• 25 svar
Backkamera
2019-03-13 kl 11:33

Hej, någon här som monterat Biltemas trådlösa
kamera på sin husvagn och om det fungerar störningsfritt, vet att dom fungerar bra på husbilar men det blir lite annorlunda vid montering på husvagn kan jag tro.

Längre avstånd och mer plåt som skärmar av signalen mellan kamera och monitorn.
Någon som har erfarenhet av dessa?

2019-03-14 kl 06:43

Jag har en sådan. Den är inte alls bra. Bilden är helkass. En gammal analog är mycket bättre.

Desto sämre mottagning den får desto mer fördröjning i bilden blir det. Lagom så att man ser vad man har backat på. Min fungerade på personbilen. Inte på en pickup. På husvagnen så får man bild om man håller monitorn utanför bilen, bara om det är hus runt omkring som signalen kan studsa på. På ett fält fungerar den inte alls.
Jag har provat flera olika versioner av den också. Det är ett noname märke från början. Finns bla som LTC och några till.

Jag har beställt från utlandet istället som är till för lastbilar. Samma pris som biltemas. Kan återkomma när jag har provat den.

2019-03-14 kl 10:17

Jag minns inte var jag såg den, men jag har för mig att jag har sett någon modell där kameran hade en sladd, som man drog till framänden på vagnen/släpet. Där satt antennen, som då hade kort väg fram till bilen.
Den konstruktionen var förstås till för att komma runt problemet med att kameran hamnar utanför räckvidden i bakänden på ett släp.

2019-03-14 kl 10:28

Garmin BC30 är den modell jag monterat bak på min husvagn och dragit sladd under vagnen i kabelrör och monterat blåtandssändare i gasolkofferten. Och sedan tagit ström från en av vagnens främre positionsljus så att kameran alltid är aktiv. Sen har jag en Garmin Camper 770 som GPS och bildvisare bakåt. Allt fungerar bra rent tekniskt men kamerans bildkvalité är inte helt på topp. Tex. en ny Volvo har avsevärt bättre bild bakåt.

2019-03-14 kl 11:15

Ja, just det, det var en Garmin jag tänkte på. Jag hade ju massor av sådana tidigare, när jag testade mjukvara åt Garmin, men nu har jag inte skaffat många nya prylar från dem.

2019-03-14 kl 16:59

Det finns en del WIFI-kameror som fungerar så också. En app i mobilen. En sändare och kabel till kameran. Man får dock inte montera i gasolkofferten.
Den jag har beställt har också lös sändare. Kameran är en dubbelkamera. En vidvinkel som är riktad neråt samt en riktad bakåt som en backspegel. Mottagaren är inbyggd i en backspegel med skärm. Backspegeln fäster man över bilens backspegel när man har vagnen kopplad. Överföringen är digital och kameran 720P så bilden är ungefär som bilens egna backkamera.

2019-03-14 kl 17:01

Det är förresten viktigt att man har digital överföring om man kör trådlöst. De analoga störs av andra kameror och ibland får man in andra bilars kameror osv.

Vill man köra budget så köper man ett kit med kabel på typ ebay. Fixar en vattentålig kontakt för sammakoppling mellan bil och vagn. Då får man rätt bra bild till inga pengar.

2019-03-14 kl 17:09

Här finns en del att välja på. Modellen jag köpte finns dock inte längre.

https://www.reversingcamerasuk.com/

2019-03-14 kl 17:36

Det var inget bra betyg på Biltemas kamera, att det samma som LTC visste jag och monterat LTC i husbilar med bra resultat men det blir ju lite annorlunda när den sitter på en husvagn långt bak och mycket plåt emellan.

Har för mig att det finns lösa sändare/mottagare som man koppla ihop med vilken kamera/monitor som helst men kommer inte vart jag såg det eller var det önsketänkande.
Annars hade det varit bra med en kamera på bilen och en på husvagnen.

David du får gärna höra av dig när du testat den kamera du beställt.

2019-03-15 kl 06:51

Kan tillägga att biltemas/LTC inte tål vatten heller. Kamerahuset är inte vattentätt och kretskortet har ingen skyddslack.

R-line om du kollar på länken i mitt förra inlägg så finns det kompletta paket både trådat och trådlöst. Där finns lösa sändare och mottagare också.

2019-03-15 kl 17:48

David skrev:
Kan tillägga att biltemas/LTC inte tål vatten heller. Kamerahuset är inte vattentätt och kretskortet har ingen skyddslack.

R-line om du kollar på länken i mitt förra inlägg så finns det kompletta paket både trådat och trådlöst. Där finns lösa sändare och mottagare också.

Konstigt! Min från Biltema sitter bak på husvagnen och där är det inte torrt precis,aldrig några problem med den.Ändå ca 13 meter mellan kameran och skärm och har bild.Använder den som backspegel.

2019-03-15 kl 20:45

Jocke, har du den analoga eller digitala?
Förra modellen av Biltemas kamera var analog och den vet jag att man kunde få grannens kamera, råkade ut för det själv.

Fungerar din utan problem? Vilken modell har du.

2019-03-16 kl 08:31

R-line skrev:
Jocke, har du den analoga eller digitala?
Förra modellen av Biltemas kamera var analog och den vet jag att man kunde få grannens kamera, råkade ut för det själv.

