Andrahandsvärde på fullbredd eller smalare? / av Sir-n

Andrahandsvärde på fullbredd eller smalare?
2014-01-15 kl 08:33

Enl Kabes återförsäljare tappar man i andrahandsvärde på att köpa en 230cm bred husvagn från dem. Därför köps den ju också sällan.

Solifer har sin egen serie, Artic med 227cm bredd. Den är eftertraktad för sin bredd och resevänlighet.
Kanske Kabe skulle få sälja mer om de döpte sina smalare std till ett eget namn, tex Kabe Traveler.

Då är ju förutsättning klar precis som Solifers Artic.
Det skulle kanske vara ett alternativ för de som vill ha en resevänlig husvagn?

2014-01-15 kl 09:04

Tycker man ser många förfrågningar på forumet där personer letar efter 230cm vagnar. De där 10cm på varje sida gör ju en del ur negativ synpunkt. Så absolut känns det som om Kabe och andra tillverkare skulle kunna bättre marknadsföra lite smalare vagnar.
Köpte mig en Weinsberg 230cm vagn för ett par år sedan och är väldigt nöjd med den och hoppas inte att den värdeminskar allt för mycket. Den är å andra sidan också barnkammarvagn och det är också något som känns rätt efterfrågat.

2014-01-16 kl 18:35

Tror man kan dela upp campare i tre kategorier:
- säsongare, de som använder husvagnen som sommarbostad och därmed vill ha så stor vagn som möjligt
- de som reser med husvagnen, de vill ha en smidig vagn som är lätt att dra
- husbilsåkare, de villa ha husvagnens möjligheter men slippa dra

Tyvärr är nog husvagnsresenärerna i minoritet, därav följer att efterfrågan på smidiga resevagnar är ganska liten och andrahandsvärdet blir sämre än på stora vagnar.

Men med tanke på att dragbilarna blir mindre och mindre så borde efterfrågan på mindre vagnar öka så framtidens husvagn borde vara en liten smidig lättdragen vagn. Så vem vet, andrahandsvärdet på mindre vagnar kanske blir bättre framöver.

2014-01-16 kl 22:30

Själv är vi resare och vill ha en smidig vagn vilket vi också har. 2.30 bredd...
Uppskattade det i Fjällbacka 2012 då vi kom lite fel i jakten på ett systembolag vi inte hittade..

2014-01-17 kl 22:11

Varför n smal vagn dom bredare är ju rymligare som bostad det är komforten camparna vill ha, Kabe bygger både smala och breda att dom säljer mer breda dom efterfrågas mer av camparna, men det går även att få smalare vagn för den som vill det, det är samma med bilarna Kabe har breddat den halvintigrerade bilen till 2,50 och det verkar att vara intresse för den inte så konstigt så usel komfort där är i en bil jämnfört med vagn.

2014-01-18 kl 15:24

-

2014-01-18 kl 15:53

Inte är väl andrahandsvärdet sämre direkt för Solifers Artics husvagnar.
De har ett eget namn!

Kanske man skulle bli produktchef på Kabe?

2014-01-18 kl 16:44

Ja sök den tjänsten den är ledig försäljnings chefen Skogeryd har slutat så dom behöver en ny, det där med breda o smala vagnar har altid varit ett hett ämne attt diskutera men faktum är att breda agnar säljs mest, om det sen beror på andrahandsvärdet vet jag ej.

2014-01-18 kl 17:11

Tack Bero den skall jag söka. Jag hänvisar till Bero.

2014-01-18 kl 19:51

Ytterligare en tråd som det blev skit av, det är inte många som är intresserade av att läsa era sarkasmer. Kan man inte hålla sig till ämnet och tillföra något nyttigt så gå ur denna grupp.

2014-01-18 kl 20:00

slimminge skrev:
Ytterligare en tråd som det blev skit av, det är inte många som är intresserade av att läsa era sarkasmer. Kan man inte hålla sig till ämnet och tillföra något nyttigt så gå ur denna grupp.

Vem startade tråden ?
Varför inte starta en egen tråd så kanske du slipper bli missnöjd?

2014-01-18 kl 20:00

Sörren skrev:
Vem startade tråden ?
Varför inte starta en egen tråd så kanske du slipper bli missnöjd?

Så startar man en tråd så har man ensamrätt att också besvara den? Det kan vara bra att veta.

2014-01-18 kl 20:05

Jag är medveten om att du startade tråden men jag tycker inte du har någon större rättighet att vara otrevlig för det.
Jag har startat trådar innan men eftersom det finns en handfull av personer som måste kasta skit på andra har min lust att skriva här blivit mindre, jag läser de flesta trådar här och tycker det är trevligt att utbyta erfarenheter.

2014-01-18 kl 20:28

bero skrev:
Varför n smal vagn dom bredare är ju rymligare som bostad det är komforten camparna vill ha, Kabe bygger både smala och breda att dom säljer mer breda dom efterfrågas mer av camparna, men det går även att få smalare vagn för den som vill det, det är samma med bilarna Kabe har breddat den halvintigrerade bilen till 2,50 och det verkar att vara intresse för den inte så konstigt så usel komfort där är i en bil jämnfört med vagn.

