Andrahandsvärde på fullbredd eller smalare? / av Sir-n

Dölj första
Andrahandsvärde på fullbredd eller smalare?
2014-01-15 kl 08:33

Enl Kabes återförsäljare tappar man i andrahandsvärde på att köpa en 230cm bred husvagn från dem. Därför köps den ju också sällan.

Solifer har sin egen serie, Artic med 227cm bredd. Den är eftertraktad för sin bredd och resevänlighet.
Kanske Kabe skulle få sälja mer om de döpte sina smalare std till ett eget namn, tex Kabe Traveler.

Då är ju förutsättning klar precis som Solifers Artic.
Det skulle kanske vara ett alternativ för de som vill ha en resevänlig husvagn?

^^ Första inlägget ^^
2014-01-15 kl 08:33

Enl Kabes återförsäljare tappar man i andrahandsvärde på att köpa en 230cm bred husvagn från dem. Därför köps den ju också sällan.

Solifer har sin egen serie, Artic med 227cm bredd. Den är eftertraktad för sin bredd och resevänlighet.
Kanske Kabe skulle få sälja mer om de döpte sina smalare std till ett eget namn, tex Kabe Traveler.

2014-02-17 kl 09:52

vad är det för märkvärdigt med en bred vagn, dom är inte värre att hantera än smalare, om där nua är så stor skillnad på andrahands värdet så är det naturligtvis för att dom säljer bättre varför för att dom är mer otyckta att bo i,på campingar ser man mest breda vagnar även dom som kör mycket, så var ligger problemet. Kabe kom med den breda vagnen 1998 sen gick den upp som en raket i försäljningen det är inte andrahandsvärdet som efter frågas när man köper vagn det boendet komforten. nu fins där breda Husbilar änligen blir där lite boende komfort i dom kojorna åxå.

2014-02-17 kl 11:29

Bero du skriver "Vad är det för märkvärdigt med en bred vagn de är inte värre att hantera en än smalare" Hur tänkte du där.

Jämförelse: Klart är att ett brett arsel är svårare att få ner i en flygplansstol än ett smalt?

Men de som reser mycket och använder sin husvagn som det var tänkt från början när Kabe skaparen gjorde sin första husvagn vill kanske inte ha en fullbreddare att dra omkring med.

Nu går trenden även bland många husbilsägare att de efterfrågar mindre husbilar som typ en plåtis. De tycker att en vanlig husbil är för stor med sin bredd 230cm.
Marknaden verkar gå mot att många vill ha en mindre husbil. Detta speglar så klart även personer som "inte" har husvagnen som sommarbostad, de som reser med husvagnen istället, så som det var tänkt från början!.

Nu har Cabby begripit detta och lanserar Cabby Cruze som en resevagn.

Det är väl klart att de breda fullbreddarna är omtyckta på Campingar, låg jag jämt på en Camping skulle jag vilja ha en Villavagn.

Tror att Kabe inte får sälja så många 250cm breda husbilar faktiskt!

2014-02-17 kl 21:21

När jag köpte min Cabby letade jag efter billigast möjlig, max 1000kg totalvikt, 4 bäddar, toalett och inte möglig. Det kostade 45.000:-. Jag tror att prisraset är nog förstakanske 5 åren sen är det nog tvärt om. Många som ska ut på vägarna och rulla köper nog gärna beg då de vet att milen syns fort.

2014-02-18 kl 09:43

Jag tycker MartinP har en mycket bra poäng. Om jag köper ny vagn köper jag en som jag vill ha och utrustar den efter mina önskemål.Eventuellt andrahandsvärde känns inte så viktigt eftersom en husvagn, enligt min mening, inte är nått man byter bara för bytandets skull.

2014-02-18 kl 09:59

euroline-56 skrev:
Jag tycker MartinP har en mycket bra poäng. Om jag köper ny vagn köper jag en som jag vill ha och utrustar den efter mina önskemål.Eventuellt andrahandsvärde känns inte så viktigt eftersom en husvagn, enligt min mening, inte är nått man byter bara för bytandets skull.

