Adria altea 432 px vs Kabe Classic 470 / av KG

• 13 svar
Adria altea 432 px vs Kabe Classic 470
2016-04-23 kl 08:29

Ska köpa helt ny vagn och valet står mellan de i rubriken. Vi är 2 vuxna och vill ha en mindre och lättare vagn då vi reser mycket och besöker många olika platser. Vi använder bara vagnen mellan maj tom oktober. Har haft Adria tidigare och varit nöjd med dom. Men står nu i valet o kvalet om man ska köpa Kabe i stället. Klart finare vagn men är prisskillnaden motiverad för oss? Med den utrustning vi vill ha kostar Adrian 205´och Kaben 310´. Hur tänker ni? Jag är tacksam för alla synpunkter. Kanske blir jag lite klokare på vad jag ska välja.

2016-04-23 kl 09:00

Är det 205000kr för Adrian och 310000kr för Kaben,då är valet enkelt för mig, över 105000kr att göra mycket roliga saker för,tycker att Adrian är en väl så bra husvagn.Mvh Amigo.

2016-04-23 kl 12:03

Hej KG,

Vi har haft flertalet Adria, utan några problem.
Vi har även haft/har Kabe olika modeller.
Kaben vi har idag har det varit massor av garantijobb på i början.
Efter det att dessa grejer blivit åtgärdade så fungerar den felfritt.

Skulle jag, Jens, byta vagn idag skulle det bli Kabe igen.
Går man in i vagnarna är det skillnad på kvalitet tycker jag.

Adria är en mycket prisvärd vagn, men jag lägger hellre på 105000:- för att få en Kabe.

Frågar Du min sambo så säger hon Polar!

Jens

2016-04-23 kl 12:43

Personligen så tycker jag inredningarna är mer premium i de svenska vagnarna. Tycker de är snyggare helt enkel. Att det skiljer så mycket i pris beror nog till största del i antalet vagnar som byggs.
Så är det inte en pengafråga hade jag valt Kabe'n.

2016-04-23 kl 16:35

Tackar för synpunkter då detta valet inte är helt lätt för oss. Håller med om att Kaben känns rejäl och ombonad. Men samtidigt gillar jag 432:ans planlösning. Tycker faktiskt att 432:an har smartare planlösning som resevagn för 2 personer. Men gillar Kabens planlösning också. Att Kaben är dyrare kanske kompenseras av ett högre andrahandsvärde? Kvaliten på Adria är jag inte orolig för då jag har haft några Adrior tidigare utan några problem.
Blir lite virrigt detta...men det kommer att ge sej i morgon. Ska ännu en gång kolla båda vagnarna hos handlaren och därefter med frugans hjälp ta beslutet. Men fram till dess tar jag tacksamt emot olika synpunkter från er.

2016-04-26 kl 13:36

Efter mycket vägande för och emot så är nu kontraktet påskrivit. Valde en 2016 Adria 432PX inkl pluspaket och högsta totalvikten. Vår första helt nya vagn. Härlig känsla.

2016-05-23 kl 16:49

Vore trevligt höra lite hur ni trivs med vagnen framöver! 432PX är en vagn som även vi tittat på. Bra planlösning och litet format!

2016-05-26 kl 19:32

Grattis till att ha sparat 100.000:- Tänk vad roligt ni kan ha för dom pengarna i er nya fina husvagn.

2016-05-28 kl 08:16

Jan-E...Vi har varit ute några svängar med vagnen nu och gillar den mycket. Vid första turen passade jag på att väga den fullastad hos bilprovningen. 1200kg visade vågen vilket betyder att jag även kan lasta 100 kg öl på hemvägen från Tyskland. Tycker vagnen känns lättdragen och lätt att rangera för hand på campingplatserna. Invändigt upplever jag den som ljus och rymmlig. Ovanligt många skåp i en sån liten vagn. I början gillade jag kanske inte den rena släta looken invändigt men det blev bra ändå med färgglada påslakan dukar osv. Tycker att vagnen är jättebra för oss 2 som alternativ till husbil. Vi gör semesterresor på flera 100 mil.
Dock finns några små minus. Inga 12voltsuttag för laddning av mobil. Sängen lite hård så bäddmadrass rekomenderas. Garderobsdörren är högerhängd och borde vara vänsterhängd. Ryggstöden i dinetten kunde vara högre (men då hade det förstås inte gått att bädda den) Små saker och det mesta är lätt att åtgärda själv.
Några frågor...fråga på.

