Ändra totalvikt på husvagn / av KTH

• 8 svar
Ändra totalvikt på husvagn
2016-07-13 kl 16:13

Hej
Är det möjligt att höja totalvikten på en vagn om jag gör en ny registreringsbesiktning?
Krävs det något intyg från tillverkaren (i det här läget Hobby? Kan tänka mig rent trafiksäkerhet att det kan styra hur mycket axlarna klarar av
Någon som vet? Jag har BE kort och en boggie Hobby Premium 650 2013
Jag vill höja totalvikten för att möjliggöra högre lastvikt

2016-07-13 kl 16:20

Hej.
Det där kan vara individuellt på olika vagnar. Bäst är att du hör med importören i Sverige..
http://hobbycaravan.se/
Dom bör veta vad som gäller för just din vagn..
Ha gärna regnr, och chassienr, och kanske bromstypsnummer tillgängligt vid kontakt med dom.

2016-07-13 kl 16:32

Stort tack Knutaugust. Nu har jag fått inspel hur jag kommer vidare. TACK

2016-07-13 kl 17:41

Kan meddela när jag navigerade på Hobbycaravan hemsida

Det går att ändra vikten, finns två alternativ från årsmodell 2007 (Hobby)
1. Begära nytt typintyg samt ny tillverkarskylt från tillverkaren , i det här fallet Hobby. För att kunna begära intyg måste det stå "rätt "versionskod" vagnen är godkänd i. Koden står i vagnens registreringsbevis och är den "MIN, MITT eller MAX" kan man flytta mellan dessa fasta vikter utan att göra en s.k. teknisk förändring. Anmäl önskad vikt till Hobby, kostar 3000 kr.
2. Är det någon annan kod än ovan nämnda krävs en teknisk förändring i form av att man monterar en extra tvärbalk i chassit. Osäker om det krävs ny reg.besiktning men har ställt frågan till Hobby

2016-07-13 kl 17:52

Det brukar behövas en ny registreringsbesiktning.. Kanske du behöver väga vagnen också.. Isf vänd dig till typ Stena Metall eller liknande för att få ett exakt värde på vikten,,bilprovningens vågar är oftast inte så exakta, har hört att vissa, endast har 500kg,s differenser tex..

2016-07-13 kl 17:55

Men det var "billigt" med endast 3000kr för detta, Knaus skulle ha närmare 6.000kr för samma intyg + balk.. Tillkommer gör kostnad för regbes.

2016-07-13 kl 19:37

Har en Adria552 uk. Höjde vikten där nyligen till en kostnad av totalt 6025kr. Balk 1700kr intyg från Adria 3125kr Besiktning 1200kr. Behövde ej väga vagnen han gick på tidigare vikt. Jag monterade själv balken annars hade det tillkommit monteringskostnad. Tyvärr så var balken inte i rostfritt som sagt vid beställning inte ens galvad. Behövde även göra en liten ändring pga gasolrör där balken skulle monteras, pga Adria har nu mer en universal balk. Inget större problem om man är händig och om man har svets. Det märkliga är att balken monteras mellan längs gående balkar i trägolvet inte i chassiet.

2016-07-14 kl 07:38

Kan tänka mig att det tillkommer extra utgifter förutom avg. fr Hobby som du beskriver 552 uk.
Stena Metall ska jag söka på, Tack för det Knutaugust.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03