Fungerar din utan problem? Vilken modell har du.

Jag vet inte vilken det är men den är köpt 2016.

2019-03-16 kl 10:35

Jag har den här:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/parkeringshjalp/backkamera-digital-2000034320

Finns att se på biltemas varuhus. Redan där såg jag att bilden var dålig. Men det är bättre än ingen bild alls. Nu funkar den dock inte på vår vagn som är kortare än Jocke.F´s.
Jag har läst i ett annat forum om folk som har bytt den hur många gånger som helst och till slut fått en som hade bra räckvidd.

Jag öppnade min kamera då den plötslig kortslöt och jag blev av med ljuset på ena sidan av vagnen. Då visade det sig att man hade klämt kabeln i kamerahuset vid ihopsättning.
Synd att man inte kan lägga upp bilder på enkelt sätt här så kunde jag visat i detalj.

Jag har för övrig hört att versionen med stora skärmen skall vara bättre. Men jag kände inte för att punga ut 2k för att testa.

2019-03-17 kl 11:18

Det är möjligt att den stora modellen fungerar bättre men monitorn blir för klumpig i en vanlig personbil, passar bättre i husbil.

Kanske bättre överföring i den stora och tydligen inte samma kamera som till den lilla, olika art.nr. på kameran som man köpa extra till dom.

Såg att det har kommit en ny modell med inbyggd DVR-kamera art.nr 43-171

2019-03-17 kl 12:02

Hittade en kamera hos Conrad med separat sändare från kameran, då borde man kunna sätta sändaren vid frontfönstret på husvagnen. Art.nr 1491085.

Den ser ut som den kommer från samma tillverkare som Biltemas kameror.

2019-03-18 kl 06:28

Kollade snabbt igenom manualen och där står inget om hur man parar ihop kameror med skärmen. Det får mig att tro att det är en analog överföring.
Sändaren är inte gjord för att sitta ute. Men det kan man lösa genom att sätta den i en liten plastkapsling tex.

2019-03-19 kl 11:20

Vi har en Dometic VT100 på våran vagn.
Den parar vi ihop med mobiltelefon eller surfplatta.
-Funkar kanon! :)

https://www.campingvaruhuset.se/husbilstillbehor/backkamera/dometic-vt100-wifi-kamera-cam-29s-svart

2019-03-19 kl 16:44

Dometic VT100 fungerar som denna:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/backhjalp/backkamera-619634/#tab04

Jag har en sådan på ett släp. Man får förlänga kabeln mellan kameran och sändaren så att sändaren sitter nära bilen. Kameran kopplar man så att den har spänning när ljuset är på. Annars tar det ett tag att koppla upp varje gång man skall använda den.
Helst skall man ha en separat surfplatta eller gammal telefon till denna typen av kameror. För kopplar du din telefon via WIFI till kameran så använder telefonen inte gsm för kartor och spotify eller vad man nu använder.

2019-03-19 kl 16:46

Var förresten inne på Swedol idag för att handla saker till jobb. Där har de en del kameror. Waeco, dometic och lite annat. Vissa kostar 4-8k och det är fortfarande samma kassa bild. Nä köp något billigt på Ebay och fixa lite själv så har man lika bra eller bättre bild för ett par hundralappar.

2019-03-19 kl 16:49

Glömde påpeka att jag är lite emot allt som kräver surfplattor/telefoner för att funka. Det blir alltid bök med appar som inte stöds vid uppdateringar osv. Det kan funka i nödfall men ett dedikerat system blir man gladare av i längden.

2019-03-19 kl 17:10

Det får nog bli som David skriver, kommer att handla något från Ebay, helt andra priser men det är ju chansning.

Men, hör gärna av dig när du testat den du köpt.

2019-03-20 kl 16:36

Självklart kommer en testrapport när jag har fått på prylarna på vagnen och kört en sväng.

Ni som funderar på backkameror, är kravet trådlöst då.
Jag har kört trådat inann. Fäst kamerakabeln runt den vanlig kabeln med buntband. Sen hade jag anslutning för kameran i bagaget och kabel till skärmen fiskade jag fram under mattan i bilen. Tog inte lång tid och var inte svårt heller. Svårighetsgrad beror givetvis på biltyp.

2019-03-20 kl 21:49

Jag har Biltemas trådlösa med två kameror kopplade. Den i bilen används lös med magnet bara när jag skall backa till med kulan. Den andra sitter ovan nummerplåten bak på vagnen.
Nu har jag en kort bil (Kuga) och mindre vagn (510). Vid körning tappar den kontakten emellanåt, men jag har den mest för backningen. Fungerar inte felfritt och ibland med fördröjning. Men på det stora hela tillräckligt för mitt behov. Trådat är ju naturligtvis betydligt stabilare, men samtidigt bökigare att installera.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2019-03-22 kl 06:37

ShadowF , har du stora skärmen eller den lilla och köpt extra kamera?

Kolla kablarna där de går in i kamerahusen. På min och några andras så har kabeln varit klämd i ett för litet hål. Det har skadat isoleringen och det har blivit kortslutning.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1511 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 571 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842