Backljus husvagn / av kanglou

Dölj första
Backljus husvagn
2018-08-13 kl 19:28

Hej, på husvagnen sitter det en 13 polig kontakt och på bilen 7. Jag har köpt en sådan där adapter men jag får inte backljuset att lysa antar att det blir knas med adaptern? Är man tvungen att ha det? Ska köra upp för utökad behörighet i okt och fundera då om man kan kugga sig pga att det släp som jag kommer att köra med har 13 polig kontakt och jag inte får backljuset att lysa även då. Eller bör man sätt dit en 13 polig kontakt även på bilen så man får det att funka och då kanske batteriet i husvagnen laddas med?

^^ Första inlägget ^^
2018-08-13 kl 19:28

Hej, på husvagnen sitter det en 13 polig kontakt och på bilen 7. Jag har köpt en sådan där adapter men jag får inte backljuset att lysa antar att det blir knas med adaptern? Är man tvungen att ha det? Ska köra upp för utökad behörighet i okt och fundera då om man kan kugga sig pga att det släp som jag kommer att köra med har 13 polig kontakt och jag inte får backljuset att lysa även då. Eller bör man sätt dit en 13 polig kontakt även på bilen så man får det att funka och då kanske batteriet i husvagnen laddas med?

2019-09-16 kl 19:42

Ja den säkringen på 40 såg jag. Kanon tack för snabbt svar. Ska prova att montera om en stund. Skriver sen utfallet.

2019-09-16 kl 22:15

Monterat och klart. Hade ingen lust att köra ut bilen nu och testa på husvagnen så det får bli imorgon. Skruvarna till kontakten hade självklart rostat fast på den gamla så jag fick lägga viss energi på det. Övrigt så var det förvånansvärt enkelt att byta. En sak jag reflektera över var matningen till kylskåpet när motorn är igång. Går den via kontaktdonet då? Eftersom den andra är väl till konstantmatning batteriladdning?

2019-09-16 kl 22:31

Vad som driver kylen, och vad som driver resten av vagnen, eller om det är samma sak, det beror på hur det är kopplat i husvagnen.

I min förra vagn drev den ständigt strömförande all 12 V i vagnen, inklusive att ladda vagnens batteri. Den andra 12 V, den som är till bara när motorn är igång, drev enbart kylskåpet. Det innebar också att det inte gick att köra kylskåpet på vagnens batteri.

Den vagnen hade sjupoligt från början, så den här konfigurationen gjorde jag själv, när jag bytte till 13-poligt.

I den vagn jag har nu är det kopplat så att kylen går att köra på vagnens batteri, liksom all annan 12 V i vagnen. Om det finns 12 V på den ständigt strömförande från bilen driver den vagnen istället. Om det finns 12 V på den som bara är till när motorn är igång laddar den vagnens batteri.
Så var det när jag köpte vagnen. Ev. omkopplingar måste göras i anslutningslådan, som här sitter dumt till under vageen. Den är nåt så extremt inkladdad med butyl, så jag har inte velat röra vid den.

2019-10-01 kl 20:10

Hej! En sak jag inte nämnde är att vid senaste service på Volvo så märkte jag en skillnad. Blinkersindikeringen för släp hade försvunnit i instrumentpanelen. Har haft den på felsökning men dom hävdar att Volvo tagit bort släpvagnsindikering på alla Volvo!! Kan verkligen detta stämma? En fantastisk funktion som bara "raderas" vid en vanlig service och dom säger att det inte går att ladda in den gamla igen. Någon som har Volvo eller är duktigt på Volvo som håller med om denna Volvoverkstads utlåtande?

