Att tänka på vid Totalrenovering av husvagn / av Glidslem

Att tänka på vid Totalrenovering av husvagn
2018-01-28 kl 19:39

Blev medlem här på sidan efter jag köpt mig husvagn (öggestorp 580 boggie 86). Den skall jag nu täta alla lister utvändigt på och byta/täta alla rostiga,otätade skruv.. inuti har jag kollat lite bakom tapeter och ser att jag får riva bort å göra nya väggar pga fukt (känner ingen mögeldoft),kanske även isolera om. Golvet vet jag ej om det bara är limmet som släppt eller om det är fukt än men har ändå tänkt lägga nåt fint "klickgolv". Semare kan solceller tillkomma. Ser det som ett kul projekt att satsa på för att sen bo i minst ett år i vagnen, nu till frågorna Vi alla i tråden gärna får hjälpa till med! :)

× hur testar man fukt i golvet utan att köra till besiktning?

× lämpligt material för regelverk och väggar för en så vinterbonad vagn som möjligt?

×Är det värt att köpa ny isoleringsfrigolit eller duger den gamla från 86 lika bra?

× hur värt är golvvärme för en låg budget?

Mer frågor tillkommer säkert men ni får gärna dela "nåt att tänka på!" Kommentarer :) jag ska försöka hålla denna tråd uppdaterad om hur jag går till väga i projektet ;)

MVH nybliven husvagnspöjk!

2018-01-28 kl 19:41

Vill också säga att jag inte hittar någon riktig manual för husvagnen, vart kan man få tag i det till en öggestorp som inte "finns" längre?

2018-01-28 kl 23:14

Bäst är nog i ditt fall att riva bort all väggbeklädnad, dvs skivor invändigt, sen inspektera hur det ser ut.. tänk på att det inge bara är trä som suger åt sig fukt utan även frigolit..
när du tätar får du ALDRIG använda ättikshärdande produkter som tex Silikon.. ättikan reagerar mot lättmetaller och fräter upp dessa på relativt kort tid..
vad gäller vagnen öggestorp så förs den inte längre nej, men företaget finns kvar med begagnatförsäljning samt tillbehör.. kan tänkas att dom vet var du får tag i instruktionsbok.. ska du satsa på golvvärme som nogräknad den skönaste värmen så ska du se till att golvet blir välisolerat även neråt...

2018-01-29 kl 12:18

Jag har påbörjat tätningen utvändigt med biltemas butyl. Ser till att nu täta bakom varenda skruvhål och skarv jag kan. Gör klart utsidan innan jag börjar riva insidan. Är det frigolit som gäller även för golvet?

2018-01-29 kl 14:17

Glidslem skrev:
Jag har påbörjat tätningen utvändigt med biltemas butyl. Ser till att nu täta bakom varenda skruvhål och skarv jag kan. Gör klart utsidan innan jag börjar riva insidan. Är det frigolit som gäller även för golvet?

Ska ju inte lägga mig i egentligen men att börja utifrån känns inte så bra. Kan ju hända att det är ruttet inifrån och då får man börja om igen.

Och att använda B-temas Butyl som mest är avsett för tak och amatörjobb i den egna trädgården känns heller inte så bra då den inte är plastisk. Är torr i sin konsistens mot det som fackmännen använder typ Butyl 1590 eller Tekton som är uppbyggda på ett helt annat sätt och är plastiska.

Man får det man betalar för och här bör man betala lite mer om man nu skall ha vagnen lite längre än ett år.

B-temas: Butylacetat
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Butyltatning-2000037757/

http://www.biltema.se/biltemadocuments/securitysheets/sv/364836_SDB.pdf

Fackmannamässigt: Polyisobuten
http://www.campingvaruhuset.se/ovrigt/kem-lim/bostik-1590-grasvart-butyl-tatningsmassa

https://www.bostik.com/sv/sweden/bostik-products/butyl_mastic_1590

Proffsanvändare: Polyisobuten
http://www.imexab.se/butyl.html

http://www.imexab.se/pdf/produktblad_butyl.pdf

2018-01-29 kl 23:35

Det går bra med frigolit, om du ska vara riktigt seriös så ska du fräsa ur i den där du vill ha värmeslingor.. detta om det blir tajt mellan skruvregler och golv..
som Hagbard skriver.. köp bättre grejer än Biltemas då det inte är så kul att få göra om jobben efter några år.. Bostiks är riktigt smidig att jobba med.

