Aluminium i karosser till Kabe och Polar / av Helexia

• 2 svar
Aluminium i karosser till Kabe och Polar
2021-03-21 kl 20:02

Är det någon som vet när Kabe respektive Polar började bygga husvagnsmodeller med kaross i aluminium (jag avser först och främst de allra första versionerna, som väl enbart gjordes med aluminium på utsidan)?

Jag antar att det inte var i alla modeller samtidigt - så till vilka modeller var det i så fall?

Lyxigast vore naturligtvis med ett svar med årtal för när aluminiumkaross infördes modell för modell, men alla information i ämnet är av intresse.

Bonusfråga ställd till de som eventuellt har har lite extra tid över:
Vore också trevligt att veta om det finns någon detaljerad historik för Kabes respektive Polars, husvagnars tekniska utvecklingshistoria och skulle därför gärna få reda på var man kan se någon form av tabelluppställning där man kronologiskt går igenom de olika modellerna och hur det utvecklats tekniskt och utrustningsmässigt år från år.
Fakta för sådant som vikt, axlar, material (chassi, kaross, inredning), komfort, innovationer/nyheter (som t.ex. uppvärmning) för resp. år och modell, är exempel på sådant som är av intresse i en sådan lista.

(Jag är redan bekant med den historik som finns på Svenska Kabeklubben: https://svenskakabeklubben.se/home/kabe-historia/.
Den är helt ok, men täcker alltså bara bitvis det jag är ute efter enl. ovan.)

Tacksam för all information!

Mvh
Helexia
2021-03-25 kl 10:11

Helexia skrev:
Är det någon som vet när Kabe respektive Polar började bygga husvagnsmodeller med kaross i aluminium (jag avser först och främst de allra första versionerna, som väl enbart gjordes med aluminium på utsidan)?

Kan inte vara så svårt att förstå kanske då aluminium uppfans 1886 av en Fransman och sedan 1934 så finns det tillverkning i Sverige som producerade aluminiumplåt. Och till byggen av Fordonet Husvagnar så är det i gemen byggda med aluminiumplåt som ytterskal sedan resp, vagnsbyggare påbörjade sina tillverkningar. Utom den som togs fram med en typ av glasfiberarmerat skal av innovatören Mauritz Bolin som kallade denna för just "Favorit".

Men håller du på med någon typ av uppsatts eller uppdrag som generera lite slantar så rekommenderar jag KB (Kungliga Biblioteket) där finns litteratur från alla tillverkare att ögna igenom men det tar tid och det är nog inte helt gratis i alla lägen.
Men att spåna här kan ju ge lite men inte alla gånger då så sakliga fakta då det är mycket tyckande.

• 2 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206