Alde compact 3000 start problem / av Tess

• 18 svar
Alde compact 3000 start problem
2020-04-25 kl 00:53

Hej.

Är det nån som har en idé om vad som kan vara fel på min alde compact 3000 panna.
När vi nu efter vintern skulle starta den, så hördes ett fräsande ljud från pannan, nästan som om den gick torr. Kollade allt från luftning till att det fanns glykol. Försökte sedan starta den igen. Men funkade inte. Har testat både 220 och gasol, och det händer inget.

Nån som har nått tips?

2020-04-25 kl 11:35

Tess skrev:
Hej.

Är det nån som har en idé om vad som kan vara fel på min alde compact 3000 panna.
När vi nu efter vintern skulle starta den, så hördes ett fräsande ljud från pannan, nästan som om den gick torr. Kollade allt från luftning till att det fanns glykol. Försökte sedan starta den igen. Men funkade inte. Har testat både 220 och gasol, och det händer inget.

Nån som har nått tips?

det första jag kommer att tänka på är en sönderfrysen panna.
Om ni har glömt att tömma färskvattendelen och den delen frysit sönder så ansamlas vattnet i pannan och ger kortslutning, därav fräsandet kanske..

2020-04-25 kl 12:51

Jag tömde den noga förra året så att det inte skulle finnas nått kvar. Men kan så klart ha funnits nått kvar.

Kan man se på nått sätt om det blivit kortslutning?
Eller "rinner" vattnet ut någonstans om man fyller på nu i varmvattenberedaren?

2020-04-25 kl 14:19

Får ju lite dåliga vibbar då jag är gammalmodig men du kanske är ingenjör i konstruktion och ellära men att förklara på distans är nog det svåraste man kan ge sig in på. Rekommenderar att du vänder dig till en auktoriserad Aldeservice så löser dom nog det åt dig.

I övrigt så ryms det ca 8 liter i beredaren och det tar en bra stund innan det runnit ur om du har satt "tömningskranen" åt rätt håll bredvid pannan.

Kopierat...
TÖMNING AV VARMVATTENBEREDARE
Tömning av beredaren sker enligt följande:
1. Slå ifrån färskvattenpumpen.
2. Öppna samtliga varmvattenkranar i fordonet.
3. Öppna därefter säkerhets-/avtappningsventilen genom
att föra upp den gula spaken (A) i vertikalt läge.
4. Beredaren töms nu direkt ut under fordonet via säkerhets-/avtappningsventilens slang. Kontrollera att allt
vatten rinner ut (ca 8-9 liter). Låt säkerhets-/
avtappningsventilen vara öppen tills beredaren skall
användas igen.

2020-04-25 kl 20:43

Försökte du starta på gas eller el?

2020-04-25 kl 21:19

apersson850 skrev:

Jag har försökt på båda gas och el utan att det funkar.

Dock plockade jag bort luckan på pannan och mätte.
- fram till kretskortet finns ström.
Ut från kretskortet kommer ingen ström.

- när man mäter på överhettningsskyddet så får jag bara 12 volt på ena kabel inte andra.

När man trycker in överhettningsskyddet så "blixtrar det till på kretskortet.

Har kollat i service manualen där det står att man
kan mäta elementen, min fundering är om nån av dessa är trasiga vilket gör att överhettningsskyddet är aktiverat hela tiden. Men har inte lyckats förstå hur man ska mäta för att få ut ohm värdena.

Nån som vet om man kan få ovan fel om varmvattenberedaren fryst sönder?

2020-04-27 kl 15:12

Nej, troligen inte. Såvida inte pannan varit tom när du slog på elvärmen.
Men du kan få ett sånt problem om ett element är trasigt (isolationsfel).

Men om du inte ens kan återställa överhettningsskyddet även när du inte har elvärmen påkopplad är det inte patronerna som det är fel på. Då är det något annat i pannas logik som slår från, eller är trasigt.

Går det inte att återställa ens med alla brytare i bottenlägena (jag antar du har panel 3010214)?

2020-04-27 kl 15:57

Tess skrev:
apersson850 skrev:

- när man mäter på överhettningsskyddet så får jag bara 12 volt på ena kabel inte andra.

kan mäta elementen, min fundering är om nån av dessa är trasiga vilket gör att överhettningsskyddet är aktiverat hela tiden. Men har inte lyckats förstå hur man ska mäta för att få ut ohm värdena.

Om du får 12V in men inte ut från överhettningsskydet så är det förmodligen trasigt.