2018-01-30 kl 01:55

Har bestämt mig för att göra om de tätningar jag gjort med biltemas så att det blir ordentligt. Inte så mycket som tur är! Anledningen till att jag valt att göra utsidan först är för att jag inte får in vagnen under tak så den står inte skyddad i nuläget, börjar jag med väggarna inne i vagnen så lär det bli blött igen i detta busväder..

2018-01-30 kl 06:19

Ett budgetalternativ på golvvärme är att lägga golvärmefolie under det nya golvsskiktet. Jag har haft det i någon vagn och det fungerade bra.
Fördel var att man kunde använda bara golvvärmen utan att starta pannan.
Nackdel är givetvis att den inte fungerar om man saknar elanslutning, typ fricamping.

2018-01-30 kl 14:14

Jag är inte expert på någonting så ska inte lägga mig i mer än att det är viktigt att tänka på vikten på det material du kommer att använda.
Du nämner klickgolv och de erfarenheter jag har är att det är tungt och i husvagn behöver man oftast varje kilo lastvikt till annat.

2018-01-30 kl 19:19

För att kolla fukt i golvet kan en enkel fukttestare användas. Man kan lukta och känna sig fram också.
När du ändå är igång så kolla alla gummislangar och slangkopplingar till värmen. Hade en som sprack i min Solifer från 88. Givetvis mitt i vintern, vaknade frusen och satte fötterna i glykolvatten. Inte jättekul.

Ha stenkoll på vikten också om du bygger ny inredning. Kolla tjänstevikt och totalvikt. Har du sedan möjlighet att åka och väga vagnen helt strippad på inredning så vet du exakt vad du har att spela med.

2018-01-30 kl 19:23

Jag byggde ny inredning i en gammal Kabe 590. Vi fick bygga om flera gånger, riktigt svårt att bygga tillräckligt lätt. Man överdimensionerar gärna för att det skall hålla. Man kan tex använda hård tunn plyfa istället för spånplattor osv. så får man ner vikten.

2018-01-30 kl 23:11

Spånplattor är tunga utav helsike. Sådana har jag heller aldrig sett i en husvagn. Brukar vara plywood och lamellbygge.

2018-01-31 kl 01:53

Ska hålla koll på vikten, funderar därför på vad för träslag man kan använda om man ska sätta nya reglar. Asp är ju väldigt lätt och tål väta bra. Gran och Tall tror jag tål väta litet bättre varav tall är ett rätt så starkt trä. Vet inte vilket av gran å tall som väger mest men gran används en del till undergolv. Frågan är vad som är smartast anpassat till en husvagn

2018-01-31 kl 22:12

Vad gäller golv så kan du ta formflywood 13 mm samt lägga in vinylklickgolv istället för vanligt... betydligt lättare och klarar såklart fukt bättre.. men kolla så fet är en sort som klarar golvvärme..
lägger du in vinyl så ska du INTE ha nån foam under.
Istället för träreglar kan stålreglar vara ett alternativ... lite dyrare men lättare och tål fukten bättre.. istället för träfiberskivor på väggarna så kan du kolla in Berry Alloc eller Fibo Trespo som väggmaterial.. bägge är väldigt lätta och tåliga, godkända för våtrum men kostar runt 400-500kr/kvm... men kan var ett alternativ..

2018-02-01 kl 18:28

Vid alla ombyggnader av släp så finns det en vikt som aldrig får överskridas och det är den åsatta totalvikten.

Kan ju inte vara så kul att komma till besiktning och få rekommendationen att beställa en ny registreringsbesiktning och hoppas på att bromsutrustning draganordning axlar mm ev klarar den överskjutande vikten.

2018-02-01 kl 18:48

Glidslem skrev:
Ska hålla koll på vikten, funderar därför på vad för träslag man kan använda om man ska sätta nya reglar. Asp är ju väldigt lätt och tål väta bra. Gran och Tall tror jag tål väta litet bättre varav tall är ett rätt så starkt trä. Vet inte vilket av gran å tall som väger mest men gran används en del till undergolv. Frågan är vad som är smartast anpassat till en husvagn

Det finns lika många metoder i renovering som det finns snickare.

Men en rekommendation är att inte använda lövträd (går bra till möbler torra utrymmen).
Här i norden är det att föredra furu,senväxande på norrsluttning och averkas i januari och sedan låta torka under skydd i två år.

Norrländsk furu innehåller ett naturligt rötskyddsmedel (fungicid) som heter pinosylvin.

Detta och en riktig bit av kärnveden är ett otroligt byggmaterial till husvagnar. Det som är lite synd är att våra tillverkare inte har lärt sig det.

