Alde 3010 värmepanna krånglar, eller är det jag som gör något tokigt? / av eiljon

• 12 svar
Alde 3010 värmepanna krånglar, eller är det jag som gör något tokigt?
2017-07-19 kl 22:44

Hej på er!
Ganska ny i husvagnslivet och har lite problem med uppvärmningen av min vagn.
Det är en Polar 560,2012 och har då värmepanna Alde 3010

När slår på värmen via gasol så startar pannan och brummar på i 1min sen slår den av och startar inte igen.
varmvatten mm till kranar fungerar, men inte själva cirkulationen av värmen i vagnen och vagnen fortsätter vara ouppvärmd.

När jag sedan kopplar in elsladden på utsidan så brummar pannan igång och sen fortsätter den rulla vidare till önskad temperatur och cirkulationen av vattenburna golvärmen fungerar utmärkt.

Vad tror ni det kan vara för fel på den?

2017-07-19 kl 23:09

Det är inte cirkulationspumpen som går på 12 volt som strular? Det är inte så att man måste slå på den "manuellt" via ALDE-panelen?

Edit: Läste i manualen att 12-volts pumpen väljs automatiskt när 230 volt är frånkopplat.
M.a.o, kolla så 12-volts pumpen fungerar.

2017-07-21 kl 10:22

Hej,
Har en likadan panna som Er.
För att kontrollera ifall 12-voltspumpen fungerar så kan Ni gå in i menyn för pump och där välja 12-voltspumpen.
Du hör om den startar då.
Återkom så tar vi det där ifrån.
Mvh.
Jens

2017-09-03 kl 11:54

eiljon skrev:
Hej på er!
Ganska ny i husvagnslivet och har lite problem med uppvärmningen av min vagn.
Det är en Polar 560,2012 och har då värmepanna Alde 3010

När slår på värmen via gasol så startar pannan och brummar på i 1min sen slår den av och startar inte igen.
varmvatten mm till kranar fungerar, men inte själva cirkulationen av värmen i vagnen och vagnen fortsätter vara ouppvärmd.

När jag sedan kopplar in elsladden på utsidan så brummar pannan igång och sen fortsätter den rulla vidare till önskad temperatur och cirkulationen av vattenburna golvärmen fungerar utmärkt.

Vad tror ni det kan vara för fel på den?

Det kan inte vara som så att du kanske har fått en panel som är programmerad för att vara kopplad till 220V (stå vid stolpe).

När du slår igång strömmen till vagnen (panelen) och den lilla indikeringen blinkar för 220V så kan det vara så, då vill den att man kopplar vagnen till 220V.

Dom första vagnar som kom 2006 med 3010 pannorna levererades med detta "fel" och stod man då inte på en stolpe så vart det problem.
De byttes ut av Alde (fick skicka tillbaka den gamla) för dom som upplevde problem med detta till en som var programmerad för 12V vid uppstart och då försvann problemet.
Ingenting som man kan programmera själv då Alde inte släppte koden för detta.

Vid kontakt med deras tekniska pub så förstod dom inte problemet då dom ansåg att, alla står väl på stolpe eller!

2017-09-04 kl 10:43

Hej eilon!

Detta fenomen uppträder då vädret är varmt och det beror på att termostaten står på för låg temperaturen i förhållande till omgivande temperatur.
Vrid up tremostaten rejält så kommer det att funka.
Sedan kan du vrida ner den igen till den temperatur du vill ha i vagnen

Funkar inte detta så får du felsöka

2017-09-04 kl 12:03

Glader46 skrev:
Hej eilon!

Detta fenomen uppträder då vädret är varmt och det beror på att termostaten står på för låg temperaturen i förhållande till omgivande temperatur.

Varför fungerar den då han kopplar upp 220V?

2017-09-04 kl 12:48

TS registrerar sig och gör ett inlägg sedan lyser man med sin frånvaro. Tröttsamt!

2017-09-04 kl 13:50

perin skrev:
TS registrerar sig och gör ett inlägg sedan lyser man med sin frånvaro. Tröttsamt!

Är det robotar igång igen tro?

2017-09-04 kl 19:03

Hej hagbard !

Glader46 skrev:
Hej eilon!

Varför fungerar den då han kopplar upp 220V?

Svar: Ja det vet jag inte och egendomligt är det

2017-09-11 kl 06:37

Kul...Igen...Starta tråd för att se hur många som engagerar sig...Kan nog vara en kul grej...:)

2017-09-11 kl 09:15

Jag läser alla trådar. Man lär sig alltid något. Så helt i onödan är det INTE om TS inte bryr sig.

2017-09-11 kl 12:34

xman68 skrev:
Jag läser alla trådar. Man lär sig alltid något. Så helt i onödan är det INTE om TS inte bryr sig.

Risken är att man slutar upp att besvara frågor som ställs. I synnerhet om de redan ställts ett flertal gånger.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017