Alde 3020 problem / av pof54

• 5 svar
Alde 3020 problem
2016-02-20 kl 12:59

Hejsan! Är helt ny på forumet och behöver hjälp!

Tänkte kolla om det är någon annan som råkat ut för samma problem.

Jag har en husvagn med en alde 3020 samt en callstart som jag använder då husvagnen är uppställd i fjällen.

Jag har via callstarten fått ett meddelande "§Alde 3020 Error, Overheat". Det knasiga med detta är att vid detta tillfälle har inte värmen alls varit påslagen. 8 dagar tidigare slogs värmen av! Jag har inte gjort några inställningar vad gäller ev autostart vid strömavbrott mm.

Nu kan jag heller inte slå på värmen. Jag kan skicka sms och slå på värmen men det blir inte varmt Callstarten funkar och indikerar 13,9v batteri samt 230v ON.

Är det någon som kan ha någon idé vad som kan ha hänt?

2016-02-21 kl 13:21

Har ingen erfarenhet av Alde eller callstart men generellt vad det gäller överhettning behöver det återställas på apparaten. Dvs i det här fallet på Alde 3020.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-02-21 kl 20:08

Jag ska till ÅF imorgon bitti för en genomgång av Alde. Sen upp till fjällen och försöka få igång värmen.. Jag återkommer om ev lösning

2016-03-28 kl 19:38

Löste det sig?

Vi fick liknande problem och då hade vi ställt in fel med vllka typer av pumpar vi har i systemet (12/230, etc). Detta gjorde man enkelt via panelen.

2016-09-25 kl 17:30

Vi får se om det löst sig! Det visade sig vara väldigt låg nivå i expantions kärlet när jag kom upp till fjälls! Jag fyllde upp nästan en liter glykol! Sen resetade jag pannan med att bryta spänningen och sen starta om panelen! Sen har det funkat! Min ÅF tyckte att vi skulle sätta in ett större kärl men efter samtal med Alde så ska det inte vara några problem och kärlet som sitter ska räcka till! Troligtvis var det luft i systemet som orsakade överhettningen!

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03