Överhettningsskyddet är en termostat som skall bryta när pannan kommer upp i för hög värme.

Men om du försöker starta med kall panna så ligger nog felet i just överhettningsskyddet i o m att det inte går att återställa.

Är du elektriker så kommer du nog på hur man kan göra föra att kolla det.

2020-05-11 kl 22:40

Hagbard skrev:
Tess skrev:
apersson850 skrev:

Om du får 12V in men inte ut från överhettningsskydet så är det förmodligen trasigt.

Överhettningsskyddet är en termostat som skall bryta när pannan kommer upp i för hög värme.

Men om du försöker starta med kall panna så ligger nog felet i just överhettningsskyddet i o m att det inte går att återställa.

Är du elektriker så kommer du nog på hur man kan göra föra att kolla det.

Överhettningsskyddet är trasigt, så ett nytt är beställt. :)
Byglade och pannan funkar på allt utom 3kw läget. Så ett relä i kretskortet har mest troligt gått sönder också.

2020-05-12 kl 12:12

De flesta Alde 3000 har inte mer än 2 kW installerat.

2020-05-12 kl 16:16

apersson850 skrev:
De flesta Alde 3000 har inte mer än 2 kW installerat.

Min är en 3kw men går säkerligen fint att bara använda sig av 2kw också. :)

2020-05-12 kl 18:51

Läget 3 kW får man genom att köra både 1 kW och 2 kW patronerna. Så pannan borde gå på antingen 1 kW eller 2 kW, när du ställer in den på 3 kW.
Jag hade en Alde 3000 i min förra vagn, men den hade bara två stycken 1 kW patroner, så max 2 kW. Den 3010 jag har nu har däremot en 1050 W och en 2100 W, så där går det att komma upp i 3 kW. Men det är vanligt på 3010-serien.

2020-05-12 kl 20:19

apersson850 skrev:
Läget 3 kW får man genom att köra både 1 kW och 2 kW patronerna. Så pannan borde gå på antingen 1 kW eller 2 kW, när du ställer in den på 3 kW.
Jag hade en Alde 3000 i min förra vagn, men den hade bara två stycken 1 kW patroner, så max 2 kW. Den 3010 jag har nu har däremot en 1050 W och en 2100 W, så där går det att komma upp i 3 kW. Men det är vanligt på 3010-serien.

Ja precis. Dock så skickar den inte ut ström på 3kw läget. Så misstanken är att det relä som sitter där gett upp. :)

2020-05-13 kl 09:41

Kanske finns tre modeller.
1 som har 2x1 KW (vanligast).
1 som har 3x1Kw eller 1Kw+2Kw.

2020-05-13 kl 11:02

Kanske, men det är inte så man brukar konstruera. Med tre 1 kW patroner, alltså.

2020-05-13 kl 11:43

Kan så vara men den kom 1993, i handeln 1994 och i svenska vagnar från 1999 och manualen upptar tre modeller från start så därför "kanske" vad kom ut på marknaden från 1993/94? Provexemplar?

2020-05-13 kl 21:07

Jag kollade elscheman för 3000. Det finns mycket riktigt tre lösningar på elpatroner i olika Compact 3000.

En version är 1050 + 1050 W, alltså totalt 2 kW.
En andra version är 1050 + 2100 W, alltså totalt 3 kW. Det var den koppling jag ovan trodde att de har.
Det har de alltså också, men det finns en tredje version. Den har en 1050 W patron och så en dubbel patron, som består av två slingor om 1050 W vardera. Alltså finns det pannor med tre 1050 W slingor, fast de sitter monterade 2+1 slinga.

Klurigt, sa Bull.

2020-05-16 kl 11:38

apersson850 skrev:
Jag kollade elscheman för 3000. Det finns mycket riktigt tre lösningar på elpatroner i olika Compact 3000.

En version är 1050 + 1050 W, alltså totalt 2 kW.
En andra version är 1050 + 2100 W, alltså totalt 3 kW. Det var den koppling jag ovan trodde att de har.
Det har de alltså också, men det finns en tredje version. Den har en 1050 W patron och så en dubbel patron, som består av två slingor om 1050 W vardera. Alltså finns det pannor med tre 1050 W slingor, fast de sitter monterade 2+1 slinga.

Klurigt, sa Bull.

Ja det var klurigt. Bytt överhettningsskyddet nu och pannan går på 1 och 2kw.

Har inte förstått mig på hur man lägger upp bilder här, annars hade ni fått en bild så att man ser hur det ser ut :)

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842