I övrigt så brukar man använda Lauanplyfa från 3.7 mm till 5 mm som är vanligast till innerväggar och golv.

2018-02-01 kl 19:19

Till info om just WBP,
WBP står för Water and Boiling Proof, vatten- och koksäker.

Sedan så finns det en annan beteckning som är MR, = Moisture Resistent, fuktresistent.

Övriga lim metoder på skivmaterial bör inte användas i husvagnar.

Fördelen med Lauan Meranti som den nu heter är att den inte skiktar sig så lätt då den är WBP limmad.

Skall finnas i tjocklekarna mellan 3,6 (3,7) till 9 mm.

2018-03-03 kl 21:40

Hur gick det sedan? :-o

2018-03-05 kl 16:47

I brist på värme har jag inte påbörjat någon tätning än. Det blir första steget, sen fuktkolla vad som behövs bytas. På tal om det, hur bra stämmer en fuktmätning om det är fruset ?

2018-03-05 kl 18:59

Glidslem skrev:
I brist på värme har jag inte påbörjat någon tätning än. Det blir första steget, sen fuktkolla vad som behövs bytas. På tal om det, hur bra stämmer en fuktmätning om det är fruset ?

Stämmer inte bra, blir för låga värden.

Det man mäter med en vanlig liten fuktmätare är egentligen konduktiviteten/ledningsförmågan och är det fruset så blir det inte så stor ledningsförmåga.
Värdena blir inte rättvisande.

Det kanske går att sätta in en värmefläkt från typ B-tema, Jula mm på några kW i nån eller några dagar och sedan mäta, då bör det kanske ha tinat upp så pass att mätning går att utföra inifrån som är det vanligaste.

Låt den inte så för länge bara så ev. läckage torkar ut.

2018-09-26 kl 10:47

ORKAR INTEEEE!!! har gjort massa jobba jag skrivit ner 2 ggr om här men sidan muppar sig och tar bort när jag ska skicka.. har däremot filmat momenten som jag tänker lägga på youtube när projektet är klart för feedback. länkar här när det kommer.
x tätat plåtskarv på utsidan
x isolerat, bytt väggar från fönster och ned.
X bytt en regel i vägg mot ny tryckinpregnerad
x bytt en bit golv från underedet och upp

forts följer..

2018-09-26 kl 16:55

Är det så bra med tryckinpregnerat? Det är säkert andra regler i en husvagn men i vanliga hus är det väl inte tillåtet av någon anledning. Borde det inte vara så tätt och torrt i väggen så behov av tryckinpregnerat inte borde föreligga?

2018-09-26 kl 18:25

Så kan det vara. Anledningen är att jag håller nere kostnaderna så mycke som möjligt och tryckinpregnerat kunde jag ta från jobbet med rätt mått. Nån som vet får gärna kommentera för/nackdelar med detta!

2018-09-26 kl 18:27

Har även använt fogskum för extra tätning i skarvar och hörn. För och nackdelar??

2019-04-19 kl 18:03

jag har en fråga vad anser ni om rutlim? de verkar vara plastisk och rörlig genom alal år och tål vatten. den är ju gjord för att hålla tätt mellan ruta och plåt. men fräter den på aluminium är de sån syra i de måste jag veta. tänkte använde de som butyl :) vid listerna.
tänkte använda biltemas rutlim. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/vindrutetatning-2000017139

2019-04-19 kl 23:51

Alla husvagnstillverkare har ju sedan många år kommit fram till att butyl är bäst som tätning så varför hitta på något annat? Butyl av god kvalitet (och där platsar tyvärr inte Biltemas butyl) torkar aldrig helt igenom vilket också innebär att den kan ta upp lite rörelser som man får räkna med i en husvagn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2019-04-20 kl 01:26

jag vet att biltemas suger men ajg menade biltemas vindrute tätning?

2019-04-20 kl 08:17

Och stigk menade fortfarande att om det hade varit bättre än butyl av rätt sort så hade husvagnstillverkarna använt det istället...
Varför inte använda vad tillverkarna kommit fram till är bra?

2019-04-22 kl 13:33

de sant men de är mycket billigare ^_^

2019-04-22 kl 14:19

Billigare än vad?

Skulle tro att det är billigare att köpa bra tätmassa direkt än att köpa billig först, och sedan göra om det, inkl laga de fuktskador man fick för att man tidigare tätat med kassa prylar...?
Förklara gärna hur du menar att det blir billigare att först göra fel och sedan göra rätt (eller göra fel igen)...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206