Vem har övervikt på sitt campingfordon?? / av Axelvevaxel

Vem har övervikt på sitt campingfordon??
2013-02-12 kl 14:41

Vår husbil vägde 3720kg med full semesterpacking, full vattentank,solceller, 2 personer o kylskåpet massor med käk och dricka mm.
Husbilen har det tunga Fiat chassit med kraftigare bromsar, 16 tums hjul, kraftigare fjädring mm. Totalvikt 4000kg.
Bilen en numera vanlig Adria 670SL årsm 2011.

Hur många åker omkring och får kasta ut minst hälften av innehållet vid en Poliskontroll för att fortsätta??
Böter bestäms beroende på hur stor procentuell övervikt fordonet har.

HUSBIL // HUSVAGN
1-10% =1500:- // 1-20% = 2000:-
11-20% =2000:- // 21-30%=2500:-
21-30% =2500:- // 31-40% = 3000:-
31-40% =3000:- // 41-50% = 4000:-
41-50% =4000:-

Mer överlast än ovan resulterar i att åklagerare kopplas in!!

TÄNKVÄRT

2013-02-12 kl 15:19

Hur räknar man övervikten?
Procent på TOTALVIKTEN ?
Procent på LASTVIKTEN ?

2013-02-12 kl 15:24

vikten över totalvikten delat med lastvikten. Lastvikten=(totalvikt-tjänstevikt)

2013-02-12 kl 19:26

Är det samma räknesätt som för lastbilar, vilket jag tror det är. Tjänstevikten vid en kontroll är ointressant. Verklig vikt - totalvikten. Blir summan över 0 har du överlass. Exempelvis 64500 kg - 60000kg = 4500kg övervikt. Sedan vägs varje axel för sig. Då kan det bli överlass även om verklig vikt är minde än totalvikten.
Det har förekommit att husvagnsekipage även fått överlass på dragbilen!!!
Då kan det bli riktigt dyrt!!!

2013-02-12 kl 22:58

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/artikel/20091001/verlast-ar-inte-olovlig-korning

2013-02-12 kl 23:34

Nej!

Sen 2009 har vi 50kg till godo.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-02-13 kl 14:04

räknar man på lastvikten och inte på totalvikten så blir påföljderna för samma antal kilon överlast knasiga.
Ex
Jag har en husvagn Tjänstevikt 1400 kg totalvikt 1500 kg.LASTVIKT 100 kg

Släpvagn Tjänstevikt 350kg Totalvikt 1500 kg LASTVIKT 1150 kg

Om jag då lastar 51 kg över på bägge fordonen så blir straffet helt galet.
Eller tänker jag fel.

2013-02-13 kl 14:14

Du flyttar en liten del av vagnens vikt till bilen via kultrycket och därmed ökar den faktiska lastvikten på släpen, tänk dock på att det alltid finns ett max kultryck på bilens drag(har med konstruktionen att göra). Bör med all säkerhet va möjligt att få böter även för högt kultryck.

2013-02-13 kl 14:20

30606 skrev:
räknar man på lastvikten och inte på totalvikten så blir påföljderna för samma antal kilon överlast knasiga.
Ex
Jag har en husvagn Tjänstevikt 1400 kg totalvikt 1500 kg.LASTVIKT 100 kg

Släpvagn Tjänstevikt 350kg Totalvikt 1500 kg LASTVIKT 1150 kg

Om jag då lastar 51 kg över på bägge fordonen så blir straffet helt galet.
Eller tänker jag fel.

Du får mer böter på husvagnen eftersom det räknas, procent på lastvikten. Så du tänker rätt.

För att få samma böter får du last ca580 kg på din släp....

2013-02-13 kl 16:11

Står om overlast her:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720435.HTM

2013-02-13 kl 17:29

reodor skrev:
Står om overlast her:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720435.HTM

Det har hänt ngt efter 2010 ??

2013-02-15 kl 15:23

nilsf skrev:
Du flyttar en liten del av vagnens vikt till bilen via kultrycket och därmed ökar den faktiska lastvikten på släpen, tänk dock på att det alltid finns ett max kultryck på bilens drag(har med konstruktionen att göra). Bör med all säkerhet va möjligt att få böter även för högt kultryck.

Nja!?! Det beror nog lite på vilken polis som stoppar dig. Vad jag har förstått efter åratal av läsande på olika forum så finns ingen rikstäckande beskrivning av hur ett släp ska vägas. En del polisdistrikt väger alltså vagnen bortkopplad.. Har man då gjort som Du tänker så har man nog garanterat överlast.

Sen är det så att det som hamnar på bilen (kultrycket) är LAST på bilen.. Så ett alldeles för högt kultryck kan ju medföra överlast på bilen åxå...

2013-02-15 kl 16:29

krister-j skrev:
nilsf skrev:

Nja!?! Det beror nog lite på vilken polis som stoppar dig. Vad jag har förstått efter åratal av läsande på olika forum så finns ingen rikstäckande beskrivning av hur ett släp ska vägas. En del polisdistrikt väger alltså vagnen bortkopplad.. Har man då gjort som Du tänker så har man nog garanterat överlast.