Helt rätt, vi hittade en 5 år gammal vagn som passade oss och den har vi haft i 10 år nu och har ingen tanke på att byta den än.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-02-20 kl 08:33

De där är väl lite vad andrahands marknaden vill ha. Med ledning av vad som skrivs här så verkar draget efter både smalare och fullbreda husvagnar lika stort så jag har svårt att se varför värdeminskningen skulle vara annorlunda beroende på vagnens bredd.
Drar själv runt på en över 2 tons vagn i fullbredd och ser inga svårigheter med det. Fast å andra sidan så kör jag 24m ekipage i full bredd till yrket så jag är inte rätt man att ta åsikt efter.

2014-02-23 kl 23:12

Instämmer med dig stigK
Det blir mycket rymligare i en fullbreddare så hade det inte varit för det upplevda behovet hade nog jag också satsat på en sådan. Men man kan ju inte få allt.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-02-26 kl 15:21

Frågan från början var ju andrahandsvärdet, om man nu skall bry sig om det. En aspekt, som inte nämnts, är att en 250 vagn väger mycket mer och skall man ha en acceptabel lastvikt och inte riskera sitt körkort mm krävs en rejäl bil och ett BE-kort. Och det kan vara ett hinder för förstagångsköparen av en 8-10 år gammal vagn. Då kanske efterfrågan på mindre och lättare vagnar ökar med efterföljande prisstegring.

2014-02-26 kl 16:39

Sir-n skrev:

Frågan var om Kabes smalare husvagnar 230cm!

Sen om andrahandsvärdet på husvagnar vilket har 230cm bredd är nog intressant ändå!

2017-01-16 kl 14:33

hej kan ju vara så att det säljs så lite 230 vagnar.beror på att handlarna inte har några hemma.jag köper aldrig ny bil husvagn på beställning då det blir dyrare alltid enklare att göra ett bra pris på ett fordon som står i hallen oss handlaren.ps konstigt att man får köra 250 vagnar på b-kort borde vara e-kort minst.
har mött många genom åren som har noll koll på var dom har vagnen.. heja mera smal vagnar och använd hjulen så ses vi kanske i sverige nånstans.

2017-01-16 kl 14:48

Köpte solifer artic 366, 2012. Konstaterade igår att den säljs begagnad för samma pris jag köpte min för som ny, visserligen lite udda modell och troligen inte så värst många tillverkade.

2017-01-16 kl 16:28

Berätta gärna vad det är för bredd på vagnen. Då faller inlägget bra in i tråden.
Ostberg/moderator

2017-01-16 kl 16:42

Ber om ursäkt!
Utgick från att tidigare inlägg om modell artic räckte angående bredd

2017-01-16 kl 17:36

Din tanke stämmer absolut, men alla läsare backar inte tillbaka i tråden för att leta information. Speciellt inte om tråden legat i träda något år.
Nåväl nu vet vi att en Artic är 227 cm bred.
Kul att få info om att ditt andrahandsvärde var så bra.
Ostberg/moderator

2017-01-17 kl 00:17

Att jag har en vagn som är 250 cm bred beror mest på att den köptes begagnad, och helt enkelt var så bred. Den förra, som köptes ny, var 230 bred. Men det var ju 1991, så det var mindre vanligt med 250 cm då.
Dragbilarna blir ju knappast mindre, snarare större (och tyngre). Därför behöver man BE-kort, eller åtminstone B96, för att köra med nästan allting numera, så vikten spelar ingen större roll. Min bil får jag bara dra 1100 kg efter med B-kort, och det finns ju ingen vettig vagn med den totalvikten.
Jag skulle upp för en smal och krokig grusväg med husvagnen en gång. Stenmurar vid sidorna också. Tyckte att där fick man minsann hålla koll, men så sa min kusin, som åkte med, att hans bror hade kört samma väg. Med timmerbil. Med släp efter. 260 bred och 24 m lång.
Då teg jag och körde bara.

2017-01-17 kl 02:51

Bytte upp mig från min solifer artic 366, till en större artic 560, samma bredd 227. Trivdes inte alls med den, kändes mycket smalare än sin lillebror 366. Konstigt nog ,Kände mig livrädd för att byta och börja dra en fullbrädds vagn på 250, skaffade till sist en Cabby 620 modell med fullbrädd. Drar den lika fint på samma småvägar nu som tidigare. Oroade mig helt i onödan över brädden.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206