Bästa tid köpa 2021/2022? / av FreddeFM

• 20 svar
Bästa tid köpa 2021/2022?
2021-08-18 kl 09:56

Hej!

Nu när folk är vaccinerade, trycket på husvagnar lagt sig, där husvagnsägare desperat försöker sälja sina husvagnar. Det är väl nu vi snåla jävlar har guldläge till kap på Blocket? eller vad tror ni?
Tack på förhand!

2021-08-18 kl 09:59

Skall tilläggas att jag följt en del annonser på Blocket. De flesta ligger fortfarande kvar till försäljning, verkar finnas få köpare. Problemet är också att säljare vill återfå sina "investerade" pengar, vilket i rådande situation måste anses som överpriser.

2021-08-18 kl 11:15

Jag tror att det generellt är svårare att sälja nyare och dyrare vagnar privat, vill man köpa en vagn i det segmentet så vänder man sig hellre till en husvagnsfirma där man kan få hjälp med finansiering plus att man har en bättre garanti.

2021-08-18 kl 20:41

Rent generellt är det bäst att vara köpare på hösten och säljare på våren.

Men visst, skulle jag sälja privat vill jag sälja till någon som kan betala direkt.

2021-08-18 kl 21:46

Jo jag håller med om att hösten förmodligen är mer köparnas marknad och våren tvärtom. Jag tror däremot att husvagnar i prisklassen 100000 och uppåt tror jag är svårsålda på blocket, jag läste ett inlägg där någon ville sälja en Knaus 750 Scandinavian Selection från 2018 och ville ha ca 298 000 för den, dom hade försökt att sälja den väldigt länge utan att hitta en köpare, andra personer rådde dom att sälja via en husvagnsfirma istället då det nog är få som har sådana summor liggande utan man vill nog hellre köpa på avbetalning, plus att det känns säkrare att köpa hos en firma då dem kan lämna garanti.

2021-08-18 kl 22:26

Min syn nu med tanke på Corona; bäst pris får man nästa säsong när tillgången är större än efterfrågan om inga drastiska händelser sker kring Corona med nya utbrott och stängning av landsgränser.
Själv har jag nyligen sålt min barnkammarvagn och fick riktigt bra pris i slutändan. Sen tänker jag mig köpa nyare i mars/april nästa år.

2021-08-19 kl 00:54

Jag tror dock inte att man kallt ska räkna med att alla som köpt husvagn eller husbil nu under pandemin nu helt sonika kommer att sälja sina fordon, jag tror nog att rätt många har upptäckt att dom gillar campinglivet.
Mycket möjligt dock att det blir en del rulljans då folk kommer på att dem behöver större eller vill ha nyare.

2021-08-19 kl 08:34

Svårt att spekulera i hur Corona kommer att påverka husvagnsförsäljning och priser. Det beror ju på vad som händer med pandemin. Och jag tror nog som Andreas angående detta. Men generellt gäller ju annars som tidigare skrivits, att vill man köpa billigt är det på hösten man ska slå till. På våren är prutmånen mindre. Men jag upplever även att många privatsäljare sätter sina priser efter vad firmorna tar för motsvarande vagn, vilket inte är realistiskt eftersom firmor även ger garanti. Mitt tips är därför att köpa husvagn på hösten hos någon firma och se priset som ett utgångsbud för en förhandling. Firmorna vet ju mycket väl att försäljningen minskar på hösten och priset på deras husvagnar har förmodligen varit det samma sen vagnen kom in. Så efter semestrarna finns det prutmån, såvida de inte själva sänkt priset nyligen. Jag har själv fyndat husvagn på firma i slutet av augusti, så jag kan rekommendera detta hellre än att köpa lika dyrt privat, utan garantier. Men lyckas man hitta billigare privat kan det naturligtvis vara ett alternativ, men då utan garanti.

2021-08-19 kl 14:54

Hur stora garantier lämnar egentligen husvagnshandlare på begagnade vagnar (som då inte är knutna till märket och tillverkaren)? Jag har tyvärr extremt liten tillit till handlare, och köper hellre begagnat direkt från en privat säljare. Då kan man leta efter ett riktigt fint exemplar, och få en känsla på hur den skötts direkt av ägaren, istället för att nån på en "seriös" firma har putsat upp den enbart för försäljning. Kräver mer av mig som köpare, men tycker ändå det känns bäst :-)

2021-08-19 kl 16:43

Senast jag köpte en begagnad husvagn lämnade de tre månaders garanti, utom på TV-antennen, som de aldrig garanterar. De är tydligen notoriskt dåliga. Jag fick mycket riktigt byta min.

2021-08-19 kl 19:17

JvA skrev:
Hur stora garantier lämnar egentligen husvagnshandlare på begagnade vagnar (som då inte är knutna till märket och tillverkaren)? Jag har tyvärr extremt liten tillit till handlare, och köper hellre begagnat direkt från en privat säljare. Då kan man leta efter ett riktigt fint exemplar, och få en känsla på hur den skötts direkt av ägaren, istället för att nån på en "seriös" firma har putsat upp den enbart för försäljning. Kräver mer av mig som köpare, men tycker ändå det känns bäst :-)

Det är nog ändå fler fördelar att köpa på husvagnsfirma, framförallt att dom erbjuder finansieringslösningar och även om det är en relativt kort garantitid så är väl det enda något, när du köper privat så har du ju ingen garanti.

