• 6 svar
AC och Mover
2018-08-08 kl 20:41

Hej,

Jag har hittat en husvagn jag är lite intresserad av https://www.blocket.se/vi/80483551.htm

Det som oroar mig är vikterna, det han har uppgett i annonsen stämmer inte utan tjänstevikt är 1650kg och tot.vikt 1750kg enligt transportstyrelsens app.
Vilket gör att jag bara får lasta 100kg, sedan är AC och Mover eftermonterat trodde säljaren, vad kan det väga?
Går det att kontrollera om det är inräknat i tjänstevikten på något sätt?
Samtidigt känns det lite underligt med tot.vikt på 1750kg brukar de inte ligga kring 1900kg på Hobby 650 KMFE Exclusive?

/ Daniel

2018-08-08 kl 22:16

Inte helt ovanligt att vagnar med låg lastvikt har en massa tillbehör monterat. Har sett många såna exempel. Tillbehören ingår oftast inte i tjänstevikten, såvitt jag vet och säger säljaren dom är eftermonterade så ingår dom inte. Då blir det 100kg minus, ja vadå? Blir oavsett inte mycket du kan lasta i den vagnen. Leta vidare är mitt råd.

2018-08-08 kl 22:18

Mellan 20-25kg brukar ac väga, movern väger lika mycket ännu mer om det är 4 motorer. Så då är det inte mycket lastvikt kvar..

Edit: närmare 30kg verkar dem väga.

2018-08-09 kl 07:25

I tjänstevikten ingår inte tillbehör/extrautrustning såsom ac, mover, cykelställ etc.
Skulle gissa att om det är installerat som du skriver och du hänger på 3 cyklar på cykelstället så får du inte lasta in tandborsten ens...
Gäller att ha koll själv för säljarna är mer intresserade av att sälja än att du ska ha en praktisk möjlighet att åka lagligt.

2018-08-09 kl 09:35

Det kan vara så illa att bruttovikten är ungefär lika med totalvikten redan innan tandborsten bärs in...

2018-08-09 kl 23:33

Btw, fundera ett varv till om planlösning KMFE är den bästa.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842