisk roulett at åka med överlast endå.
Med vänlig hälsning Knut

2014-11-21 kl 08:07

Har du också 3850 kg som totalvikt ?

2014-11-22 kl 07:39

Ja, det har jag. Vägde upp efter et år. Tog inte sjansen på at åka olagligt längre. Et problem med delintegrerade bilar är at dom flesta är för tunga bak eller för lätta fram, hur man nu vänder på det. Jag får inte utnyttad 3850 fullt ut om jag skal vara laglig på bakakselvikt. Jag har nu bytt bil, även den delintegrerad. Den har mycket bättre viktfördelning, men även där blir framaxlen lite för lätt vid full last.
Med vänlig hälsning Knut

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1592 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842