Adria Alpina Service luckor / av cvo

• 13 svar
Adria Alpina Service luckor
2016-11-07 kl 09:52

Hej Campingvänner

Vi har köpt en Adria Alpina 663 HT /16 och på vänster sida sitter det tre service luckor den största som sitter där man kommer in under sängen är vårat stora problem regnar det mycket så kommer det in vatten i överkant på luckan och hela golvet inne i vagnen blir genomblött jag har en liten fundering varför Adria sätter en lucka som är så pass stor med bara ett lås i mitten
Vi har tittat runt och dom flesta vagnarna har två lås samt en överläpp som ligger ovanför luckan eller så finns det en yttre ram runt luckan jag hävdar att luckan är felkonstruerad som den nu är det går aldrig att få den helt tät runt om
det som förvånar mig ännu mer är att dom satt två lås på den lilla toa luckan längst bak
Camping vänner har ni haft liknande problem så berätta hur ni löst det

CVO

2016-11-07 kl 10:22

Vad säger återförsäljaren där ni köpt vagnen?

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-07 kl 10:36

Återförsäljaren håller fullständigt med om att det är ett stort fel men Adria strävar emot och tycker det är ok
upplever att husvagns konstruktörerna lever i något slags fantasivärld årets husvagnar har varit belastade med hur mycket problem som helst ..vad är det som händer egentligen
Vagnarna som man campade med på 80 talet hade inte en bråkdel av fel som nya vagnar har nu

CVO

2016-11-07 kl 14:24

Som i en annan tråd, reklamera och gör det skriftligt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-07 kl 15:08

Kan man misstänka att denna kontroll inte utförs hos Adria? Bild

2016-11-07 kl 15:39

Att lägga på en kraftig vatten stråle för att kontrollera eventuellt läckage tror jag knappast att dom utför på Adria lite märkligt egentligen med tanke på att Kabe är agent för Adria i Sverige ingen bra marknadsföring för varken Kabe eller Adria
Görs ingen kontroll av vagnarna innan dom går från fabrik vad ligger problemet kan det vara språket eller något annat i kommunikationen som gör detta problem så stort kunden får ta smällen och till svar får man att dom aldrig haft några problem med vattenskador av skeva och otäta luckor det är en mardröm att råka ut för detta är det någon annan på forumet som råkat ut för något liknande

2016-11-07 kl 18:58

Hej cvo
Låter konstigt det där, har en 663HT/16 och har aldrig regnat in i den.
Våran stora lucka har 3 lås, grejen är bara att de 2 låsen på sidorna inte snäpper fast när man stänger luckan utan man måste trycka till extra på varje hörn för att de ska gå i lås.
Vilken cvo? hade en cvo sg tidigare.

2016-11-08 kl 08:26

Hej hekab
Egentligen låter det inte så konstigt att det regnar in i våran vagn våran stora lucka har bara ett lås som sitter i mitten
Eran lucka har tre lås och det innerbär att ni får en helt perfekt anläggningsyta mot chassit nu vet jag inte om eran sitter med gångjärnen i överkant eller sitter dom kanske så ni måste fälla luckan neråt som på våran vagn vilket jag tycker är helt fel sätt att montera en lucka på
Oavsett så är luckan felkonstruerad med ett lås på en så stor yta
Min cvo ultra 2008 riktig pärla monterade in en backväxel i sommar en god investering
Ha de cvo

2016-11-08 kl 18:56

Hej
Inte så konstigt att det regnar in med bara 1 lås men lite konstigt att vi har 3 lås och ni bara 1, kanske produktutveckling hos Adria, de verkar ju ändra saker under pågående produktion.
När jag såg våran vagn första gången reagerade jag direkt på att entrédörren öppnar bakåt och inte framåt som på alla vagnar jag sett tidigare, också en sak som ändrats under produktionen.
De är fina ultra och framförallt cvo och backväxel måste vara toppen

