Backljus husvagn / av kanglou

Backljus husvagn
2018-08-13 kl 19:28

Hej, på husvagnen sitter det en 13 polig kontakt och på bilen 7. Jag har köpt en sådan där adapter men jag får inte backljuset att lysa antar att det blir knas med adaptern? Är man tvungen att ha det? Ska köra upp för utökad behörighet i okt och fundera då om man kan kugga sig pga att det släp som jag kommer att köra med har 13 polig kontakt och jag inte får backljuset att lysa även då. Eller bör man sätt dit en 13 polig kontakt även på bilen så man får det att funka och då kanske batteriet i husvagnen laddas med?

2018-08-13 kl 20:29

Att sätta dit en 13-polig på bilen är förstås bättre, eftersom du kan få alla funktionerna då.
Med sjupoligt får man (i regel) välja på backljus, dimbakljus eller batteriladdning.
Din adapter kopplar uppenbarligen inte ut något backljus, om du nu har det på bilen. Ofta kopplar adaptrarna ut dimbakljuset.

När jag köpte bilen jag har nu var det min första med 13-poligt uttag. Då byggde jag om mina släp från sju- till 13-poligt. Så nu kan husvagnen ha både dimbakljus, batteriladdning, kylskåpsdrift och backljus, om den hade haft några backlampor. Släpen fick backljus, däremot, men den har inte dimbakljus.

2018-08-13 kl 20:45

Ok man kanske ska byta så trots allt. Klarar man sådant själv tro? Gäller väll att hitta ett kopplings schema då till min Volvo V70 2,4 D 2010. tack för svar på min fråga.

2018-08-14 kl 08:49

Du måste nog in på verkstad för jag tror det behövs en programmering så bilens dator fattar att Du nu har 13-poligt.

2018-08-14 kl 10:09

Om vi nu antar att bilen har Volvos originalelsystem för draget, dvs. är försedd med TRM (TRailer Module), så ska det inte behövas. Det är samma TRM för sju och 13 poler i uttaget. Det skiljer bara på vilka utgångar man väljer att inte använda, om man har färre än 13 poler i uttaget.
Avkänning av inkopplad vagn sker på positionsljusen, som finns i båda kopplingarna, och övervakning finns på bromsljus och blinkers, som också finns i båda versionerna. Det är bara fyrpoligt uttag som fungerar annorlunda, och kräver en annan programvara.

Alltså bör det räcka med att byta ut kablaget. Det skulle i alla fall gå utmärkt att bygga om min 13-poliga till sjupolig, så jag har svårt att tänkta mig att de därför gjort olika program för de två. Om man ska ha batteriladdning, backljus eller dimbakljus på det stift som "blir över" väljer man genom att välja vilken kabel man ska koppla in till den polen i uttaget.

Kopplingsschemat säger hur det ska vara anslutet, men köper man Volvos kablage så ska det bara vara att trycka i kontaktdonen till TRM. Eller nä, du måste dessutom separat bygga den ständiga 12 V matningen på pol 9, för den passerar inte genom TRM.

2018-08-14 kl 12:56

Ok känns som man kanske ska be någon som har koll på detta göra det. Risken är väl att allt blir svart kanske :)

2018-08-14 kl 18:42

Ja du, jag vet inte alls vilken skruvarnivå du ligger på, så det kan jag inte ge några råd om. Kom hit, så kan du få lite hjälp.

2018-08-16 kl 09:58

På en av våra tidigare vagnar hade jag två backlampor på de främre stödbenen.
Dessa lyste upp längs med sidorna så man såg hjulen och marken bakom vilket underlättade backningen.
Kan faktiskt sakna det lite då och då på nuvarande vagn.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-16 kl 10:55

chriper skrev:
På en av våra tidigare vagnar hade jag två backlampor på de främre stödbenen.
Dessa lyste upp längs med sidorna så man såg hjulen och marken bakom vilket underlättade backningen.
Kan faktiskt sakna det lite då och då på nuvarande vagn.

Lite typ som en Saab 9000CS jag hade en gång i tiden där det satt ett backljus i de främre blinkerserna fast lyste bakåt. Smart då det även lyste upp sidan. Innovativt. :-)

2018-08-16 kl 12:08

Det där är också något som kommer från åkeribranschen. Min far var tidigt ute med backljus under flakkanten strax bakom hytten på Scanian.
Själv har jag sådan på min flaksläp, men den husvagn jag har nu har så mycket sidokjolar i plast, att det inte går att montera några ljus på något vettigt sätt.
Jag köpte låga, breda LED-strålkastare i Ullared som passade bra under flaket på släpkärran.

2018-08-16 kl 17:07

Min Mondeo tänder "corner lights" En sidostrålkastare i huvudsrålkastaren när man lägger i backen. Det är riktigt bra.
På förra vagnen hade jag också extra backljus. Nya har för stora sidokjolar för det.