Övrigt så kan jag nämna att den 13-poliga kontakten nästan funkar (backljus fungerar ej, stift 10 ger ingen spänning) och jag misstänker Att Volvos uppdatering av min TRM som också stod i protokollet förstört min TRM men dom hävdar att det inte är något fel då det finns den "normala belysningen" (felet fanns innan jag bytte kontakt, servicen var veckan innan)

2019-10-02 kl 19:27

Min ger backljus både till backljusen på husvagnen, som är original, och på släpet, som jag själv satt dig. Så det ska kunna fungera.
Min bil har inte heller någon separat blinkerslampa för släpet. Den förra generationen V70/XC70 hade det (dotterns V70 2,5T 2004 har). Våra XC70, 2012 och 2016, har istället en ständig övervakning av släpvagnsblinkers, inte bara när man använder dem. I min bil kommer det upp en varning för Släpvagnsblinker om jag tar ut lampan, även om jag inte blinkar då.
Samma sak gäller för bromsljuset, fast då måste jag ta bort alla lampor innan indikeringen kommer, eftersom de alla sitter på samma ledning.

2019-10-03 kl 20:06

Jag fick samtal av dom idag och dom nämnde det du skriver ovan. Den övervakar nu istället hela tiden och då kommer det upp i displayen. Dock så är jag fortfarande förbryllad över backljus och stift 10. Kan det behövas en speciell programmering för detta?
Sedan måste jag mäta upp i husvagnen också för den indikerar inte att bilen är kopplad även fast stift 9 ger spänning. Verkar som vagnen vill ha bägge matningar innan den är "nöjd".
På den andra bilen så indikerar den direkt när jag pluggar in och startar bilen.

2019-10-03 kl 21:33

Backljus är definierad som en egen funktion i den 13-poliga kontakten. Så nä, det ska inte behövas något speciellt program för att den ska finnas med.

Vad en viss husvagn indikerar vet jag inte. Min vagn visar inte alls att bilen är ansluten, vad jag vet. Den visar däremot på ett par ställen att jag har 230 V kopplat.

Sen är det olika hur de olika jordningarna implementeras i släpen. Korrekt kopplat är det olika jordningar till trafikbelysningen, ständig matning och tändningsstyrd matning. Kan ju bero på var vagnen mäter, om den ser spänningen eller ej.

2019-10-04 kl 19:44

Men eftersom min bil inte ger backljus men den andra gör det så ligger problemet i min TRM. Jag börjar misstänka att den behöver lite programmeringskärlek för att förstå att den ska fixa lite till. Jag har ringt kablaget fram till TRM och allt är OK.
Jag får väl ringa och bolla lite med Volvo nästa vecka om jah hinner.

2019-10-04 kl 22:23

Har du backljus på bilen? Så det inte är någon backväxelindikator i bilen som spökar?

Elschemat för TRM visar inget särskilt för backljuset. Den utgången är likadan, oavsett om bilen har 4, 7 eller 13 poler i kontaktdonet.

2019-10-11 kl 20:21

När du skriver 4, 7 eller 13. Är det in till TRM eller något annat? För 4 har jag aldrig hört talas om innan. Jag ska kolla mitt backljus och återkomma.

2019-10-12 kl 06:53

De finns släpvagnskontakter med 4, 7 eller 13 poler. De fyrpoliga finns exempelvis här i USA, där det mesta som är elektriskt är undermåligt.
Men det är samma TRM till alla varianter. Mjukvaran ska dessutom vara lika för 7 och 13-poliga. Skillnaden där är bara hur inkopplingen görs.

2019-10-19 kl 20:43

Backljuset funkar utan anmärkning på bilen. Antingen har jag en föråldrad TRM eller så behöver jag programmering. Frågan är vilken verkstad som har kompetensen. Jag märker ju att det sviktar när man diskuterar med verkstäder.

2019-10-20 kl 13:05

Backljus ska finnas på pinne 8 i släpvagnskontaktdonet. Det är kopplat till stift 6 i donet på TRM. Att det fungerar däremellan har du ju redan provat.
Dessutom vet du att ljuset fungerar på vagnen, för det går med andra bilar.

Jag håller med, det verkar vara TRM som är problemet. Folket på Volvoverkstaden där jag jobbar brukar vara kompetenta, men den är kanske inte inom rimligt räckhåll för dig. Ljungby.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842