Åtgärda mindre fuktskada i vägg / av tony

• 8 svar
Åtgärda mindre fuktskada i vägg
2017-09-12 kl 14:49

Hej
Detta blir mitt första inlägg här, men har varit aktiv läsare ett bra tag redan :)
Jag har fått en mindre fuktskada i min Kabe Safir GDL 92a. Enligt fuktmätningsprotokollet så finns det 26% fukt i ett område på 20-30 cm från vänster sida av fönstret framme och till hörnet. Enligt protokollet är det som ett "liggande T". Jag var inte själv med vid fuktmätningen så därav inga mer uppgifter. Misstänker att det är fönstertätningen som är dålig som är orsaken. Att korrigera fönstret är ju en sak, men hur reparera fuktskadan enklast?

Har läst div. inlägg här och på andra forum om fukt men känner mig osäker likväl.

Antar att 26% är relativt lågt och inte så farligt då bara på ett litet område, men borde väl korrigeras ändå. Har själv en liten "hemmamodell" av fuktmätare, men den visar aldrig över 10% i det området, för antar den bara mäter i ytskiktet.

I vilka lager är en husvagnsvägg uppbyggd? Kan man lossa på den ytskikt (tunn faner eller vad det nu är) tro utan att det går sönder så man ser bakom?

...eller räcker det att köra tex kupevärmare något dygn mot området? (Kan ju inte verifiera att det är löst efter det utan att betala för ett nytt fukttest, då min hemmamodell av fuktmätare inte mäter där om jag inte öppnar väggen på något sätt).

Tusen tack för svar på minga frågor, samt tips om hur ni hade gjort för att reparera detta.

2017-09-13 kl 14:05

Med min lilla erfarenhet av fuktskada så är arbetsgången att först åtgärda grunden till problemet, eventuell läcka, och sedan torka ut den fukt som bildats. Antingen med värme/avfuktare eller rent av låta det torka av sig självt. Det är ju inte så hög fuktighet och heller inte så stort område.
Lycka till!

2017-09-25 kl 07:09

I helgen tog vi ur framrutan, lade ny tätlist och ny tätmassa, så nu ska förstret inte läcka. Passade på att se hur väggens isoleringsmaterial såg ut då rutan var borta, men tyckte det såg torrt och fint ut. Testade mäta lite i kanten med min hemmafuktmätare. Fick den som högst indikera 10% i kanten på ytskiktskivan. Det enda jag tror mig kunna göra ännu är att värma det hela med kupevärmare över någon dag för säkerhetsskull.

2017-09-25 kl 09:11

tony skrev:
Hej Jag har fått en mindre fuktskada i min Kabe Safir GDL 92a. Enligt fuktmätningsprotokollet så finns det 26% fukt i ett område på 20-30 cm från vänster sida av fönstret framme och till hörnet. Enligt protokollet är det som ett "liggande T".

Antar att 26% är relativt lågt och inte så farligt då bara på ett litet område, men borde väl korrigeras ändå.

Vagnen har plastreglar ute i hörnen så de ruttnar inte.

Att den högre fuktindikeringen ligger ut mot hörnet kan betyda att endera tak skarven ovanför fönstret läcker ut mot den långa sidolisten eller som är vanligast att positionsljuset läcker in vatten via elkabeln, dessa får man oftast täta om då någon bytt glödlampan och brutit den glaset i stället för att använda en lämplig flatmejsel.

Ligger det förhöjda värdet strax under fönstret och ut mot hörnet så kan det vara att draghandaget har använts med för stort våld så list och tätning blivit defekt därunder.

Eller helt sonika att någon tvättat vagnen med typ avfettning som gjort att tätningarna börjat släppa

26% RF är för högt värde och källan bör åtgärdas.

2017-09-25 kl 15:01

Hagbard skrev:
tony skrev:
Hej Jag har fått en mindre fuktskada i min Kabe Safir GDL 92a. Enligt fuktmätningsprotokollet så finns det 26% fukt i ett område på 20-30 cm från vänster sida av fönstret framme och till hörnet. Enligt protokollet är det som ett "liggande T".