2021-08-19 kl 20:25

Nej, givetvis. Men köper du privat ska priset vara lägre. Den vagn jag köpte gav jag ungefär 165000 för. I den prisklassen ska en privatsåld ligga 20000 lägre. Det ger ju en skvätt pengar att reparera för.

Att jag köpte hos en handlare berodde på att mitt behov uppstod akut, när en Ahmed brakade in i bakänden på den förra, när den stod parkerad. Då blir det en begränsad tid över till att leta reda på något annat, om man inte vill vara utan för länge.
Planerar man att köpa vagn någon gång i framtiden, då kan man ju lurpassa på allehanda säljsidor på nätet, tills något intressant dyker upp.

2021-08-19 kl 21:09

Visst, köper man husvagnen sent på hösten och inte vintercampar så kan ju 3 månaders garanti vara snålt. Det gäller att testa alla funktioner rätt omgående innan man ställer in den för vinterförvaring.

Vår senaste vagn köpte vi som sagt på firma i slutet av augusti. Den låg ute för 130.000kr, vilket låg ungefär som motsvarande vagnar hos andra firmor. Jag prutade ner den till 110.000kr. Möjligt att jag kunnat få den ungefär lika billigt privat men knappast mycket billigare. Vid första campingnatten blev det väldigt varmt i vagnen. Pannan gick för fullt hela tiden och brydde sig inte om hur jag än ställde vredet för värmen. Jag ringde firman, som låg 20mil bort och han gissar felet beror på Alde panelen. Han skickar mig en ny, helt utan kostnader för mig och ger instruktioner om hur jag byter den själv. Jag byter den och sen dess har värmen fungerat som den ska. Hade jag köpt vagnen privat hade jag garanterat fått köpa en ny panel själv. Vad kostar en sån? Så jag är nöjd med att jag köpte vagnen av en seriös återförsäljare. Googlade på skoj alldeles nyss och liknande vagnar ligger fortfarande runt 100-110.000kr och det är 8år sedan jag köpte vår.

2021-08-19 kl 21:14

Jo det låter rimligt att priset skall vara lägre när man säljer privat, sen så erbjuder ju nu vissa husvagnsfirmor att förmedla försäljningen av din husvagn, jag tror att detta behovet har uppstått då de flesta handlare har i princip tomt på vagnar men har fortfarande många kunder. Den firman där jag köpte min vagn har i princip sålt allt dom haft denna sommar, typ allt som kommer in blir sålt nästan omgående, det enda som är kvar är några äldre vagnar.

2021-08-19 kl 23:48

Jag hörde talas om en husvagnsköpare som ställde som villkor att handlaren skulle erbjuda tre månaders garanti räknat från april, eller vad det nu var på våren, trots att vagnen köptes på hösten. Om säljaren inte gick med på det ville köparen inte ha vagnen i det fallet.
Säljaren ville uppenbarligen inte ha den stående över vintern, så de skrev garanti till och med juni, eller nåt sånt.

2021-08-20 kl 10:32

apersson850 skrev:
Jag hörde talas om en husvagnsköpare som ställde som villkor att handlaren skulle erbjuda tre månaders garanti räknat från april, eller vad det nu var på våren, trots att vagnen köptes på hösten. Om säljaren inte gick med på det ville köparen inte ha vagnen i det fallet.
Säljaren ville uppenbarligen inte ha den stående över vintern, så de skrev garanti till och med juni, eller nåt sånt.

Det upplever jag som en ganska vanlig företeelse, att man får förlängd garantitid vid köp på hösten, bara i bekantskapskretsen vet jag åtminstone 2 st som har fått det så. Så det kan vara lönt att försöka få till det så om man köper på hösten, så man har ca 3 månader från den tidpunkt det kan vara rimligt att man plockar fram den, typ april. :)

2021-09-30 kl 17:38

Jag lyckades sälja min förra vagn på Blocket och fick 249.000 kr swishat,hur smidigt som helst. Swish är det enda jag skulle ta på såna summor.

2021-10-04 kl 14:53

apersson850 skrev:

Var på en firma i Sollebrunn när vi bytte upp oss nyligen. Såg då att de annonserar att om man köper en begagnad vagn nu på hösten börjar garantin inte gälla förrän man tar ut den i vår. Tror det var från 1/4.

2021-10-04 kl 18:08

Det är naturligtvis ett sätt att slippa ha kapital bundet i vagnar, där köparen säger "Jag kommer och köper den i mars, om den är kvar då".

2021-10-04 kl 19:07

Låter smart att annonsera det. Som apersson850 är inne på så får det garanterat fler att slå till nu i höst istället för att vänta till i vår, vilket är positivt för handlaren. Och förmodligen även för köparen, eftersom det är lättare pruta såhär års.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206