Alde eller Truma värme i stor ny vagn? / av ds99jove

• 17 svar
Alde eller Truma värme i stor ny vagn?
2016-11-11 kl 17:28

Vi har beställt en Hobby 720 UKFE som levereras till våren. Vi står säsong på en och samma camping från april till september och resonerade att vi nog klarar oss bra med Truma värme.

Nu har dock säljaren och deras Hobby kontakt ifrågasatt om vi _verkligen_ inte ska ha Alde värme "med tanke på att det är en så stor vagn" och att det är "viktigt för 2:a handsvärdet" för vagnen kan bli "svårsåld" annars.

Min spontana känsla är att vagnens andrahandsvärde knappast sjunker mer än de 26 tusen som Alde värmen kostar extra.

Det som får mig tveksam till om de trots allt har rätt är att när jag gjorde en snabb sökning på husvagnar till salu på bytbil.com med Adria och Hobby som urval (eftersom jag känner till deras utbud lite bättre än övriga) så hittade jag inga större vagnar alls när jag sökta på "truma" , men jag hittade flertalet när jag sökte på "alde".

(sökningen gjordes på Västra Götaland, regionala skillnader kanske finns här?)

Skulle det vara något problem med truma värme i en stor vagn? Svårt att blåsa ut varmluften till så stor yta eller vad? Någon som vet?

2016-11-11 kl 17:45

Skulle nog välja Alde, har haft Truma luftburen i några vagnar och det är utmärkt när man reser runt - snabbt varmt. Men som säsongsliggare är Alde vattenburen ett bättre val.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-11-11 kl 20:02

Vi hade Truma i vår förra vagn och upplevde detta som väldigt ojämn värme samt svårt att ställa in så att värmen blev lagom.Har beställt en ny Adria Adora 572 Ut med Aldepanna.Vi brukar ligga en till fyra fem dagar på samma ställe då vi reser.Har haft vattenburet förut och kommer nog hädanefter att köra på detta.Man ställer in värmen och sedan sköter den sig själv.Dessutom har man ju element runt om i hela vagnen vilket ger en jämnare fördelning av värmen.Jag skulle tveklöst välja Alde.

2016-11-11 kl 23:53

Men ingen som har hört något negativt om truma värmare i större husvagnar?

2016-11-12 kl 10:06

ds99jove skrev:
Men ingen som har hört något negativt om truma värmare i större husvagnar?
Det negativa är som jag skrev att värmen blir ojämnt fördelad samt att det är svårt att ställa in som vi upplevde det.Antingen blev det för varmt eller blev det småkyligt.Nu hade vi ändå ingen jättestor vagn.

2016-11-12 kl 10:28

Hmm, ja det lutar väl åt Alde till slut. Jag har gjort fler sökningar på hsuvagnar till salu och konstaterat att väldigt få större vagnar har truma värmare. Får se det som en fingervisning att det nog är bäst med alde trots allt. Surt med 26 papp som man inte räknat med bara!

2016-11-12 kl 11:59

Surt med 26 papp som man inte räknat med bara![/quote]Visst är det dyrare,men jag tror inte du kommer ångra dig på sikt.Fördelen med Truma är att du får värme fort.Tyvärr så försvinner värmen lika fort oxå.Lycka till med nya husvagnen.

2016-11-12 kl 12:37

Jag har haft luftburen i en 530 vagn. Den 560 jag har nu har Alde. Till sommarcamping spelar det ingen roll, men jag tycker värmen är bättre med Alde de få gånger jag använder vagnen när det är minusgrader.

2016-11-12 kl 14:10

Vi har haft luftburen värme i 2 husbilar, och vi tyckte det var negativt, värmen blir så ojämn. Vattenburen värme = mindre gasol när det är kallt, och jämn värme

2016-11-12 kl 15:30

Den luftburna värmen är ett typiskt Tysklands alternativ. Söder ut är det ju inte kallt som är i Skandinavien. Hade en Truma i förra vagnen, när det car minus 10-15 grader då gick både gasol och el för fullt. I den nya Solifern som har aldepanna då är det inte svårt att hålla 20 grader. Dessutom skön golvvärme. Under färd är det också skönt att kunna ha värme i vagnen under vintertid. Framför vattenburen värme!

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2016-11-12 kl 20:58

Ja ni verkar ju eniga om att Alde är det bästa alternativet här :)

Jag hade valt elektrisk golvvärme som tillval sedan innan, frågan är nu om jag ska plocka bort det om jag väljer till Alde värmen? Hur stor skillnad gör golvvärmen egentligen?

2016-11-12 kl 21:13

Golvvärme är skönt men kanske inte nödvändigt under april-september. Vi har elektrisk golvvärme i husbilen men den använder vi mest under perioden oktober-april så nja, kanske inte helt nödvändigt för er.

LAEN
2016-11-12 kl 21:41

Ska du bara använda vagnen på sommaren så skulle jag inte bry mig om att skaffa Alde-värme, du kommer lätt klara dig med Truma-värme då.
Alde är bra när du använder husvagnen på vintern och tidig vår, annars är det inte värt pengarna.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-11-12 kl 22:18

Man klarar sig på Truma,och man klarar sig utan värme helt och hållet oxå om man har en varm sovsäck.Vi semestrar i husvagn enbart under sommaren och vi ångrar bittert att vi inte hade vattenburen värme.OK,vi överlevde men det hade varit betydligt bekvämare med Alde.Under de lite kyligare nätterna vart det bastu borta vid truman men kallt på toaletten och kring den ena sidan av sängarna.Med Alde skulle vi haft lagom värme överallt i vagnen.Jag skulle personligen hellre valt bort golvvärmen än Alden.Lite fina varma sköna mattor att gå på räcker långt.Golvvärmen värmer dessutom inte upp själva vagnen utan enbart golvet.

2016-11-13 kl 19:10

Har ingen erfarenhet av Truma, men utifrån vad andra skriver om Truma så skulle jag välja Alde. Vi har Alde och det är väldigt jämn och skön värme i vagnen. Även under säsongen april-september så är det många kyliga nätter och då är det skönt med jämn värme.

Bara en fundering angående Alde i Hobby. Ingår inte golvvärme om man väljer Alde? I vår Solifer från 2002 ingår vattenburen golvvärme med Alde. Kolla upp det? Men är det separat option så tycker jag du kan välja bort det. Att tänka på om du har hund är att hundar brukar inte vara så förtjusta i golvvärme. Det blir för varmt.

2016-11-13 kl 19:46

Den elektriska golvvärmen ska du inte välja bort.
Är kanon när det bara blir lite rått på våren och hösten.
Många gånger räcker det med bara golvvärmen för att få bort råheten i vägen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-11-14 kl 09:44

Golvvärme brukar vara jättebra, men jag har inte det i min vagn, så jag har ingen egen erfarenhet.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03