2018-08-17 kl 14:18

På frågan om det är krav på att ha backljus på ett släp(husvagn) kan jag svara att det inte är så. De krav som finns är positionsljus (bakljus) stopplykta, körriktningsvisare, skyltbelysning och triangel. Detta är bak på släpet jag menar. Det finns andra krav på andra platser men din fråga handlade om bak.

2018-08-17 kl 15:25

Tack för svar allihopa, ibland kan det vara bra att kolla innan man frågar men iaf så hade jag inga backljuset på husvagnen trots att det ser ut som att det skulle vara det.

2018-08-20 kl 15:37

Angående byte från 7-poligt till 13-poligt på din Volvo, är det original kan jag verifiera att det bara är att byta kabelhärvan utan någon programmering. Eller det var åtminstone det på min V70N 2008, jag bytte för någon månad sen då jag köpte en nyare vagn med 13-polig. Volvo kan programmera om så att dimljusen på bilen inte tänds utan de bara tänds på vagnen om man vill, det har jag inte brytt mig om. Tänder jag dimljusen bak så tänds de både på bilen och vagnen. Om man behöver bygga om något för att ha ström alltid på pol 9 vet jag inte, all belysning fungerar i alla fall.

2018-08-20 kl 21:05

På V70N finns allt som behövs i donet 54/51, som sen kopplas ut till släpvagnsuttaget. Min kommentar gällde V70 II (modellår 2008-2016).

V70N har ingen separat TRM, utan allt till släpet kommer från REM (Rear Electronic Module).

2018-08-21 kl 13:28

Det finns en TRM-modul i min V70N från 2008. Den kan ha tillkommit vid faceliften 2005 kanske? Annars har någon gjort ett onödigt dyrt hemmapul.

2018-08-22 kl 19:04

OK, schemat jag kollade i var för 2004 års modell, så det kan ju hända de ändrade efter det.

2019-08-28 kl 23:15

Någon som vet vad skillnaden är på grön kontakt och grå? Jag funderar på att byta min 7-poliga till 13 på min xc70 men blir inte klok på bildelsbasen om jag kan köpa den gröna kontakten? Vad jag kan se så har jag en grå kontakt nu. https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=9&pc1=109&page=6&pc%5B0%5D=109107106&post_id=39905591
(Jag har första "nya" modellen xc70, 2008 årsmodell)

2019-08-29 kl 10:07

Jag är inte helt säker, men vill minnas att kontaktdonet som pluggas in i min TRM är grönt. Min XC70 är en 2012:a, som har sin original TRM.
Jag kan gå och kolla. Jag har den tidigare monteringen av TRM, så det är bara att lyfta på golvet och glo.

2019-08-29 kl 21:47

Ta gärna en bild så kan jag också ta en bild, blir enklare att jämföra bilder. Frågan är om det går att infoga här?

2019-08-29 kl 21:53

Nu har jag tittat. Det större donet på min TRM, liksom stickproppen som stoppas in, är grönt.
Ser ut som donet på kabelsatsen du hittade på Bildelsbasen.

2019-09-07 kl 19:21

Ser din ut såhär? https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2014_2016/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Dragkrok-Styrenhet/Alla/ID-37902649/

2019-09-07 kl 19:23

Jag gissar på att jag har den gamla TRM-modulen. Min har anslutningen på gaveln, inte under som den jag länkade till. När jag sökt runt lite verkar min modul likna dom som även satt i den gamla V70-modellen.

2019-09-08 kl 21:48

Nej, min ser inte ut så där. Jag har inte varit inne och glott på hur den ser ut i den andra XC70:n vi har. Den är en 2016, så där ser den kanske ut så. Men min är en 2012. Den har en lite "boxigare" modell, med kontaktdonet på sidan.

2019-09-10 kl 19:56

Okej och den har en 13-polig? För så som du beskriver ser min också ut. Kanske kan man endast byta kablage och kontakt fram till den? Kan man maila dig en bild på nått vis så kan jag visa hur min ser ut

2019-09-10 kl 22:47

I min bil är det samma TRM oavsett om man utrustar bilen med 4-polig, 7-polig eller 13-polig kontakt.
För 7-polig och 13-polig är dessutom programvarukonfigurationen densamma.

2019-09-11 kl 18:08

Ok men då borde jag kunna beställa en med grön kontakt då.

2019-09-11 kl 21:47

Rimligtvis, ja.

2019-09-16 kl 17:05

Vad har du för säkring på matningen till batteriladdning? Den orange kabeln ansluts till vänster bakom klädseln i bagaget. Det sitter en 15A där nu. Position F9 på översta säkringsmodulen

2019-09-16 kl 19:19

Det ska vara 15 A till den separata ständiga matningen, enligt Volvo. Själva TRM är säkrad med 40 A.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

  • Husvagn & Camping 2019-08

  • Husvagn & Camping 2019-07

  • Husvagn & Camping 2019-06

  • Husvagn & Camping 2019-05

  • Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842