Åter husvagn / av Doris

• 13 svar
Åter husvagn
2017-08-10 kl 15:38

Efter några år med husbil har vi idag åter köpt husvagn.Tycker roligare med husvagn.

2017-08-10 kl 19:32

Hej Doris

Hoppsan ... alla går över till husbil
Intressant tankegång rent spontant kanske husbil dra på sig mer kostnader ...bara en undran
Berätta gärna lite mer varför ni gillar övergången igen till husvagn

information och erfarenheter kan man inte få för mycket av

cvo

2017-08-10 kl 20:27

Jag tänkte detsamma som cvo.Vi vill själv inte ha husbil av flera orsaker-Vill kunna ta bilen och dra iväg när vagnen står på campingen,man får betydligt större boplats i husvagn än husbil för samma pengar,husvagnen är betydligt billigare att hålla och vi lägger hellre de pengarna till att resa och att spara,vi tycker också att det är mycket avslappnande att ta det lugnt i 80/85 km/h och slippa stress(Har semestrat med både bil och mc och legat på farter kring 150 km/h så det är skönt att ta det lugnt)

2017-08-10 kl 21:38

Lite andra tankegångar går mellan öronen
...varför skall alla skaffa husbil
frihet blir det så mycket bättre

Tveksam till detta verkar vara en ren modenyck att skaffa husbil
kommer säkert att få lite mothugg till mina och Bighoj åsikter
Kanske läge att få igång att en tråd i frågan

cvo

2017-08-10 kl 22:11

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig en mindre husbil som komplement till husvagn, men inte ersätta helt. Inte som det känns nu i alla fall.

2017-08-10 kl 22:27

Börjar tar fyr brasan ... gillar inlägget ge lite mer glöd i brasan jag tro och vet att många sitter inne med en hel del kunskaper

2017-08-11 kl 08:33

Har också haft mina funderingar på husbil men kommit fram till att husvagn är mer vårt sätt att campa och resa.
Vill gärna ställa upp mig och bo in mig för att sen göra dagsutflykter med bilen och komma tillbaka till möblerat bo.
Själva resandet är säkert bekvämare med husbil. Men att sen behöva packa ihop hela bohaget och stuva bilen för att göra dagsutflykter tycker jag känns sjukt krångligt.

Visst får man lite fler boendealternativ och kan spara en del pengar med att stå på mer eller mindre gratis ställplatser. Men vad kul är det att stå på en grusplan med en annan husbil på 1-2 meters avstånd?
Sen har vi det här med utrymmet, nämnts i en annan tråd.

Nej, för vår del blir det husvagn ytterliger några år.
Jag är för bekväm för att åka husbil.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-08-12 kl 12:27

En annan sak jag hört husbilsägare säga är att-Om du har husvagn måste du också ha en bil att dra denna(=2 fordon att hålla) med och då blir kostnaden stor för husvagnsägaren.Känner en hel del husbilsägare och ALLA har förutom husbilen även en vanlig bil i vardagen vilket husvagnsägaren inte behöver ha.Sen är det ju himla kul att vi är/tycker olika men man måste också vara ärlig i jämförelserna mellan husvagn och husbil.Har även hört husbilsägare säga att vi husvagnsdragare enbart är avundsjuka och att vi inte har råd med husbil.I vårt fall kan jag bara dementera detta.Jag brukar då ställa motfrågan om dom köper husbil enbart för att skryta och visa att dom har råd.Måste ändå säga att både husvagn och husbilsägare är överlag mycket trevligt folk.Vi har ju ändå ett gemensamt intresse,bara i lite olika former.

2017-08-12 kl 12:53

chriper skrev:
Har också haft mina funderingar på husbil men kommit fram till att husvagn är mer vårt sätt att campa och resa.
Vill gärna ställa upp mig och bo in mig för att sen göra dagsutflykter med bilen och komma tillbaka till möblerat bo.
Själva resandet är säkert bekvämare med husbil. Men att sen behöva packa ihop hela bohaget och stuva bilen för att göra dagsutflykter tycker jag känns sjukt krångligt.

