Alde 3000 problem / av Martinlofgren

• 14 svar
Alde 3000 problem
2021-11-27 kl 23:20

Hej jag har en solifer s9+ 2002 med alde 3000. Har lite problem med värmen, kör elpatron på max och termostaten på max men får just nu bara ca 18-19 grader i vagnen (-13grader ute). Cirkulationspumen fungerar. Har även provat på gasol med termostaten på max och då fick jag upp den i ca 23grader.
Fundera om en elpatron kan vara trasig eller om det kan vara termostaten i pannan som strular.

Tacksam om någon skulle kunna komma med idéer vad det kan vara för något fel.

2021-11-28 kl 17:51

Kan termostaten på pannan vara nedvriden så den inte går upp till 75/80 grader?

Du kan prova med att vrida upp axeltappen som sticker ut till max (åt höger).

Är den på max så är det något annat problem.

2021-11-28 kl 17:58

Det är inte ovanligt att Alde Compact 3000 är utrustad med två elpatroner. Effekten är då max 2100 W på el. Kör du på gasol ligger effekten på 5-6 kW.
En del pannor har tre elpatroner, och ger då drygt 3 kW på el, men det är långt ifrån alla. Den jag hade en gång var på 2 kW.

Med strömtång eller någon typ av effektmätare kollar du lättast om en patron är trasig. Ställ termostaten på 1, 2 resp. 3 kW och se vilken effektförbrukning, eller ström, du får.

Vid -13°C kräver den husvagn jag har nu 2,3 kW för att hålla värmen på +20°C inomhus. Men i den här vagnen har jag Alde 3010 med max eleffekt på 3150 W, och dessutom elektrisk golvvärme på 350 W, så i den går det att köra elektriskt i betydligt kallare väder. Bara man har ström nog att tillgå.

Rent allmänt kan kanske denna servicemanual vara till hjälp.

2021-11-28 kl 19:41

Har kollat så att alla elpatroner fungerar. Drar 3000w på läge 3 men blir inte varmare än ca 18 grader. Spelar ingen roll om jag har på termostat läge eller konstatdrift. Visst ska den orka att få upp mer värme?

Börjar fundera på om någon termostat är dålig eller kretskort

2021-11-28 kl 19:42

Hagbard skrev:
Kan termostaten på pannan vara nedvriden så den inte går upp till 75/80 grader?

Du kan prova med att vrida upp axeltappen som sticker ut till max (åt höger).

Har provar vrida på den så verkar vara på max

Är den på max så är det något annat problem.

2021-11-28 kl 22:42

Starta gasen blir det varmt då så räcker inte elen till vid 13 minus.

2021-11-29 kl 13:22

Har du den här typen av termostat?

Har du kollat att termostaten på pannan står på max? Det finns bild på den i servicemanualen som jag länkade till, om du inte vet var den sitter.

I ett annat forum har jag träffat på en herre som inte fick bra värme i sin vagn, jämfört med vad jag fick i min, trots samma effektläge. Efter en del funderande kom vi fram till att spalten mellan sittdyna och vägg, där värmen skulle komma upp, var 15-18 mm i hans vagn, men 60 mm i min. Han hade helt enkelt för dålig cirkulation på luften.

2021-11-29 kl 13:35

apersson850 skrev:
Har du den här typen av termostat?

Har du kollat att termostaten på pannan står på max? Det finns bild på den i servicemanualen som jag länkade till, om du inte vet var den sitter.

I ett annat forum har jag träffat på en herre som inte fick bra värme i sin vagn, jämfört med vad jag fick i min, trots samma effektläge. Efter en del funderande kom vi fram till att spalten mellan sittdyna och vägg, där värmen skulle komma upp, var 15-18 mm i hans vagn, men 60 mm i min. Han hade helt enkelt för dålig cirkulation på luften.

Ja det är möjligt men jag har även vattenburen golvvärme. Ingen som Har varit med om att termostaten på manöverpanelen har strulat? Ibland så klickar den inte när jag vrider upp och ner "värmen".

2021-11-29 kl 13:55

Du svarade inte på om du har en sådan termostat som jag länkade till?

2021-11-29 kl 14:00

apersson850 skrev:
Du svarade inte på om du har en sådan termostat som jag länkade till?

Jo det är en sån jag har

2021-11-29 kl 15:53

OK, då kan du inte läsa av själva panntemperaturen, eftersom termostaten inte har någon display.
Men du kan krana varmvatten och mäta temperaturen på det. Jag har en Alde 3010 med en termostat med display, så jag kan se temperaturen där. Pannan ska vara minst 50°C när den är igång. Når den inte dit är effekten för liten.

2021-11-29 kl 17:41

Martinlofgren skrev:
Ingen som Har varit med om att termostaten på manöverpanelen har strulat? Ibland så klickar den inte när jag vrider upp och ner "värmen".

Jo, jag har en likadan manöverpanel i min Solifer 520 S3 från 2001 och när vi köpte husvagnen 2013 gick pannan på max, oavsett inställning på panelen, så det blev bastu i vagnen. Det visade sig vara just fel på denna panel, vilket vad jag förstått inte är helt ovanligt. Hör du inget klick när du vrider förbi aktuell temperatur kan man misstänka fel på panelen, för så var det på vår panel. Jag fick en ny panel skickad till mig från firman jag köpte vagnen av och efter byte, vilket är lätt, så funkade värmeregleringen som den ska.

"Pricken" mellan 3 och 4 på panelens värmereglage ska förövrigt motsvara ca +22 grader enligt min vagns instruktionsbok.

2021-11-29 kl 17:49

Jan-E skrev:
Martinlofgren skrev:
Ingen som Har varit med om att termostaten på manöverpanelen har strulat? Ibland så klickar den inte när jag vrider upp och ner "värmen".

Jo, jag har en likadan manöverpanel i min Solifer 520 S3 från 2001 och när vi köpte husvagnen 2013 gick pannan på max, oavsett inställning på panelen, så det blev bastu i vagnen. Det visade sig vara just fel på denna panel, vilket vad jag förstått inte är helt ovanligt. Hör du inget klick när du vrider förbi aktuell temperatur kan man misstänka fel på panelen, för så var det på vår panel. Jag fick en ny panel skickad till mig från firman jag köpte vagnen av och efter byte, vilket är lätt, så funkade värmeregleringen som den ska.

"Pricken" mellan 3 och 4 på panelens värmereglage ska förövrigt motsvara ca +22 grader enligt min vagns instruktionsbok.

Jo jag misstänker samma problem så har beställt en ny panel. Hoppas det är felet

2021-11-29 kl 21:09

Om varmvattnet är varmt utan att vagnen blir varm, då kan det vara den det är fel på. Men i och med att din vagn blev varmare när du eldade med gasol, är det inte garanti för att det är rumstermostaten det är fel på.
Om inte själva pannan blir varm nog, kan den förstås inte skicka ut tillräckligt varmt vatten heller. Det är därför jag frågade efter hur varmt varmvattnet blir?

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206