2016-05-28 kl 13:38

KG - Tack för ditt svar! Intressant höra vad ni tycker. Skönt med så lätt vagn och att vikten stämmer!:) Några av dom minus du nämner har jag också noterat. Ex att sängen är hård, men det går ju att köpa en bättre madrass, som du säger. Ryggstöden i dinetten reagerade även jag på vid en provsittning. Men eftersom jag har problem med ryggen så har jag köpt en lös ryggkudde på Jysk som jag använder i vår vagn och det kanske räcker även i Adrian... Du tycker inte sittdynan är för platt och hård? Det var en annan sak som oroade mig med denna vagn. Jämför man med Kabe, som du övervägde, så har ju dom väldigt formsydda och sköna dynor. Men det är ju en annan prisklass också... Man kan inte få allt.

Känns placeringen av dinetten ok? Står man ofta på camping blir man ju att titta in mot grannens förtält... Det är en annan sak jag funderat över, eftersom vi enbart ägt vagnar med sittgruppen fram. Fast eftersom vagnen är så liten kanske man kan ställa den längs med rutan? Om det tillåts...

Hur trivs ni med Truma pannan? Ni störs inte av ljudet och blir värmen jämn? Fördelen antar jag är att värmen kommer snabbare jämfört med ett vattenburet system, som jag upplever tar lite tid på sig innan det blir behagligt...

2016-05-28 kl 20:54

Tyvärr har jag inte vägt vagnen tom utan jag vägde den fullastad inkl. påsmarkis 50l vatten full gasolflaska 100 ah batteri. Blev 1200 kg axeltryck och ca 60 kilo kultryck. Jo sängen är hård. Frugan köpte en 200 x 140 x 5 cm bäddmadrass på IKEA. Tog ur skumgummit i den och skar till den med orginalmadrassen som mall. Stoppade in skumgummit i överdraget igen. La den på plats och vek under det överskutande överdraget som blir vid böjen. Blev jättebra och man ligger hur skönt som helst. Håller med om att sittdynorna känns lite hårda och platta och kunde gott hålla bättre klass som t.ex i Adoran. Men tror nog att dom mjuknar lite efter en tids användande. Tycker att hela planlösningen är jättebra för oss. Även dinettens placering med två fönster varav det ena ganska stort. Vagnen är ju liten och lätt så det är enkelt att få den på plats så som man vill ha den. Trumapannan med elpatron och golvvärme är helt ok för oss som inte campar på vintern. Fläkten hörs knappt om man kör den på lägre varvtal vilket räcker i en sån liten vagn. Men ska man vara petig så kunde det ju finnas ett varmluftutblås även på toa. Men är det väldigt kallt ute så får man väl ha toadörren lite på glänt så värmen kommer in där också. Golvvärmen är något som jag gillar. Blir kanske inte så varmt men skönt att golvet inte blir kallt i alla fall. Vår hund hade inte gillat om golvvärmen varit för effektiv. Vet de som har hund och inte kan använda golvvärmen i sina vagnar pga att golvet blir för varmt.

2016-05-29 kl 10:06

Får faktiskt ändra mitt förra inlägg. Var ute i vagnen nu i morse och såg att det FINNS ett värmeutblås i duschen. Det sitter dolt under en plastkåpa.

2016-05-29 kl 17:03

Tack KG för svar! Det är bra man kan köpa nya madrasser på ex. IKEA. Vi har bytt ut madrasserna helt i vår Solifer. Köpte en tjock skumgummimadrass i botten och en bäddmadrass i tryckavlastande memoryfoam, båda på IKEA och det blev kalasskönt för min känsliga rygg! Så att få en skön säng är ju inget problem. Önskar det vore lika enkelt byta ut dynorna i sittgrupper...

Kan tillägga att vi har ju en S3, som har bäddsoffa bak med vanliga sittgruppsdynor. Dom har vi alltså tagit bort och har permanent säng 140x200 nu.

Ett tips vad det gäller att kapa till madrasser är att såga skumgummit med bågfil! Efter att man tagit av tyget, förstås. Är som att skära smör med het kniv!;-)

Ja, jag gillar också planlösningen i 432PX. Är väl bara att vi enbart står på camping som gör att jag är lite tveksam till sittgruppens placering... Men bortsett från det så känns den väldigt väl paketerad! Rymmer mycket på liten yta!

Vi campar också enbart sommartid, så Truma kanske rent av är bättre då... Värmen kommer ju snabbare än med vattenburet system, dom gånger det är lite kallt ute. Skönt att fläkten inte stör och att låg fart räcker. Och golvvärme är ju riktigt skönt!:) Skönt att det kom värme även på toan!

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07