Aldepanna gurglar/bubblar vid kall väderlek (äldre Cabby) / av huspåvagn

• 7 svar
Aldepanna gurglar/bubblar vid kall väderlek (äldre Cabby)
2016-12-11 kl 18:27

Sitter en aldepannan 2923 i vår husvagn, en cabby från början av 1990-talet. Har köpt husvagnen förra sommaren och vintercampar nu för första gången.

Var ca -15 i helgen då vi kom till campingen. Andra dagen så upplevde ett rinnande, gurglande ljud som påminner om när man har luft i värmesystem.
Ljudet är koncentrerat till pannan och ej radiatorkretsen.

Vad beror detta på?
Är det någon form av kavitation runt pumpen?

2016-12-12 kl 03:23

Har samma panna. Visst kan det gurgla till i pannan ibland. Har inte provat vid -15 dock.. Men nog kan det låta som rinnande vatten ( vilket väl i och för sig nog är glykol - nåt vatten har vi inte i vår panna.) Har du varmvattenberedare så vet jag faktist inte om den låter nåt när den inte används.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-12-12 kl 18:56

Inte har man väl enbart glykol i systemet utan vatten.

2016-12-12 kl 19:55

Tack för svaren ShadowF och Bighoj.

Det är 40% glykol (röd färg) i radiatorsystemet.
Det rinnande/gurglande ljudet kom först när det blev kallt. Har inte haft det ljudet i somras när vi campade i fjällen och körde värme på kvällar/nätter.

2016-12-13 kl 23:50

Ja, man blandar alltid vatten och glykol.
Jag har haft ett mysko ljud i min vagn, men det visade sig vara lagringen till cirkulationspumpen. Jag gjorde ett nytt glidlager (ny pump kostade ju över 1500 kronor), och nu är det tyst. Dock låter jag bli att bo i vagnen när det är -15°C. Jag campar för att det ska vara gott, inte för att det går.

2017-01-01 kl 21:05

En bekant hade samma problem det började gurgla när det blev kallt, de har försökt att lufta men de hjälpte inte. Det hjälpte dock med att fylla på lite extra glykol i systemet.

2017-01-27 kl 11:25

Tack för tipset Priebe!

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05