Visst får man lite fler boendealternativ och kan spara en del pengar med att stå på mer eller mindre gratis ställplatser. Men vad kul är det att stå på en grusplan med en annan husbil på 1-2 meters avstånd?
Sen har vi det här med utrymmet, nämnts i en annan tråd.

Nej, för vår del blir det husvagn ytterliger några år.
Jag är för bekväm för att åka husbil.

PRECIS så jag också tänker och känner :) Vill gärna kunna koppla loss "hemmet" ställa det i ordning med utemöbler och tält/markis eller vad vi nu använder vid tillfället. Och sen kunna ta bilen och göra dagsutflykter och köra handla med mera.

Sen skulle jag kunna tänka mig en mindre husbil som Perin som ett komplement. Om man bara skulle på någon kortare tur eller speciellt evenemang där man i princip bara behöver någon form av övernattning någon enstaka natt.

Men man kan ju inte ha allt ;) Men visst hade man haft 100 miljoner över på kontot så hade det inte varit omöjligt man skaffat en av varje ;)

2017-08-13 kl 13:48

Två skäl, kunna koppla loss göra dagsutflykter större bodel

RT
2017-08-13 kl 19:40

Efter 15 år med husvagn och 10 år med husbil så kan jag bara konstatera att husbilen passar oss bättre. Sista åren med husvagn använde vi den på samma sätt som vi gör med husbilen, vi står stilla på samma ställe en eller som mest tre nätter. Vår säsong sträcker sig från mitten av februari till början av november, från sportlovet till höstlovet. Under den tiden tillbringar vi 60-70 nätter i husbilen. Sen händer det att vi ger oss iväg en sväng även mitt i vintern.

Målet med våra resor är att se, uppleva och besöka. Inte att campa.

För oss är det bekvämt när man:
- har allting med sig oavsett var man är
- på resande fot kan stanna, gå bak i den varma husbilen och laga mat eller
fixa fika
- kan välja övernattningsplats utan att behöva leta efter en camping, även om vi
ibland utnyttjar campingar
- parkerat så är allt klart, vill vi sitta ute så är det bara att ta fram möblerna
- är oberoende av service några dygn, vi har allting i husbilen, toa, dusch, kök,
sittgrupp och säng
- kan resa oplanerat utan att boka plats

När vi vill göra utflykter i närområdet så finns ju alltid cyklarna, annars är det bara att ta husbilen och åka. När kvällen kommer så hittar vi en ny plats att stå på.

Det kostar naturligtvis att äga och resa med en husbil. Men fördelen är att vi inte behöver hålla oss med en personbil som klarar att dra en stor husvagn. Det räcker med en liten bil för resorna i närområdet, alla längre resor gör vi med husbilen.

Den eviga frågan ställplats eller camping:
- vi utnyttjar bägge varianterna men undviker så långt det går alla campingar som
kallar sig Resort
- ibland är en grusplan utan service en perfekt övernattningsplats
- ibland är det bekvämt att stå på camping om man behöver tillgång till
service
- oftast är det trevligare att stå på en liten ställplats än att stå mitt i gyttret
på en camping

LAEN
2017-08-13 kl 20:22

Instämmer till 100% Laen, kan tillägga våra åtta år i tält. sedan hembyggda campingbilar under fem år innan 15 år med husvagn, nu en liten husbil sedan sju år.
Vi ligger runt 80 nätter/år i husbilen blev ungefär hälften i husvagnen/campingbilarna och lite mindre i tältet ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-08-14 kl 08:33

Med vårt sätt att campa så är husvagnen nr 1. För oss. Rulla på sommaren o ställda upp vagn och tillhörande kur på vintern. Vinter camping tycker vi är mysigt.

Det finns dock tillfällen jag brukar säga, nu skulle vi haft en husbil. När det regnar o man skall ta sig från bilen o in i vagnen för en mat/fikapaus.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03