2016-11-09 kl 16:12

Som jag ser det så finns det en del oklarheter i deras produktion ändra luckor och dörrar med samma årsmodell i samma serie
I vårat fall med ett lås på serviceluckan och hekabs fall som har samma årsmodell sätter man tre lås på samma lucka kan man tolka det så att våran vagn gick i produktion först och där upptäckte man att luckan tog in vatten och vips så ändrade dom konstruktionen utan att någon märkte något för tar man upp problemet med Adria så känner dom inte till problematiken
Dom försöker mörka det hela
Till slut så förstår jag inte varför dörren på vissa Adria vagnar öppnas åt vänster och andra åt höger även där med samma årsmodell
som hekab påtalade
Har det funnits något problem i detta eftersom dom gör så och i så fall vilket
I övrigt så är Alpina HT en mycket trevlig vagn välplanerad något vi saknar är en fläkt över spisen

2016-11-10 kl 08:30

Vi var jätteintresserade av en 663 HT men det, det föll på hos oss var dynorna.
Att man inte har en stoppkant för dynorna utan de ska följa med varje gång man kliver ur soffan kändes som något man kommer störa sig jättemycket på. Speciellt under vintercamping när man är mycket inne i vagnen.
Efter att ha läst tråden roade jag mig med att kolla in det här med luckor och dörrar på vagnar som är till salu på Blocket.
Båda förekommer?
Luckor med tre lås verkar öppna uppåt medans man nu på 2017 mer konsekvent verkar använda luckor som öppnar neråt och har ett lås.
Även dörröppning åt både vänster och höger förekommer??
Verkar lite som att man monterar det som ligger framme. Känns jättemärkligt!

cvo
Köksfläkten löser du med en kolfilterfläkt.
Typ denna: http://fritidstillbehör.se/sokresultat.php
Blev rekommenderad att montera denna.
Eftersom vi vintercampar blev jag också tipsad om att be att få en extra cirkulationspump till golvvärmen monterad. Det sitter bara en cirkulationspump och tydligen är det inte tillräckligt för att få en jämn golvvärme vintertid.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-11-10 kl 10:55

Stämmer gott det som du skriver om dynorna samtliga av vår dynor sitter fast med ett par meter kar borreband silvertejp till diverse saker har varit en bra investering
Visst låter det märkligt att montera lite hip som hap givetvis måste det finnas någon anledning till att dom gör så
Problem ... vi ändrar lite här och där ingen kommer att märka något kunden får ta smällen ...nu kör vi på
Fortfarande vill jag veta varför dom gjort alla dessa byten luckor och dörrar som går höger och vänster upp och ner någon anledning måste det givetvis finnas dom löser ett fuktproblem på detta sättet
Dessutom måste det kosta en massa pengar att ställa om produktionen på en line i samma serie utan vidare

chriper
Skall kolla detta med kolfilterfläkten och cirkpumpen tack för tipset

2016-11-10 kl 19:42

Ett litet förtydligande, utifrån är det ett lås men den påverkar 3st låstungor, en i mitten och en i varje hörn därför skrev jag att man måste trycka till i varje hörn för att de ska gå i lås men alla öppnas med vredet i mitten.
Jag tror det ligger till så här med luckor och dörrar
Tidigaste exemplaren öppnade lastluckan uppåt, de hade även lägre skåp vid kyl/frys och annan TV hållare det ändrade man på vid senare produktion.
Vagnar som tillverkades februari 2016 och framåt ändrade man dörren till att öppna bakåt, har hört att det var för att den inte ska ta i förtältet.
Obs att jag tror det är så här, om någon har mer fakta så rätta mig.
Ang cirkpumpen så är det en 12 volts pump som sitter vid pannan som för övrigt låter ganska mycket. Skulle jag vintercampa så skulle jag byta ut 12 v pumpen mot en 230 v pump och sätta en 12 v pump i expansionskärlet typ lika som Kabe har.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03