520 (490 550, 560) Polar vs Solifer Vs Hobby 2000-2003 / av vira20

• 14 svar
520 (490 550, 560) Polar vs Solifer Vs Hobby 2000-2003
2017-10-02 kl 12:34

Hej. Kollar på vagnar från 490 ända upp till 560 storleken, efter 2000 fram till 2003 (ev hobby 2004). Ser en fördel med 230cm bredden men skulle rätt vagn vara 250cm så spelar det ingen roll.

Solifer, Polar och Hobby är vagnar som jag fått en bra kvalitetsbild av och ändå ser moderna ut.

(Kabe blir för gamla i min prisbild... Knaus, Adria ser och känns för budget)

Frågor:
Solifer S3, S5, var tillverkades dessa 2000-2003? Var golvärme standard eller tillval? Bara el eller fanns det vattenburet system att välja med?

Polar 520, 560 förutsätter att de tillverkades i Dorotea. Var golvärme standard eller tillval? Bara el eller fanns det vattenburet system att välja med?

Hobby 495, 500, 540 ,560, vilken modelserie är jämförbar med ovannämnda? Prestige, Exklusive, De luxe

Jämför i områden interiör kvalitet, isolering och utrustning, hur står de sig mot varandra?

Är nybörjare i området så är tacksam för alla inputs

2017-10-02 kl 13:18

Eftersom jag har en Solifer S3 kan jag svara om den. Solifer av dessa årsmodeller är tillverkade i Finland. (Från -08 görs dom i Sverige.) Golvvärme är standard och den är vattenburen, Alde.

Polar gjordes mycket riktigt i Dorotea och i den broschyr jag har från 2004 är vattenburen golvvärme standard och elektrisk tillval. Antar det var lika åren innan...

Hobby kan jag inte så mycket om, så jag överlåter till andra att svara på det.

2017-10-02 kl 15:09

Jan-E skrev:
Eftersom jag har en Solifer S3 kan jag svara om den. Solifer av dessa årsmodeller är tillverkade i Finland. (Från -08 görs dom i Sverige.) Golvvärme är standard och den är vattenburen, Alde.

Polar gjordes mycket riktigt i Dorotea och i den broschyr jag har från 2004 är vattenburen golvvärme standard och elektrisk tillval. Antar det var lika åren innan...

Hobby kan jag inte så mycket om, så jag överlåter till andra att svara på det.

Som information bara.

Solifer första prototyp togs fram 1964 och dom först vagnarna tillverkades i England fram till 1969 då fabriken i Björkby (norr om Helsingfors) vart klar.

I juni 1988 blev Polar en del av Lohja-koncernen som redan tidigare tagit över Solifer (1975) men sedan hösten 2003 så tillverkades båda i samma fabrik i Dorotea.

2017-10-02 kl 15:25

Hmm, var fick jag 2008 ifrån? Läste detta på Wikipedia under Polar: "Företaget heter numera sammanslaget SoliferPolar AB. Solifer som ursprungligen var finskt flyttade tillverkningen till Dorotea 2004. Sedan 2014 sker all tillverkning i Tyskland medan endast Polar är kvar."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polarvagnen

Men har ändå för mig det skedde nån förändring även 2008... Var det då Polar o Solifer blev "samma" vagnar, där i stort sett endast lackeringen skiljde dom åt?

2017-10-02 kl 15:33

Jan-E skrev:
Hmm, var fick jag 2008 ifrån? Läste detta på Wikipedia under Polar: "Företaget heter numera sammanslaget SoliferPolar AB. Solifer som ursprungligen var finskt flyttade tillverkningen till Dorotea 2004. Sedan 2014 sker all tillverkning i Tyskland medan endast Polar är kvar."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polarvagnen

Men har ändå för mig det skedde nån förändring även 2008... Var det då Polar o Solifer blev "samma" vagnar, där i stort sett endast lackeringen skiljde dom åt?

Ha ha ha...Ja du det har skrivits mycket om Polar. Även att Polar köpte Sävsjö och att Polar Köpte Solifer.

Helt fel ingen köpte någon alla togs över av riskkapitalister när dom höll på att gå omkull och som sedan slog ihop bolagen för att tjäna pengar ingenting annat.

Men läser man reklamen så "säger dom" något annat och det är väl bra utifrån marknadsföringsaspekter.

Alltid lurar det någon.

Allt annat som skrivs är bara för att lobbyisterna skall få sinnesro och tjäna ännu mer slantar.