Sen är det så att det som hamnar på bilen (kultrycket) är LAST på bilen.. Så ett alldeles för högt kultryck kan ju medföra överlast på bilen åxå...

Hur tror du en lastbil(dragbil) med trailer får lasta mer last än vad de tre axlarna på trailern får bära, jo dragbilen tar en del av lasten. Väger polisen husvagnen frånkopplad(axel/ar, stödhjul) gör dom definitivt fel(tjänstefel?).
Att skaffa sig info på olika forum och rätta sig efter det, nja. Är nog bättre o ringa Transportstyrelsen eller Polisen, fråga efter länstrafik gruppen.

Överlast på bilen får du kanske inte av för högt kultryck men du kan få böter för att överskrida max tillåtet kultryck på drag anordningen. Står både på vagnens kopplings anordning och bilens drag vad max belastning är. T.ex om bilen tål 130kg kultryck och vagnes drag 100kg, är det max 100kg kultryck som gäller.

Som sagt, ring o kolla med berörd myndighet så spar det en massa onödigt skrivande och feltolkningar.

2013-02-15 kl 16:37

Jag tror du har rätt nilsf, så beskrev Amigo detta för mig.
Detta kan den gubben efter att ha trafikerat Europa, Asien och Afrika med lastbil o släp!!

2013-02-16 kl 10:47

Nu gällde ju inte frågan lastbilar!! frågan gäller Campingfordon!!

Jag har inte skaffat info på forum. Jag skrev efter åratal av läsande på olika forum så finns ingen rikstäckande beskrivning av hur ett släp ska vägas.

Jag säger bara att jag vet att folk fått böter & att just den polisen vägt vagnen bortkopplad. Eller så vet jag åxa att vissa väger hjulaxeln & sen plussar på kultrycket..
Jag påstår inte att det ena är rätt eller fel!! Jag påstår att båda alternativen förekommer & står man då där efter vägkanten mitt i semestern så kanske man inte har lust att börja argumentera för sin sak..Just denna diskussionen om man kan flytta vikt från vagnen till kultryckat har jag sett massor av gånger & hört massor av varianter på hur folk har blivit vägda.

Sen kan man diskutera om man kan få böter på överlast i bilen eller för högt kultryck. Det beror ju helt på hur man har lastat & vad kultrycket är. Men faktum kvarstår att trycket på kulan ÄR last på bilen.

2013-02-16 kl 11:10

krister-j skrev:
Nu gällde ju inte frågan lastbilar!! frågan gäller Campingfordon!!

Jag har inte skaffat info på forum. Jag skrev efter åratal av läsande på olika forum så finns ingen rikstäckande beskrivning av hur ett släp ska vägas.

Jag säger bara att jag vet att folk fått böter & att just den polisen vägt vagnen bortkopplad. Eller så vet jag åxa att vissa väger hjulaxeln & sen plussar på kultrycket..
Jag påstår inte att det ena är rätt eller fel!! Jag påstår att båda alternativen förekommer & står man då där efter vägkanten mitt i semestern så kanske man inte har lust att börja argumentera för sin sak..Just denna diskussionen om man kan flytta vikt från vagnen till kultryckat har jag sett massor av gånger & hört massor av varianter på hur folk har blivit vägda.

Sen kan man diskutera om man kan få böter på överlast i bilen eller för högt kultryck. Det beror ju helt på hur man har lastat & vad kultrycket är. Men faktum kvarstår att trycket på kulan ÄR last på bilen.

Last mässigt har du samma regler på tunga som lätta fordon.
Fordonskombinationen vägs kopplad. Bil och släp är i normala fall kopplade vid färd på väg.
Är fordonskombinationen Eller någon del för tung vägs säkert varje fordon för sig.
Och vad är ditt problem när du skriver att "Men faktum kvarstår att trycket på kulan ÄR last på bilen" Då är du ju klar över att även del av lasten flyttas till dragkulan/bilen.

Forum verkar bara sätta igång folk som vet allt.

Återigen: Som sagt, ring o kolla med berörd myndighet så spar det en massa onödigt skrivande och feltolkningar.

2013-02-16 kl 11:46

Jag har inget problem alls. Du däremot verkar inte inse att det finns flera metoder att kontrollera vikten. Det är alltså olika beroende på vilken metod som tillämpas. kolla min länk till Rikspolisstyrelsens författningssamling.
kolla kap2 1 § punkt b)
Delvägning – dragfordon och släpfordon vägs var för sig med en våg
under varje hjul på det vägda fordonet.
Du får gärna kalla det för tjänstefel, men det finns alltså en sån metod.
Kolla dina fakta själv innan Du påstår att andra har fel...

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP335_1_RPSFS2011_5.pdf

2013-02-16 kl 12:28

Precis vad som skrivits tidigare.

2 § Vid vägning av dragfordon med påhängsvagn ska i första hand helvägning
eller sidvägning tillämpas.
Delvägning får tillämpas vid vägning av en sådan fordonskombination
som anges i första stycket. Vägningen genomförs då i två moment enligt följande.
1. Dragfordon vägs medan påhängsvagn står på attrapper.
2. Påhängsvagn vägs medan dragfordon står på attrapper.

