Ac eller inte? / av Fam.Lyck

• 27 svar
Ac eller inte?
2016-02-28 kl 22:03

Hej alla!
Vi väntar på vår nya vagn och velar lite om vi ska beställa en AC till leverensen. Vi har planer på att röra oss ner i Europa och även i sommarsverige, är det värt att lägga pengar på en AC?

Tack på förhand!

2016-02-29 kl 07:56

Det är en viktfråga också. Vad har du för lastkapacitet på vagnen?

Jag hade AC på min tidigare vagn men vid senaste bytet värderade jag de extra 40 kilona annorlunda.
Än så länge har det funkat med öppet framfönster och bordsfläkt.
Men ska ni mycket ner i Europa kan det nog vara värt att räkna på.
Men som sagt tänk på att den väger ca. 40 kilo. Plockar du sen på en mover så har du ytterligare 25-30 kg extra vikt.

Då vi så smått börjat fundera på ett nytt husvagnsbyte och Europaresorna ser ut att öka igen så har jag tittat lite på denna lösning.
http://www.campingsverige.se/ny-luftkonditionering-for-invandig-montering
Monteras på golvet och väger ca. 20 kg.
På så vis får man ner vikten från taket och sparar ca. 20 kg.
Om det sen är någonting att ha vet jag inte?
Så långt har jag inte kommit än.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-02-29 kl 10:03

Vi funderar också på det här med AC, men det är mest för vår hund´s skull. Kan bli lite väl varmt åt han.
Skulle jag åka ner till Europa skulle jag nog överväga att skaffa AC.

Susanne
2016-02-29 kl 10:15

Vi har AC, aldrig mer en vagn utan det.

Jens

2016-02-29 kl 10:31

Vet inte vad en AC kräver för effekt men betänk att på många campingar i södra Europa ( där AC.n behövs bäst ) kan säkringarna vara på 3 A. Vill man ha högre (6 A ) kostar det extra. 10 A är sällsynt.

2016-02-29 kl 18:29

En nackdel jag upplevde med vår AC var ljudet.
Förde ett himla liv.
Undrar om nya Dometic Freshwell 3000 är tystare?

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-03-01 kl 07:18

Dessutom börjar många campingar i bl.a. Tyskland mäta strömförbrukningen och ta "hutlöst" betalt c:a 1€ kWh !

2016-03-01 kl 20:38

En reaktion som någon skrivit tidigare i en annan tråd angående samma fråga, ac eller inte, det var att de flesta ekipage med ac på taket var nordiskt registrerade medan sydeuropeiska husvagnar och husbilar ofta saknade det. Man kan väl fundera på varför. Man kan ju tycka att sydeuropeerna som tillbringar flera månader i klimatet skulle ha större glädje av en ac än oss från norr. Eller så är det som så att de tål värmen bättre en oss. :-)

2016-03-01 kl 20:55

Under dryga 30 år med resor till södra Frankrike mm har vi aldrig känt behov av ac.
Från början med tre barn från 3 års ålder. I tält, campingbilar, husvagnar och husbil. Däremot uppskattade vi mycket när vi fick ac i bilarna. Lite öppet för att få lite cirkulation räcker bra när man ligger still. Perin har kloka synpunkter, det tar några dagar att anpassa sig till värmen - vätska - klädsel - tempo.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-03-02 kl 12:03

Tack för alla era svar!
Det känns som om behovet är väldigt varierande och vi väger som sagt för och nackdelar. Väljer vi ac, takmonterad, kommer vi förlora en taklucka med ljusramp ovanför vår säng.. (Alpina 663 uk).

Var på kista mässan och säljaren på dometic, berättade om en kund som varit i Kroatien utan ac som varje kväll åkte in till ett närliggande hotell för att det blev för hett i vagnen.. Det vill man ju gärna slippa. Ja ni, det är ett svårt beslut det här...

2016-03-02 kl 14:23

Det är kanske en prisfråga.
Men om du ska eftermontera den hos din handlare så går det ju att testa utan en sommar.
Montera i efterhand funkar ju alltid.

