Barnkammarvagn till nybörjare / av HenkeBlomma

• 7 svar
Barnkammarvagn till nybörjare
2017-07-05 kl 10:15

Hej,
Är alldeles ny här på forumet.
Vår familj beståendes av 2 vuxna och 2 barn i åldern 9 och 7 har tänkt att köpa en husvagn framåt hösten. Vi är nybörjare inom camping (jag campade en del som barn, därför vill jag att mina egna barn ska få uppleva detta även dem) och behöver därför lite råd inför vårt kommande köp. Kraven vi har på vår blivande husvagn är barnkammare och fasta sängar till alla. Vi vill inte bädda upp och ner så fort någon ska sova. Vår dragbil är en Volvo XC70 D4 från 2016 och budgeten vi har är ca 200000:-.
Vi har tittat en del på Hobby (560 och 650) och jag har fastnat för en Adria 663 PT. Planlösningen i denna vagn tilltalade mig väldigt mycket, tyvärr höll inte frugan med om detta. Hon upplevde att sängen där fram tog för stor plats och att resten av vagnen kändes trång.

Ni experter där ute, ge mig gärna tips om vilka husvagnar som passar oss. Har ni andra tips och saker man bör tänka på så får ni gärna delge mig dessa också.
//Henke

2017-07-05 kl 11:02

Vi hade en Adria 563 uk Clasica som vi var nöjda med. Vånings säng och dubbel bädd bak i vagnen och soffan fram. Kolla en sådan.

2017-07-06 kl 06:24

En grej som är viktig är att provligga i sängar, sitta i soffor osv. Ta gärna med ungarna de kommer på helt andra saker än man själv.
Jag har själv en Hobby 560kmfe. Bästa vagnen jag har haft. Men den är trång i köket. Sängarna i den är dock väldigt bra tycker vi. Dubbelsängen är 160cm bred så man ligger inte på varandra, och ungarna ligger längst bak.
Tänk sedan över hur du skall bruka vagnen, vi kör året runt och ligger sällan mer än ett par dagar på samma ställe. Vi letar därför efter större vagn då mycket tid spenderas i vagnen.
Ligger man oftast still har man tältet att vara i och då spelar det inte så stor roll om det är lite trångt i vagnen.

2017-07-06 kl 10:32

Vi har en Polar 590 BK där alla sängar är fasta och bak i vagnen så det är en stor sittgrupp fram och rymlig köksdel. Har tidigare haft en Adria 543 PK med våningssängar längst bak, dubbelsäng längst fram och köksdelen på mitten. Den upplevde vi som för trång i mitten. Men bästa rådet jag kan ge är att åka och titta på många olika planlösningar och märken, så kommer ni att hitta er favorit. Lycka till :-)

Susanne
2017-07-07 kl 10:27

Tack för svaren! Mycket lovord till Hobby och detta fabrikat är väl det som är vanligast på svenska campingplatser idag? Var på Lysingsbadet i Västervik under gårdagen och jag upplevde det som att hälften av alla vagnar där var just en Hobby...Så med detta sagt så är en Hobby helt klart ett alternativ för oss. Men jag kan inte slå bort tanken på en Adria 663 PT, måste övertyga frugan bara...

2017-07-08 kl 19:37

Skulle lägga min röst på en Weinsberg 550 Uk eftersom bättre vagn för dessa pengar är nog omöjligt att få.
https://www.blocket.se/goteborg/Barnkammarvagn_till_vrakpris_74003560.htm?ca=11&w=3

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-08-16 kl 18:53

De flesta vagnarna har olika trånga partier.
Har själv en Hobby 650 KFU som vi är helnöjda med, men den är trång i barnkammaren, men vi har soffgruppen och köket på de platser vi ville ha det. Sittgrupp i mitten blev inte godkänt av HSB, därför blev det en KFu och inte en KMFE som har mera plats i barnkammaren och bredare dubbelsäng.

Håller med övriga, prova lite olika vagnar och bilda egen uppfattning. Själv föredrar jag boggivagn vilket tyvärr inte Adria 663 är.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07