ÅH, dessa markiser!? / av Bytheway

• 23 svar
ÅH, dessa markiser!?
2015-09-12 kl 00:18

Just som tråden antyder..
Vad ska man välja?

Vi har bestämt oss för att ha markis i stället för förtält då vi försöka hålla oss tämligen mobila.
Vill gärna komplettera denna med väggar.
Men vilken modell bör man ha?

Jag har beställt en helt ny vagn som kommer nu i vår och till den så fanns det en markis i offerten som heter Caravanstore.

Ah, nu kommer latheten smygandes och lite tvekan dyker upp. Jag vill inte stå och snurra ut och ihop något för hand. jag vill nog helst veva och allt kommer ut och in lika prydligt varje gång, eller hur är det.

Spelar det någon roll på modellerna sådär?
Vill att det ska gå smidigt att ta fram som att plocka ihop det.

Någon vänlig själ som har en synpunkt på detta?

Ska jag veva ut och hålla familjen glad eller härja varenda gång jag ska ta fram vår lilla markis (om det blir något kvar av den) *ironi*

Vägg eller takmonterat, någon synpunkt där?
Tack på förhand

Jag är inte bara snygg, jag är rik också!
2015-09-12 kl 09:44

Är du på mässan kan du kolla in Isabellas påsmarkis. De går att veva ut.

Själv har jag haft mina funderingar på en takmarkis men tycker den är för dyr. Mest för att kunna dra i tältet när vi står säsong utan att behöva ta bort markisen.
Just nu rullar vi markisen för hand och monterar sidor och front vid behov.
Inget stort jobb som stör mig.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2015-09-12 kl 09:59

tyvärr är vår mässtid över för denna gång.

Jag tror säkert att det är smidigt att rulla ut och få bra spänn på de flesta markiser. vill göra det enkelt om man skulle vara själv t.ex.
Men det är som sagt för att man är oerfaren och försöker göra det enkelt för sig. :)

2015-09-12 kl 10:29

Hejsan. För två år sen köpte ja en ny kabe o då beställde jag en markisbox med som sattes fast på taket. Samma som husbilar har. Den går att få med motor eller vev. Ja valde veven o den funkar förträffligt. Går att köpa till lösa sidoväggar o göra förtält av den också.

2015-09-12 kl 12:03

Bra Lalle! :)
Men hur är skillnaden mellan väggmonterad och takmonterad?
Jag kan absolut ta vev, behöver inte ha någon motor, har ju frugan ;)

Skämt åsido. Jag tycker nog det viktigaste är att man inte behöver använda stödpinnar om man ska göra ett kortare stopp och vill sitta ute. Därför tycker jag det verkar smidigast att ha en med vev och med armar som stödjer upp lite.

2015-09-12 kl 15:33

Caravanstore. Helt klart bästa vale.
Enkel och stabil och väldigt lät hanterad.

2015-09-12 kl 15:47

nissan skrev:
Caravanstore. Helt klart bästa vale.
Enkel och stabil och väldigt lät hanterad.

Det var den som vi hade med, men det verkar som om man ska rulla upp den för hand?
Hur funkar den?
Hittar inte någon bra förklaring på den.
(ungefär som om jag googlat tillräckligt??) :)

2015-09-12 kl 16:56

Jag rullar min omnistor för hand och det funkar alldeles ypperligt, inga krånglande leder eller vevar, utan mindre vikt(kan man ha till annat) ingen skepsis att det dyra blåser sönder, ingen dyr reparation när leder går sönder mm.
Det tar för mig och världens bästa fru ca 3 min att rulla ut markisen för hand, sätta i stagen, och i med stormlinan... In tar det ca fyra min.. Vi har ju inte bråttom när vi campar liksom.. Däremot har jag hört en del som får efterspänna sina vevmarkiser då dessa kan mattas lite...

2015-09-12 kl 17:11

Jag kikade lite på olika hemsidor om det där med omnistore och andra produkter.
Jag tror det är vana som gäller. Tror det är lika lätt oavsett vad man väljer.

Men alltid kul att se vad andra skriver. Du har säkert de erfarenheter jag kommer få om många år :)

2015-09-12 kl 20:46

Caravanstore Zipmarkis, kanongrejor

2015-09-12 kl 21:05

Den har jag faktiskt inte ens tittat på.
Kan man ju kanske kika på med.