2016-03-02 kl 14:31

Jag är nog böjd att hålla med "mrcool". Det är en sak att ha AC i bilen men i husvagn/husbil vet jag inte om det är alldeles nödvändigt. Bra ventilation räcker tycker jag efter alla år vi varit runt medelhavet och länderna där. Lite kul att just en Dometic säljare berättade om mannen som besökte ett hotell för svalka :) Säljargument brukar det heta :)

2016-03-02 kl 15:48

Du behöver inte förlora någon taklucka,montera den mellan två luckor,det har vi på vår Hobby.Och utan Ac kör vi inte ner till Medelhavet. Ps vi har provat.

2016-03-02 kl 19:50

Enligt vår säljare så måste placering av ac monteras där ena takluckan sitter. Därav funderar vi på en dometic freshlight 2200 för att få en kombinerad taklucka/ac. Någon som har erfarenhet av just den ac:n?

2016-03-03 kl 15:58

Ni har inte tittat på en Dometic Freshwell 3000?
Verkar ju vara billigare och framför allt lättare (20 kg).
Monteras i sofflåda så vikten hamnar då på golvet och inte på taket.

2016-03-03 kl 20:53

Varför kikar du inte på Trumas Aventa? Den är tystare än Dometics dito och vikten är 33kg.
I det fall du möjligen har Aldes 3020 panna så går det att koppla samman AC och värme till ett gemensamt klimatsystem. Jag har detta och är helnöjd med hur det är integrerat.

2016-04-10 kl 22:32

Hej

Jag har haft en Polar 1000 utan Ac, har nu en Polar 620Cth med Ac. Som någon skrev här aldrig en vagn utan Ac igen. Perfekt för hunden, man behöver inte oroa sig

2016-04-11 kl 14:40

Ac är beställd och ska monteras!

2016-04-15 kl 09:37

Fam.Lyck skrev:
Ac är beställd och ska monteras!

Det lär du inte ångra !

2016-04-15 kl 11:33

Vi ska också efter mycket velande hit och dit bestämt oss för att montera in en AC! Vi har hund så det är mest för hans skull (även om vi självklart också tycker det ska bli skönt).
Vi passar även på att montera dit en myggnätsdörr samt lastlucka under dubbelsängen när den ändå är inne på verkstaden :-)

I kväll blir det premiär med vagnen för i år, har införskaffat oss en ny tjock bäddmadrass så förhoppningsvis sover vi gött!

Susanne
2016-04-15 kl 17:35

Susanne_L skrev:
Vi ska också efter mycket velande hit och dit bestämt oss för att montera in en AC! Vi har hund så det är mest för hans skull (även om vi självklart också tycker det ska bli skönt).
Vi passar även på att montera dit en myggnätsdörr samt lastlucka under dubbelsängen när den ändå är inne på verkstaden :-)

I kväll blir det premiär med vagnen för i år, har införskaffat oss en ny tjock bäddmadrass så förhoppningsvis sover vi gött!

Åh härligt med premiär!! Hoppas ni får en härlig helg med massa sol!
Vi hoppas på att hämta husvagnen om ett par veckor! Då blir det totalpremiär för oss!

2016-04-16 kl 07:51

Helt upp till var och en vad man tirvs med.
Själv står jag gärna ut i värme i några veckor.

Camping är härligt, njut varje gång.
https://www.facebook.com/groups/kabe720/
2016-04-16 kl 23:59

Susanne_L skrev:

Det tycker jag är motiverat när man har djur, de kan inte fly undan på samma sätt.

Annars kan jag tycka, man vill till värmen men inte ha varmt?

2016-05-13 kl 07:20

Skulle aldrig köpa nåt sånt

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2016-09-09 kl 21:34

Är lite nyfiken hur "Fam.Lyck" värderar AC efter en sommar. Har själv beställt ny vagn där AC var en del av kampanjen, då vi har hund tycker jag det var en bra kampanj.

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2016-09-11 kl 23:59

Att installera AC var en toppen investering! Vi reste runt i Europa, tyskland-Österrike-Italien-Sverige under 6 veckor och värmen var på. Så AC:n användes flitigt!

2016-09-12 kl 13:21

Håller med föregående talare! Vi har varit helnöjda med AC:n och glad att vi investerade i en, så himla skönt.

Susanne
  • 27 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05