Aldepanna Compact 3000. / av rlofstedt49

• 14 svar
Aldepanna Compact 3000.
2017-10-04 kl 17:28

Det står att man vid vinterförvaring då det är risk för kall väderlek att tömma ur varmvattenberedaren. Detta genom att öppna ventilen OCH därefter öppna en färskintagsventil. Har mycket svårt att finna denna i det trånga utrymmet i skåpet. Köpte husvagnen nyligen. Tidigare hade jag en vagn med Alde 3010 och där skulle man bara öppna ventil så vattnet rann ut. Räcker det inte att göra samma med 3000?

2017-10-04 kl 18:49

Den ser ut så här, kan vara ett svart vred också.
Kan sitta lite gömd under slangar mm, men sitter på golvet.

http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=OA3000-473&ViewProduct=true&pid=393

Kom att tänka på att det också kan vara en Ballofixventil på golvet vid vänstra sidan av pannan om du räknar från rökutgången.

(var vanligt innan den nya kom).

2017-10-04 kl 19:09

På vår förra vagn satt den som hagbard säger ner vid golvet och under den grova svarta slangen som leder ut avgaser från pannan

2017-10-04 kl 21:04

Min har två kranar i golvet, till vänster om pannan. Strax under där gasen går in till pannan.

2017-10-05 kl 08:03

Jag har öppnat en gul ventil som sitter på golvet. Vatten har runnit ut men jag vet inte hur mycket. Det är den andra vid färskvattenintaget som jag undrar över? Behövs den verkligen öppnas för det är svårt att finna den för det är trångt på denna sida där det beskrivs att den skall sitta.

2017-10-05 kl 08:19

rlofstedt49 skrev:
Jag har öppnat en gul ventil som sitter på golvet. Vatten har runnit ut men jag vet inte hur mycket. Det är den andra vid färskvattenintaget som jag undrar över? Behövs den verkligen öppnas för det är svårt att finna den för det är trångt på denna sida där det beskrivs att den skall sitta.

Vid färskvattentanken kan du till och med ha tre avtappningar, en från själva tanken och två som sitter på kall och varmvattenledningarna. När du öppnar för avtappning så öppna även alla kranar.

2017-10-05 kl 09:25

Nu handlade min fråga inte färskvattentanken. Den kranen har jag öppnat. Färskvattenintaget på Alde 3000. Som jag förstår sitter den mot husvagnsväggen och mycket svår att då komma åt.

2017-10-05 kl 09:33

rlofstedt49 skrev:
Nu handlade min fråga inte färskvattentanken. Den kranen har jag öppnat.

Då får du förklara lite bättre, är det färskvattenintaget vid pannan så är dett kallvattenledningens tömning.
Då kanske även varmvattenledningens tömning sitter bredvid.
Dessa sitter på en del vagnar vid färskvattentanken.

Det är svårt att förklara om man inte får riktiga grundförutsättningar.
Men har du inte instruktionsboken så kan du hämta den hos Kabe.

2017-10-05 kl 10:58

Hagbard om du läser det första jag skrev där står det vad jag frågade efter. Självklart har jag läst instruktionsboken. Där står det just det jag frågat om. Behöver man göra dessa två saker, både öppna gula golvventilen och därefter färskvattenintagsventilen som sitter trångt till att öppna, för att tömma varmvattenberedarens vatten. Jag har svårt att finna den andra ventilen. Hoppas att jag ånyo förklarat min fråga?
Under "tömma varmvatten beredare" har man 2010 skrivit om detta också. Jag har ställt en fråga där idag.

2017-10-05 kl 12:53

Nu är ju min vagn inte likadan, men där har vagntillverkaren varit snäll nog att dra fram slangarna till pannans till- och utlopp lätt åtkomliga vid sidan om pannan. Så ja, man ska säkert öppna båda, men det kan förstås vara olika hur smidigt det är.

En annan detalj värt att tänka på är att resa kranarna upp, så de inte står horisontellt. Annars kan det stå kvar vatten i kranen, och då kan den spricka om det fryser. Fråga inte hur jag vet det...

De mer flexibla slangarna undertill tåler lite frysande, för de ger med sig lite i alla fall.

2017-10-05 kl 15:02

Helt rätt skall kranarna stå öppna hela tiden. Även kranarna inne i vagnen.

2017-10-05 kl 16:04

rlofstedt49 skrev:

Under "tömma varmvatten beredare" har man 2010 skrivit om detta också. Jag har ställt en fråga där idag.

Jag läste också den tråden. Men det verkar som att den som där skrev innan dig syftade på en luftningsventil på själva beredaren. Jag förstod det som att man tappar ur beredaren från botten och för att få ut allt i ett bra flöde öppnar man toppen på beredaren och släpper in luft.

Men det du nu hittat i din instruktionsbok är "färskvattenintagsventil". Det låter som något annat.

Ursäkta att det inte var svar på din fråga, men tänkte bara så att det inte var någon missuppfattning där.

2017-10-05 kl 16:11

rlofstedt49 skrev:
Hagbard om du läser det första jag skrev där står det vad jag frågade efter. Självklart har jag läst instruktionsboken. Där står det just det jag frågat om. Behöver man göra dessa två saker, både öppna gula golvventilen och därefter färskvattenintagsventilen som sitter trångt till att öppna, för att tömma varmvattenberedarens vatten. Jag har svårt att finna den andra ventilen. Hoppas att jag ånyo förklarat min fråga?

Det finns nog mycket "om" på denna årsmodell då man blandade både 29XX och 3000 pannor och sen är frågan vem som monterade "vad" och hur.

Men i grundutförande så skall du ha en avtappning för färskvatten in till pannan och en avtappning från färskvattentanken (den kan endera sitta inuti eller utanför).

Vagnen är ca 17 år gammal och sedan är frågan om det sitter Cityvattenutrustning monterad eller inte. Om så skulle vara så har du några fler ventiler som måste kopplas bort.

Sedan är frågan, vad har hänt under dessa 17 år?
Är något förändrar utifrån grundutförande?

Sitter det luftningsventiller eller inte på kall eller varmvattenledningarna?

Sitter dom i anslutning till färskvattentanken eller sitter dom i anslutning till pannan?

Hur hittar man dom i så fall (tidigare beskrivning)?

Sitter det en backventil efter färskvattenpumpen eller är den inbyggd i pumpen eller saknas den helt efter 17 år?

Vad för slags pump sitter där idag?

Kan förstå att det är bökigt, speciell om det varit flera ägare och att sedan varje ägare gjort det som passar dom och som inte framgår enligt instruktionsboken.

Detta behövs nog ses in live för att kunna lägga rätt diagnos.

2017-10-05 kl 19:07

Tack Hagbard för ett mycket uttömmande svar.
Jag har inget svar alls på det du skrivit. Jag vet bara att det varit en ägare fran tills jag köpte den i slutet av augusti i år. Det jag tänkte var att tömma varmvattentanken inför vinteruppställningen. Skall ha den utomhus som mina andra vagnar gjort. Står under tak med ett överdrag som skydd.
Jag är övertygad att vattnet nu har runnit ur.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017