Det står ingen info om vikt på dessa grejer, någon som har en hum om hur mycket det väger med markis på 4.5 meter?

2015-09-13 kl 15:34

http://www.campingvaruhuset.se/markiser/husvagnsmarkiser/caravanstore-zip/caravanstore-zip-1

2015-09-13 kl 15:46

OJ, det var ingen dålig vikt på den som jag hade velat ha. 34 kilo..
Ska kolla med de andra markiserna vad de ligger på.. :)

Tack Ronkan...

2015-09-13 kl 15:55

Jo men det är ju med pinnar och väggar och sånt....den som hänger på vagnen kan ju inte väga mer än 10-15 kg skulle jag tro.

2015-09-13 kl 16:07

Jaså, så i Caravanstore ZIP så ingår väggar och allt menar du?
Såg att det skilde drygt 20 kilo i vikt mellan vanliga Caravanstore och Zip.

Jag kollade filmerna och vi får väl se lite vad vi tycker.. :)

2015-09-15 kl 21:47

Vi hade en markis som rullades för hand o det var ett helvete för en som är kort som jag. Nu har vi markisboxen på taket o då kan man ändå sätta upp ett "riktigt" förtält om man vill. Stödbene på en sådan markis måste användas då markisen blir väldigt tung när man vevar ut den. Ja ångrar inte markisboxen.

2015-09-15 kl 21:53

lalle skrev:
Vi hade en markis som rullades för hand o det var ett helvete för en som är kort som jag. Nu har vi markisboxen på taket o då kan man ändå sätta upp ett "riktigt" förtält om man vill. Stödbene på en sådan markis måste användas då markisen blir väldigt tung när man vevar ut den. Ja ångrar inte markisboxen.

Tack för ditt inlägg, ovärderligt att få reda på hur andra upplever saker.

Jag har inte problemet att vara för kort, men min bättre hälft har det "problemet" så det är just det jag menar. Man vill ju kunna vara själv och få ut och in markisen.
Ska läsa på mer om dessa markiser när tid ges till det :)

2015-09-15 kl 23:04

Jag är 1,90 lång, och har inga problem att nå vid normala tillfällen.. Min fru är 1,78 och använder busenkelt instegspallen för att lossa markisen i sin ände..

2015-09-16 kl 15:30

Ja det ingår väggar och front till Zip markisen och man sätter fast dom med dragkedja så det blir helt regn å vindtätt...kanon

2015-09-16 kl 16:51

Tyvärr har jag inte hunnit kika så mycket på markiserna.
Men vem vet, på måndag så får jag reda på nästan allt man behöver veta om detta. Eller i alla fall börja få reda på lite.
Jag är nog bara lite velig och lat och det är väl det som ställer till det lite. :)

I och för sig så är det ingen brådska. Vagnen kommer inte förrän i slutet på mars. Så jag kan i lugn och ro läsa, fråga och kolla på nya jobbet vad de säger :)

2017-03-29 kl 19:08

lalle skrev:

Hej Lalle. Det en sådan jag är ute efter, är det några lösa sidor att hänga på till denna markisen? Har bytt vagn inga problem här med lastförmågan (600 kilo) Takmonterat har kommit på de sista åren, skicka gärna en bild på din montering sven-erik@ohwall.se ....///SvennE

2017-03-30 kl 19:26

Jag har en 4,5 meters zip markis. Tycker den är hur bra som helst. Som någon sade förut så är det dragkedjor till sidorna och vår har även gummiduk man viker över så det inte regnar in. Den har en tjockare stoppad del som formar sig efter vagnen så det blir tätt också.
Rulla ut eller in bara markisen gör man lätt själv om man gör rätt. Ibland får man stå på instegspallen för att nå upp och dra igen påsen.
Nackdelen är väl att den måste av om förtältet skall upp. Men sen vi köpte den har förtältet stannat hemma. Tycker den blir tillräckligt stor för en familj på fyra. Också kommer vår toalucka precis utanför :)

2017-04-02 kl 15:12

Det valet har vi med gjort att skippa förtältet och använder ett Zip. Visst, det blir färre m2 men det är mycket smidigare att använda
Det räcker för för oss ibland 5 men oftast 3 personer .
Ska man långligga hade vi valt vanligt förtältet men oftast är det bara 2-4 nätter på ett ställe.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017