Ja du bero, alla campare vill ha komfort MEN när man reser så har storleken betydelse. Om storlek vore lika med komfort skulle alla campare åka nio-meters full-breddad boggievagn eller Concorde liner. Själv har jag provat stor husvagn och sett dess begränsningar, nu åker vi sju meter lång och 230 cm bred husbil. Nästa husbil blir nog mindre för att göra resandet enklare och komfortablare. Komfort är inte bara utrymme, utan ett fordon som är anpassat till de behov man har. Det ska vara komfortabelt att resa.

2014-01-18 kl 20:55

Håller med dig LAEN, vill man åka runt så kanske det blir jobbigt med för stor vagn.

2014-01-18 kl 22:55

Sörren skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

Suck. Ids inte ens komentera det.

2014-01-18 kl 23:00

perin skrev:
Sörren skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Du har just gjort det ;-)

2014-01-18 kl 23:57

LAEN skrev:
perin skrev:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Du har just gjort det ;-)

Jo, iofs.

2014-01-20 kl 08:23

Vill jag åka med en stor vagn är det väl upp till mig, tycker inte det är problem att resa med en stor vagn, men det är vad jag tycker, alla är vi olika.

2014-01-20 kl 10:38

TF det var inte det frågan var.
Var en väljer sitt sätt.

Frågan var mer om Kabes smalare husvagnar, vilka inte har ett vettigt andrahandvärde.
Mitt förslag var att döpa dem till ett eget namn.

2014-01-20 kl 19:52

Bred eller smal vagns andrahandsvärde beror ju på tillgång och efterfrågan. Det är ju upp till var och en vilken bredd man väljer 2,50 m eller 2,30 m. Att ha en 2,30 m vagn efter är ju smidigare än en på 2,50 m efter, men man vänjer sig ganska fort vid bredden på 2,50, man skaffar sig snart en referenspunkt var vägkanten är och var hjulet är innan det går ned i diket. Men det är en stor skillnad och sitta i en Buss på 2,55 m med stadiga speglar än en bil med en husvagn på 2,50 och fladdriga speglar, och ha bredden efter bilen.

2014-01-20 kl 22:03

Jag har kört med både smala och breda vagnar även långa och korta jag har hunnit med en del på 40 års dragande, de första milen käns främmande vilket man drar men sen vänjer man sig, men efter som dom breda vagnarna sljs mest så får man väl utgå ifrån att köparna föredrar dom och borde det kanske bli bättre andrahandsvärde på do tror jag.

2014-01-21 kl 21:34

Jag tillhör nog minoriteten som vill ha en så liten vagn som möjligt. Just med tanke på att det ska vara snabbt och enkelt på kvällen och lika på morgonen. Jag letar just nu efter en vagn som inte är mycket över 2 meter i bredd samt låg så att den blir lättdragen och soppakostnaden stannar på en rimlig nivå.

En rese/upplevelsevagn helt enkelt.

-J

2014-01-21 kl 23:32

Så länge det är populärare att stå veckovis på camping än att resa längs med skogsvägarna (vilket vi som gör är glada för då det inte blir så trångt på de smala vägarna) blir efterfrågan liksom andrahandsvärdet större/högre om tillgången är sämre - annars inte. Vad man sedan föredrar beror ju som vanligt på de egna behoven

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2014-01-22 kl 10:25

jronnblom skrev:
Jag tillhör nog minoriteten som vill ha en så liten vagn som möjligt. Just med tanke på att det ska vara snabbt och enkelt på kvällen och lika på morgonen. Jag letar just nu efter en vagn som inte är mycket över 2 meter i bredd samt låg så att den blir lättdragen och soppakostnaden stannar på en rimlig nivå.

-J

Håller med. När man kört in på en smal skogsväg och plötsligt fattar att det inte går att vända, då hänger man av vagnen, vrider den helt om och kör in bilen i spenaten, vänder och hänger på igen. Lite får man väl rodna, men man hittar inte de fina ställena om man inte chansar lite...

2014-01-22 kl 10:47

jronnblom skrev:

-J

Fritidsvagnen kanske?
Tycker faktiskt det ser ut som den e helt okej.

2014-01-22 kl 21:52

Är lite kär i en Hymer Eriba Triton 430 med höj och sänkbart tak. 2 meter bred och ungefär lika hög när taket är nerfällt :)

-J

2014-01-22 kl 22:25

Jag köpte en husvagn som jag ville ha, inte för att sälja?! brukar man köpa för att veta andrahandsvärdet? Jag köper det jag vill ha och det blev en så gammal husvagn 220 bred. då det ej finns (i sverige) någon ny så smal. Och de små vägarna jag har varit på har man inte kommit in med 230 vagnar!

2014-02-15 kl 17:22

Att det säljs mer fullbreddare, kan det kanske också bero på att försäljarna får bättre provision ju dyrare vagn de säljer? Eller är det som somliga har framfört, att majoriteten vill ha en "sommarstuga" med säsongsplats om än på hjul? Jag vet inte och jag utger mig inte heller för att ha något svar, men det vore faktiskt intressant att veta.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-15 kl 22:38

Vi är inte långliggare, vi brukar åka till Italien på sommaren men vi flackar ju inte omkring utan brukar ligga 2 veckor på ett ställe, vi har en 250-vagn för att vi uppskattar rymligheten i en sådan vagn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017