Läs, tänk och skriv sen.

2013-02-16 kl 14:28

Jag var på YKB-kurs nu i veckan. (Yrkeskompetensbevis)
Kursledaren vi hade med 110% pejl på alla lagar och förordningar sa så här: Kom ihåg att ALDRIG skriva på ett godkännande utefter vägarna...
ofta så säger polisen att : Ja det är ju lika bra att du skriver på direkt det blir ju enklare så...
Men..... Det är ju endast för polismannen det blir enklast....
faktum är att domstolar och transportstyrelsen tolkar varje enskilt fall oftast på ett annat sätt än just polismannen... det kan skilja en massa i kunskap för poliser i olika polisdistrikt...
Det är helt enkelt för luddigt för att det ska bli en riktig rättvisa efter vägkanten...
SKRIV INTE PÅ... Du har rätt att få rättshjälp om det skulle uppstå tvist.

2013-02-16 kl 17:07

nilsf skrev:

Läs, tänk och skriv sen.

Du skriver det själv!! I första hand!!

Om attrapper ej finns att tillgå så får man delväga!

Läs själv innan Du skriver..

En sak till! En husvagn har i sitt registreringsbevis nåt som kallas "totalviktsfördelning" & där anges hur mycket som ska ligga på hjulen resp handsken.
Om man gör som Du beskriver & lastar mer i vagnen bara för att man skjutit över en del vikt på bilen så har man nog mer vikt på hjulaxeln än vad totalviktsfördelningen tillåter.

Får man ha det?? ibland är siffran på hjulaxeln för totalviktsfördelningen samma som det garanterade axeltrycket!!
Tror Du man får överskrida det??

Jag tänker inte tjafsa om detta mer utan det är upp till läsaren att ta ställning till vad den tror på & kolla upp det den vill...

2013-02-16 kl 17:33

Herrejösses nu vart det krig? Amigo hjälp!!!!!

2013-02-16 kl 17:55

Jösses.

2013-02-16 kl 22:53

nilsf skrev:

Delvägning får tillämpas vid vägning av en sådan fordonskombination
som anges i första stycket. Vägningen genomförs då i två moment enligt följande.
1. Dragfordon vägs medan påhängsvagn står på attrapper.
2. Påhängsvagn vägs medan dragfordon står på attrapper.

Läs, tänk och skriv sen.

Vad har påhängsvagn med det här att göra? Det är väl husvagnar eller släpvagnar vi talar om här på forumet, fast kanske jag missat något?
Påhängsvagnar är speciella vagnar som dras av lastbilar, traktorer och motorredskap och har överhuvudtaget inget att göra med släpvagnar. Jag vet att reglerna är snåriga och det uppstår alltid långa diskusioner när det gäller detta ämne.

2013-02-17 kl 21:19

Axelvevaxel skrev:
Herrejösses nu vart det krig? Amigo hjälp!!!!!

Sorry Axelvevaxel.Nej jag har krigat färdigt i det här forumet.
Mvh Amigo

2013-04-02 kl 23:40

Överlastavgift har inget med detta att göra.
FAP 335-1 gäller då polisen väger fordon med portabla vågar.
Delvägning innebär inte att fordonskombinationen ska delas.
Med t.ex. En husvagn kan man ta en del av lastvikten och lägga på draget och dragbilens lastvikt. På det sättet kan man lasta mer på husvagnen och slippa överlast.
Då man väger bil och släpvagn ska fordonen alltid vara sammankopplade.
Hoppas det klarnar lite....

2013-04-03 kl 10:58

Undrar om polisen tar hänsyn till de 5% +/- som tillverkarna får diffa på tjänsteviken, av produktinstekniska skäl.
Min vagn Cabby L56 2002.
Tj vikt 1290kg - 5% = 1226kg
1290kg + 5% = 1355kg det är ju en diff på 129kg. Har man nu oturen att det ligger på plussidan och har då +5% 64,5kg då tappar man ju nästan 65 kg i lastvikt. Detta är ju inte lätt att veta för husvagnhandlaren säger ju inget. utan man försöker ju så gott det går lasta rätt. Är det lika dant med Husbilar?

2013-04-03 kl 11:04

Polisen drar av 10kg för vågens felvisning...t.ex vågen E6 Långeberga(Hbg).
Källa; Trafik Polisen Helsinborg

2013-04-09 kl 13:29

Jag har letat efter förteckning över var det finns väg-vågar. Vi har haft en nära Västervik men den har dom tagit bort. Skulle vara bra att kunna kontroller själv, både hela ekipaget och med vagnen avkopplad. Har mailat Transportstyrelsen men inte fått svar. Nån som vet var jag kan hitta översiktskarta över detta???

2013-04-09 kl 15:01

Fråga på Bilprovningen om du får köra på deras våg, Det har jag gjort man får då inget kvitto, vill du ha ett kvitto kostar det några hundra.

2013-04-09 kl 18:23

Hör med närmsta soptipp dom har säkert våg.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1621 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 686 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842