• 7 svar
Avfuktare
2016-12-09 kl 15:43

Är det ok att ha en avfuktare stående och igång i husvagnen ? Kan det bli för torrt ?

2016-12-09 kl 16:55

Kan aldrig bli för torrt :-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-12-11 kl 23:34

Det finns väl ingen avfuktare som inte har någon form av hygrostat. Dvs en termostat för fukt. Du ställer in den på den fuktighetsgrad du vill ha och så eftersträvar hygrostaten att hålla det. Har du ett vred får du kolla med en separat hygrostat vilket läge som passar. Normalt är runt 50% dvs 40-60%.
Tycker i och för sig att det likväl som acceptabla gränser uppåt, finns en gräns nedåt. Kan inte tänka mig att under 10% luftfuktighet kan vara bra för inredningen i längden. Ovanstående givet en omgivande temp. På 15-20 grader

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-12-23 kl 10:09

Jag brukar ha en Woods MRD10 stående i vagnen när den inte används, med spillslangen ut genom "golvbrunnen" i toan. Så länge man inte täpper igen vagnens ventilationsöppningar är det nog inga problem att låta en avfuktare gå kontinuerligt, jag har i alla fall inte märkt några problem med det.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-12-23 kl 11:08

Med alla ventilationsöppningar öppna så måste det ju vara ganska meningslöst, bara kostsamt. Jag brukar köra några dagar på våren och då täpper jag igen all ventilation både i golv och takluckor.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-12-25 kl 16:06

ShadowF skrev:
Det finns väl ingen avfuktare som inte har någon form av hygrostat. Dvs en termostat för fukt.

Jodå, det finns. Det beror ju på vad man har för typ av avfuktare. På mindre "konsumentmaskiner" sitter det säkert vred allt som oftast men jag har en modell "byggavfuktare" och där finns inget sådant. Den bara kör på...

http://hirent.se/webshop/view/luftavfukare-el-bjorn-a60bt?prp=webshop%2Findex%2F56-tork-och-uppvarmning1

2017-01-31 kl 15:36

stigk skrev:
Med alla ventilationsöppningar öppna så måste det ju vara ganska meningslöst, bara kostsamt. Jag brukar köra några dagar på våren och då täpper jag igen all ventilation både i golv och takluckor.

Mjo, men i mitt fall handlar det mer om att slippa den där "råa" känslan i dynor och sängkläder som kan uppstå vid fuktig väderlek, även om man kör grundvärme. Skulle det handla om att torka ut en vagn med misstänkt fuktproblem så skulle jag självklart täppa igen alla tänkbara (och otänkbara) öppningar för att undvika att utomhusluften kommer in.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
  • 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017