2017-10-02 kl 15:54

Jo, jag vet att riskkapitalister tog över och slog ihop bolagen. Men har du kläm på vad som hände 2008? Det jag hittills hittat var att det var ekonomisk kris då och många sparkades i Dorotea. Kanske det ledde till det jag är ute efter, att Polar o Solifer blev mer lik varandra än tidigare?

2017-10-02 kl 20:42

Jan-E skrev:
Jo, jag vet att riskkapitalister tog över och slog ihop bolagen. Men har du kläm på vad som hände 2008? Det jag hittills hittat var att det var ekonomisk kris då och många sparkades i Dorotea. Kanske det ledde till det jag är ute efter, att Polar o Solifer blev mer lik varandra än tidigare?

Kan mer ana att det var då man försökte få igång Mobile Living Group som sedan 2015 gick i konkurs på egen begäran. Man räddade Polar men sålde ut Solifer.

Mobile Living var en stor nyhet dessa år och stora satsningar gjordes. Man sa även upp en massa återförsäljare och försökte starta "egna" Mobile Living Center vilka sedan blev en flopp och lades ner.

Mycket går att läsa under Mobile Living Group (inte allt) men mycket och lite i denna tidning och konkurrentens.

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20150310/nya-besked-om-mobile-living-group

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mobile-living-group-i-konkurs

Bara som information.

2017-10-02 kl 22:09

Tack för info. Intressant "titta i backspegeln" och se vad som hänt och hur det påverkat produkten. Tyvärr ledde det till att Solifer "strök med"... Finns idag enbart som en Eriba med Solifer dekaler.

Sorry om det blev lite OT. Hoppas nån kan hjälpa TS med frågorna om Hobby mm.

2017-10-05 kl 09:23

Det är väl kul när folk startar en tråd som i det här fallet av Vira20 och sedan inte visar intresse.

Eller är syftet att bara andra skall sitta och spåna utan att få relavanta styrningar från frågeställaren?

Inte konstigt att det glider iväg mot "vad jag har eller inte har".

2017-10-05 kl 11:01

Huuu? Visar intresse? Bara fått ett relevant inlägg... Då tackar jag för det första inlägget från Jan-E och inväntar med spänning någon som kan föra in lite Hobby erfarenheter.

Resterade från Hagbard har för mig bara varit ointressant men säkert användbart för någon annan.

2017-10-05 kl 14:45

Till vira20:
Vi använder inte den tonen eller orden i våra inlägg som du kastar på de som svarar. Om du tycker ett svar är dåligt kan du behålla det för dig själv. Var och en svarar efter bästa förmåga.
Redigera själv ditt inlägg vad gäller ordval, annars kommer jag att radera inlägget. Personangrepp är inte tillåtet i vårt forum.
ostbergr, moderator

2017-10-05 kl 15:09

Till Ostbergr: Håller med om att ordvalet var lite fel av Vira20, men man kan ju lätt reagera så om man bli anklagad för att inte vara intresserad bara för att man inte svarat på 3 dygn. Får man inte ställa en fråga utan att ha möjlighet att läsa och kommentera inom ett dygn? Jag försvarar inte Vira20´s ordval, men jag kan ändå förstå att man går lite i försvarsställning om nån klagar på att man inte är intresserad efter bara nån dags frånvaro.

2017-10-05 kl 15:55

vira20 skrev:
Huuu? Visar intresse? Bara fått ett relevant inlägg... Då tackar jag för det första inlägget från Jan-E och inväntar med spänning någon som kan föra in lite Hobby erfarenheter.

Resterade från Hagbard har för mig bara varit dynga men säkert användbart för någon annan.

Det är så trevligt att svara MeWe generationen men det skulle var mer intressant om frågeställare är med i diskussionen i stället för att utgå ifrån att alla svar skall komma utifrån ett frågeformulär.

Tror inte diskussioner handlar om det, men har man den pälsen på sig så kanske man inte får så många svar.

En mulen dag
Hagbard

2017-10-05 kl 21:55

Gött, då fortsätter vi. Ändrade till "ointressant" så det inte ska uppfattas för hårt för någon som sitter å beskriver mig för "MeWe-generation"

För att komma vidare kan jag passa på att fråga om det går att lägga om trägolvet i tex en Solifer 2002 med vattenburen värme? Är det limmat eller lätt att separera? Vad bör man tänka på? Har försökt söka runt lite men hittar inga svar på den.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017