Antar att 26% är relativt lågt och inte så farligt då bara på ett litet område, men borde väl korrigeras ändå.

Vagnen har plastreglar ute i hörnen så de ruttnar inte.

Att den högre fuktindikeringen ligger ut mot hörnet kan betyda att endera tak skarven ovanför fönstret läcker ut mot den långa sidolisten eller som är vanligast att positionsljuset läcker in vatten via elkabeln, dessa får man oftast täta om då någon bytt glödlampan och brutit den glaset i stället för att använda en lämplig flatmejsel.

Ligger det förhöjda värdet strax under fönstret och ut mot hörnet så kan det vara att draghandaget har använts med för stort våld så list och tätning blivit defekt därunder.

Eller helt sonika att någon tvättat vagnen med typ avfettning som gjort att tätningarna börjat släppa

26% RF är för högt värde och källan bör åtgärdas.

Hmm, ok tack för svaret. Det förhöjda värdet ligger exakt som du skriver strax under fönstret och ut mot hörnet, som ett "liggande T"

Lämplig åtgärd för att torka det? Värme bara inifrån eller?

2017-09-25 kl 17:50

tony skrev:
Hmm, ok tack för svaret. Det förhöjda värdet ligger exakt som du skriver strax under fönstret och ut mot hörnet, som ett "liggande T"

Jag skulle nog föreslå att du börjar utifrån och inspekterar just vid draghandtaget och övergången till den långa sidoskenan.
Sitter ändstycket kvar på den breda alulisten under handaget?
Hur känns handtaget?
Hur ser det ut inifrån kofferten under denna hörna?
Kontrollera även positionsljuset ovanför, vatten går nedåt?

Eller helt sonika ta bort och täta om.
Skruvarna till handtaget sitter under plastplupparna (om dom finns kvar, finns dom inte kvar så har kanske någon annan varit där) och skruvarna till skenan sitter under de långa röda täckbanden uppe och nere på aluskenan.

2017-09-26 kl 07:35

Hagbard skrev:
tony skrev:

Jag skulle nog föreslå att du börjar utifrån och inspekterar just vid draghandtaget och övergången till den långa sidoskenan.
Sitter ändstycket kvar på den breda alulisten under handaget?
Hur känns handtaget?
Hur ser det ut inifrån kofferten under denna hörna?
Kontrollera även positionsljuset ovanför, vatten går nedåt?

Eller helt sonika ta bort och täta om.
Skruvarna till handtaget sitter under plastplupparna (om dom finns kvar, finns dom inte kvar så har kanske någon annan varit där) och skruvarna till skenan sitter under de långa röda täckbanden uppe och nere på aluskenan.

Inspekterade från utsidan igår kväll. Tycker allt verkar okej. Klart det är gamla fogar på gammal vagn, så skulle ju finnas att åtgärda på andra ställen också i förebyggande syfte, men blir nog till våren det.

Draghandtag sitter som det ska. Inget kostigt vid övergång till långa sidoskenan. Ändstycket på alulisten under handtaget är kvar, om än lite löst. Tycker det ser fint ut innefrån kofferten i hörnan. Någon fog/tätning där som såg dålig ut. Tätade lite där på insidan av det jag hade som överlopps från fönsterkorrigereingen, men finns ju inga fogar där inne helst på alla kanter över huvudtaget.

Positionsljusets glas gick att öppna med bara handkraft. Såg smutsigt ut där inne, men torrt.

2017-09-26 kl 08:21

tony skrev:
Ändstycket på alulisten under handtaget är kvar, om än lite löst.

Positionsljusets glas gick att öppna med bara handkraft. Såg smutsigt ut där inne, men torrt.

Sitter ändstycket med en eller två skruv så ta den det och täta om där bakom, speciellt i skruvhålen.

Glömde:

Kontrollera även ändstycke och skruv i den övre listen ovanför fönstret mot sidolisten.

Positonsljusets infästning mot karossen skall tätas bakom, har tätningen släppt där så går vattnet in via kabeln.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1418 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 532 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06